Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-att-laga-hemma
Läst 7158 ggr
gun92884
0

... er basta notkottsgryta ...

… letar efter ett 'basta' och 'mycket gott' LCHF notkottsgryterecept eftersom jag fick tag pa fint kott igar … please, ingen slapp hanvisning till internet eller Google …

kaisakavat
0

OBS! Det här är enkelt, inte nåt finlir.. men blir gott.

Jag brukar köra basic gryta, men "festa till" det hela Flört med en balanserad blandning av curry och tomat. Viktigt med balansen just, varken curryn eller tomaten ska "ta över".. utan båda ska komma fram lika mkt. Använder tomatpure eller krossade, men tycker det förra brukar bli bättre.

Det går finfint att fräsa och bara köra ner detta i stekskyn, gärna samtidigt med en strimlad purjolök, men man kan också slå i creme fraish i önskad mängd.

kricko1
0

Idag gjorde jag en "gryta" på en bit älgkött (ingen stor smakskillnad mot nöt) som jag skar i riktigt tunna skivor i halvfruset tillstånd. Lite åt skavhållet fast med större skivor.

• ca. 8 hg grytbitskött av älg eller nöt

• 2 stora gula lökar, finhackade

• 2 brk konserverade kantareller skurna i bitar (använder ICA's)

• salt och nymald svartpeppar

• timjan efter smak (ca. 0,5 tsk torkad)

• fransk senap efter smak (ca. 2-3 msk.)

• 3-5 dl vispgrädde

• några torkade enbär (ca. 10 st.)

• smör/rapsolja (50/50) för att bryna allt i omgångar.

• 0.5-1 dl frysta lingon eller tranbär att strössla över vid serveringen.

Bryn de tunnskurna skivorna kött i omgångar i en riktigt het gjutjärnspanna med hälften smör och rapsolja för att få upp stektemperaturen ordentligt. Krydda allt eftersom med salt och peppar. Bryn därefter löken och svampen på samma sätt.

Lägg tillbaka alltihop i grytan när du brynt allt klart. Krydda med timjan och enbär (vill man så kan man pudra över en halv msk dinkelmjöl allra sist innan vätskan). Späd med grädden och den franska senapen. Låt puttra ihop under lock tills köttet känns mört och fint. Späd ev. med mer vätska (grädde eller lite torrt vitt vin) om det blir för tjockt. Strö över de frusna lingonen/tranbären som dekoration precis innan du sätter fram grytan på bordet Glad

Servera med lite ugnsrostad palsternacka (blir en helt gudomlig smakbrytning) eller broccoli om det känns bättre. Till sist brukar jag servera färskriven pepparrot i skål bredvid för var och en att använda efter hur mycket styrka man tål. Till den som tål lite socker så är en gnutta vinbärsgelé outstanding, men själv avstår jag allt sådant.

God spis! /K.

nobban7
0

Dillkött, kanske inte köttgryta direkt men gott!

chilisalsa
0

Mitt bästa tips är nog att gå och handla lite märgben som komplement. Stryk på lite tomatpuré och bränn av lite snabbt i ugnen. Koka så länge du kan, ju längre desto bättre. Med den fonden som bas i en gryta kan inget gå fel ! Skrattande

Medarbeterare på Kost

gun92884
0

Tack for tipsen! #1

Curry vill jag ha Sri Lankastarkstarkstark sa den later vi nog vara har ;0)

'Skav' har jag hort men vet inte vad det ar.

Det later gott det dar med tunna skivor och enbar … jag har en burk med torkade kantareller som jag kan anvanda … har bara sett farska kantareller en gang pa 7 ar har uppe i Michigan … och de var sa dyra att de antagligen skulle satta sig pa tvaren i halsen …

Men, det dar med enbar paminner om en notgryta fran Camargue, fast dar tarnar man kottet … den blev mustig och fin …

#3 … ar det inte kalvkott som anvands till dillkott? Jean-Pierre ar inte glad at dill …

Jag har en frys full med margben for jag rawfoodar mina hundar … de far ett fruset ben att 'borsta tanderna' med efter maten …

Jag gor min buljong precis pa sattet som du sager … ofta med litet grillade lok och dylikt ocksa …

kricko1
0

Gun - Ordet "skav" kommer sig av att man skär köttet när det är halvfruset. Man skaver således av skiva för skiva och kan få ta det i omgångar allteftersom köttstycket tinar. Låter man det tina för mycket så blir skivorna för tjocka.

Ett enkelt och vardagligt sätt att utan proffs-skärmaskin (går nog inte ens med en sådan om köttet är färskt eller helt upptinat) få riktigt, riktigt tunna skivor. Allt som behövs är en stadig och vass kniv.

Största fördelen med det sättet att skiva och tillaga kött är att man inte alls blir speciellt beroende av att ha en lika exklusiv styckdetalj som om man ska göra hel stek och skiva efter tillagning. Det blir också mycket mörare och ffa. fortare än när man skär i kuber som traditionella grytbitar. Vilka lätt kan kännas tråkiga att tugga på om inte tillagningen varit rätt och och ffa. tillräckligt lång.

Torkade kantareller går minst lika bra som konserverade, kanske tom. ännu bättre. Själv tycker jag faktiskt bättre om de torkade, men jag hade inte tillgång till den varianten igår. MVH! /K.

singoalla83
0

Bryn:

Gul lök

Bacon

färska skivade champinjoner

grytbitar av nöt

salt

riven vitlök

Häll på en skvätt rödvin och lite vatten. Lägg i en stängd tesil enbär och timjan och hela svartperrarkorn (så slipper man fiska upp dem sen)

Koka tills köttet är mört 1-1½ h

Häll på grädde och en bit valfri mögelost

MUMMA!

Aniara4
0

Mitt bästa knep är att ha hemkokt buljong i små portionsburkar i frysen (instruktioner här), men det tar ju ett tag och du vill säkert laga köttet omgående.

Annars brukar jag göra något ganska likt singoallas recept, fast jag brukar använda högrev istället för grytbitar. Jag har kommit på att det inte bara är värt det att köpa hängmörat gräsbetat "finkött", utan "finhögrev" blir verkligen godare i grytan! Lök, vitlök, lite svamp (jag använder gärna torkad karljohansvamp eller trattkantareller även om det är lite dyrt), lagerblad, timjan, salt, svartpepparkorn, och så hemkokt buljong och en skvätt grädde, lite rödvin om vi har. Och så koka lääääääääääääääänge.

gun92884
0

Som jag forklarade ovan sa har jag inga problem att fa hemkokt buljong, eftersom det ar na't som ar vanligt i vart hushall (ar inte gift med en fransman och bodde inte i Frankrike i manga ar for intet) och det finns alltid en burk eller tva i frysen med var mat. Jag skiljer pa frysarna eftersom mina hundar ater raw och det tar upp mycket plats.

Ska gora en search over svensk kottstyckning sa jag far en ide om vad de olika bitarna heter. Jag koper kottet helt och se'n ar det upp till mig om jag vill ha bitar eller skivor … ska forsoka i skivor den har gangen, och med krossade enbar och svamp. Kopte nya knivar for ett par manade se'n och de ar toppen sa det ska nog ga bra att skara … kottet ligger i garaget och det ar nastan som en walk-in cooler idag.

Grasbetat hittar man mer och mer och har jag tur sa ska jag fa dela pa en ko med var contractor. Vi delade pa en gris i hostas. Nasta gang ska jag lagga mig i mer hur grisen delas eftersom jag inte gillade styckningen … och flera saker var rokta.

Det ar inte grasbetat som ar svart att hitta har, men kyckling som inte ar massproducerad. Och hittar man frigaende hons ar svart att fa tag pa farskt … oftast ar det fruset och det tar bort mycket av det som ar det fina med frigaende.

Storsta problemet idag ar att jag inte kan plocka in farsk timjan for min kryddtradgard ligger under snodrivor … och termometern visar -27C nu pa morgonen! Det maste vara ett rekord … har aldrig sett sa'n temp se'n vi flyttade hit for nastan 7 ar se'n.

singoalla83
0

Mina grytbitar är från egna nötdjur! Kan knappt bli godare än så!

Kan även göra grytan på fransyska, innanlår, ytterlår eller högrev.

Men de har väl lite olika koktid men just nu kommer jag inte ihåg vilket som behöver lite mer tid på sig för att bli mört?