Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8093 ggr
chapp
0

OT - tandvård

Jag har en gammal lagning (en sisådär 30 år gammal amalgamfyllning) som har börjat (lite) ila när jag dricker kaffe. Den värker inte alls. Ska jag oroa mig? Springa till tandläkaren? Avvakta? Jag får lite kalla kårar bara av tanken på tandläkaren… Har i övrigt inga problem med tänderna.

Har hört att fyllningar inte håller i evighet. Men har inte varit hos tandläkaren på flera år nu, tänderna sköter jag med sockerfri kost, flourfri tandkräm och tandhyggan, nån gång per år.

Gullvi
0

Det kan ju ha uppstått en spricka i tanden. Gå du och kolla detta - ju tdigare desto bättre både för dig och plånbokenFlört Lycka till och hoppas att det inte är någonting konstigt….

Sindri
0

Tyvärr är det nog inget annat att göra än att ta bort den och få en annan. Min tandläkare förklarade att amalgam fungerar lite som snigeldynamit. Det expanderar långsamt och till slut spricker tanden. Gå nu innan du råkar ut för samma som jag, att halva tanden bara lossnar och allt blir så akut. Eller att det blir en spricka som släpper in bakterier med ännu större skadeverkningar.

Jag avskyr att gå till min jättegoa tandläkare, men jag har bytt ut två amalgamfyllningar redan och det blir nog fler. Om jag har klarat det så klarar du det!

gun92884
0

Jag maste halla med #1 … ga till tandlakaren innan det blir storre problem. Gar det att fa nitrous oxide i Sverige? Jag vet att i Frankrike erbjods det inte och om jag fattade ratt (sag ett tvprogram om fransk tandvard) sa har de inte kommit sa langt i civilisationen annu :0(

Jag har haft tandlakarskrack se'n skolaldern och maste nu lagga en liten formogenhet pa implants. Har far man nitrous utan problem … det kostar extra men det ar inte lika dyrt som att ersatta tander som inte gar att laga langre …

chapp
0

Byta ut amalgamfyllningar, det innebär väl att borra i tanden? Lägga dit något annat?

Mitt standardsätt när det gäller tänder är att ignorera det hela tills det går över, men det kanske är den dålig idé när det gäller gammal otäck amalgam… Hade en visdomstand som de ville dra för nästan 10 år sedan, den sitter kvar än, i god vigör.

Det har slutat ila i tanden nu men jag vet vad jag borde göra! Gå till tandläkaren.

Sindri
0

Ja, om tanden spricker så kan du ge dig den på att det händer vid det mest tänkbara olämpliga tillfället. Glad

Och vad händer med amalgamet när det sålunda ligger blottat? Nuförtiden får man en ny tand i kompositfyllning. Jag har två sådana och själva processen är inte kul med avtryck mm, men jag är helnöjd och den första som är över 20 år är fortfarande OK.

Men så har jag en riktig supertandläkare också!

chapp
0

Alltså, har jag förstått rätt: om tanden spricker så sätter man in en helt ny tand? Tar bort resterna av tanden som sprack och sedan in med den nya?

Gör det ont när en tand spricker?? Är rädd för tandläkaren men också för smärta!

gun92884
0

#5, #6

Pratar vi inte om implants har? Da tar man ut tand och rot. Det maste laka ordentligt (na'n manad om inte mer) innan man kan satta in stift i kakbenet. Har tar det atminstone 3 manader fran det man far in stiftet som tanden (som ar en krona) ska sattas pa … jag har 4 stycken som ska in. 3 skulle goras fran borjan, men nar de var fardiga for att goras upptacktes att tanden som satt bredvid ett stift hade en avbruten rot och sa'nt gar inte att laga, sa den fick komma ut ocksa. Det betyder att jag nu maste vanta till mars innan jag kan fa ett stift for denna tand. Om jag vill att dessa tva implants ska sitta snyggt och ordentligt sa maste jag vanta atminstone 3 1/2 manad fran mars framat innan det hela ar fardigt. Detta ar upptill pa vansta sidan i kaken … de pa hogra sidan ar fardiga att sattas in. Man kan fa en protes att satta in medan man vantar. Jag vill inte ha det (vore annorlunda om det var valdigt synligt forstas) eftersom jag inte kan ata med na't sa'nt i munnen och det paverkar talet ocksa :0(

Sindri
0

Nej, det jag har är inte implantat - vilket är ett större ingrepp.
Utan bygger på att det finns kvar en kärna i tanden (och det fanns det även i min första som sprack helt av en gammal rotfyllning) så gör tdl en avgjutning och tandteknikern gör en ny krona som är klar inom 2-3 veckor. Under tiden får man en provisorisk krona som limmas på, och jag har inte haft besvär med dem heller de två gånger jag har råkat ur för detta.

Heffipeffi
0

Det är säkert bara så att det antingen blivit ett litet hål i kanten av fyllningen, eller att en bit av amalgamet lossnat. Går du till tdl nu, så räcker det säkert med bara lite borrning, och så sätter de dit en ny fyllning.

Pratet här om tänder som spricker låter lite dramatiskt. Det låter inte som det är så farligt i ditt fall.

Men ring tandläkaren i dag, om du inte redan gjort det ;-)

starhawk
0

Har bytt två amalganfyllningar till porslin, det var inte så farligt som ett hål så gå till tandläkaren du. Problemet med fyllningar är att amalgamet jäser och plasten krymper, det var därför jag fick porslin, tandläkaren hade både mätutrustning för hålrummet och en fräs som tillverkade porslinspluggen på en gång så det var ingen väntetid på den lagningen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

perjoh
0

Två amalgamfyllningar har expanderat så att sidan på tänderna spruckit och lossnat, i båda fallen fick jag frågan om jag ville ha en krona eller en betydligt billigare plastuppbyggnad, Jag valde plast och det har fungerat bra i tre respektive fem år nu.

Jag har tidigare ibland trott att jag haft problem med gamla amalgamfyllningar eller trott att jag haft nya hål men det har visat sig att jag haft blottade tandhalsar och problemen försvann med användande av Sensodyne.

/\/\
>'x'<
 (\ /)~~