Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4021 ggr
mavi
0

hunger och viktuppgång!!

Hej igen!

Har nu hållit på med LCHF i två veckor. Har fortfarande stor hungerkänsla (första veckan var jag hungrig jämt:)

+ att jag inte går ner i vikt snarare ett halvt kilo upp.

Man tappar lite sugen och undrar hur man ska göra.

Har inte någon jättestor övervikt men skulle nog må bra av att gå ner 7kg , är nu 169cm 71kg.

Ska köra en vecka till men sedan tror jag inte jag vågar fortsätta. Är så rädd att detta fettet jag får i mig stannar runt magen eftersom inget händer.

Jag har verkligen inte fuskat, förstår inte varför det inte funkar på mig?

Är det någon som har liknande erfarenheter eller förstår vad som händer i MIN kropp:)

MimLan
0

Vad är LCHF för dig? Vad har du för bakgrund?

Ett halvt kilo har ingen signifikans, vi varierar mer i vikt än så normalt sett. Och hur vet du att du inte har gått upp i muskelvikt? Har du något annat än en opålitlig våg att gå på? (Eller med andra ord, skippa vågen.)

mavi
0

Tack för ditt svar !Jag ser att  mitt inlägg har kommit in två gånger???så jag har fått svar på två ställen. Har precis svarat på den andra , se den!

jag får nog hålla med om att ett halvt kilo inte är mkt men jag blir förskräckt när jag hör hur andra rasar i vikt i början… och jag är jättehungrig och går upp.

Tack.. jag kanske har fått lite muskler:)

kricko1
0

Mavi - jag är förvisso ingen expert på ämnet men det förefaller åtminstone mig mindre troligt att viktuppgången skulle bero på muskelbyggnad om du nu inte tränat specifikt eller mycket mer under denna vecka eller två som du hållit på.

Det kan inte vara så då att du helt enkelt mest är sugen för att du dragit ner på sådan mat/sötsaker som du vanligtivs äter. Jag menar alltså att om du faktiskt äter så mycket mat och fett nu som du skriver, är du verkligen säker på att det faktiskt är hungrig som du då är?

MVH/K.

MimLan
0

#3 Det är inga problem med att öka i muskelvikt utan att träna. Sök på forat, det finns många trådar om det.

kricko1
0

MimLan -  så du tror att det är vad TS har gjort då..

Okidoki isf. och jag respekterar naturligtvis din åsikt. Även om jag i förekommande fall inte delar den.

Trevlig helg till Dig! /K.

mavi
0

Tack för svaren!

Kricko! Nej det är verkligen inget sötsug, det har jag nästan tappat i alla fall. Alltid något:)

nej, det är verkligen hunger..magen skriker..

kricko1
0

Mavi - Ok, säger du det så är det så.

Ät då succesivt mer av det som är riktig LCHF-mat till dess du märker att du håller dig mätt mellan måltiderna. Men skippa isf. allt som är bara "halv-ok" i matväg, annars är mitt tips att du kommer att fortsätta uppåt i vikt. Äter du sex gånger om dagen och magen ändå skriker av "hunger" (läs närings/energibrist) så äter du antagligen fel eller för lite. De flesta människor som äter ordentligt tre gånger om dagen och med tre mellanmål därutöver är inte "hungriga" per definition. Att du rent teoretiskt skulle kunna känna dig sugen och förväxla det med hunger som beror på matbrist är då en annan sak. Man behöver väl kanske inte heller alltid vara sugen på enbart sötsaker, det kan säkert vara efter annat också.

Har du kanske ett väldigt hårt fysiskt krävande jobb där du bränner extremt mycket energi löpande under hela din vakna tid? Det skulle ju isf. kunna vara en tänkbar förklaring till riktiga hungerkänslor, samt möjligen även till en viktuppgång i ren muskelvikt.

Själv hade jag svårt att få ihop det från början. Jag knaprade mig stadigt uppåt i vikt första året (hade ingen initial övervikt utan jag startade med lchf pga diabetes) till dess jag anpassade metoden efter det som passade mig och min aktivitetsgrad. Därefter har jag gått ner allt jag gick upp första året (2-3 kilo) med rejäl råge och väger nu ett ytterligare år senare betydligt mindre än när jag började. Men det krävde en anpassning som inte alltid anses comme il faux här, med betydligt lägre fettandel än vad jag åt från början. Men kanske åt jag för mycket då i början, jag vet egentigen inte. Alla har olika åsikter om vad som är lagom och för lite/för mycket. Men åtminstone jag tålde inte några större mängder fett, även om jag minimerade mitt kolhydratintag. Nu har jag iof. aldrig hållit på med några superstrikta UFO-varianter eller så. Jag har barn som växer och vill inte vara ett extremexempel inför dem när det gäller kosthållning.

Att hitta sitt eget lagom är bra, för att inte säga bäst Glad

mavi
0

Nej, jag har inte ngt fysikt ansträngande jobb. Det som är konstigt tycker jag att jag aldrig kände sådan hunger när jag åt den sedvanliga kolhydratskosten och då åt jag betydligt mindre.

Jag får hoppas att jag hittar "mitt eget lagom" som du säger:).

Min kropp har nog inte fattat det här än. Det känns som den gör revolutionSkrikandes och vägrar ge upp för någon ny kosthållning, inga nymodigheter här inte.

Divana
0

Hej,

LCHF dieten är en hormonbaserad viktnedgång så varje viktnedgång är personlig.

Men om jag får ge dig ett råd som funkar på mig, ät mer fett. Jag äter 3-4 teskedar kokosfett extra om dagen i varmt vatten eller mjölk.  När jag började äta mer fett så ordnade magen till sig å vikten rasa(20kg).

Några mellanmål tips ostrulle med äkta smör i, kokt ägg med äkta smör och ost (gott att micra)

Lycka till! Skrattande

mavi
0

Tack!!

Jag har en fråga. Många verkar äta kokosfett. Varför just det?

Det har man ju alltid tidigare blivit varnad för , att det ska vara så onyttigt.