Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 7547 ggr
kattislchf
0

Viktigt räkna proteiner?

Hej!

Jag har kört LCHF i några veckor nu och är väl fortfarande i någon slags omställningsfas. Tänkte jag skulle göra det rätt från början så jag håller koll på mitt intag via Min Mat. Håller mig på en 1700-1800 kcl per dag (är stillasittande) och ca 15 gr kolhydrater/dag. Fördelningen brukar ligga på ca 2% kolhydrater, ca 22% proteiner och ca 75% fett. Så långt allt bra.

Väger 71 kg och enligt vad jag läst här borde jag då äta 71 gr protein/dag. Och det är här jag börjar bli förvirrad. Innan jag började räkna låg jag på ca 100 gr protein/dag. Nu när jag börjat dra ner på proteinerna upplever jag att de inte räcker till. Som igår t ex. Då var min proteinranson slut efter två måltider. Men jag var hungrig och behövde få i mig mer kalorier. Så mitt tredje mål mat blev en rejäl klick majonäs. Och jag räknar inte det som riktig mat. Känns också som att min kropp inte riktigt gillar sådana måltider. Min tanke med LCHF är att se detta som en livsstil och inte en svältdiet.

Och så här har det alltså varit i flera dagar nu. Så nu måste jag fråga er: är det verkligen viktigt att hålla så noga koll på proteinmängden? Eller skulle jag kunna släppa den delen och låta kroppen styra själv och låta den hamna på ca 100 gr/dag som jag gjorde innan jag började tänka på proteinerna? Kan nämna att jag gått upp lite i vikt men nu ligger stilla. Men som sagt, har bara varit igång med detta i några veckor.

Om jag nu måste hålla råkoll på proteinerna, hur gör ni för att till bra och riktiga måltider med så lite protein? Jag är förvirrad minst sagt…

Zepp
0

Minst 1 gram per kilo och dag i snitt, altså inte under, och gärna det dubbla om du har råd och tycker dig må bra på det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
0

Räkna proteiner behöver man bara (eventuellt) ta till om kroppen envist vägrar gå ner trots riktig övervikt och att man redan uteslutit mejerier och nötter och bär och sötningmedel etc.

Elller om man av någon anledning äter abnormt mycket (snarare flera hundra gram), *eller* om man äter så mycket att fördelningen blir skev, dvs inte får i sig tillräckligt med fett.

100g är ingen fara alls i början, och i omställningen ska man äta mycket, då brukar det gå lättare och mindre risk att kroppen inte vill reglera upp förbränningen.

kattislchf
0

Tack snälla ni för kloka råd!

Oh, så bra. Då ska jag sluta räkna proteiner. Kändes i kroppen att nåt blev fel med så lite proteiner just nu.

Har just ätit riktig mat med proteiner och fett och pyttelite kolhydrater. Är mätt och belåten och kommer att stå mig gott resten av kvällen. Och dagens slutnota för proteinet blev som väntat runt 100 gram. Så det är nog där jag ska ligga om kroppen själv får bestämmaGlad

Pasi
0

Jag tror att kroppen svarar med hunger om den har brist på nåt - även brist på protein alltså. Därför låter jag min hunger och smaklökarna bestämma proteinmängden, som oftast (i mitt fall) hamnar mellan 1,3 och 2 gram per kilogram kroppsvikt. En mängd jag också kommit fram till (sannolikt) ligger inom det optimala intagsintervallet - åtminstone om man vågar dra lite halvosäkra slutsatser från den forskning som finns.
Jag ser hur som helst ingen mening med att sikta mot "minimala" gränsen för ett näringsämne som är essentiellt (ingen siktar väl på minimalt med syre och liknande? Flört).

Att protein, på nåt sätt, skulle hindra viktnedgång (förbränning av lagrat fett), tror jag inte på… eller också måste det vara ytterst ovanligt.

Zepp
0

Man kan säga att protein är en konstant i kosten.. för alla oavsett kostmodell, även veganer.

Det är en viktig byggsten för muskler, hormoner, enzymer signalämnen o lite utav varje.

Sen så får man skailja på miniminivå och optimal nivå, mini kan vara så låg som 0,5 medans optimal nivå räknas vara minst det dubbla.

Har man ett tungt arbete eller tränar rätt hårt kan den optimala nivån ligga uppemot 2 gram per kilo och dag.

Och befinner man sig i ketos så lär man även använda sig av en process som heter Glukoneogenes, vilket gör glukos utav främst protein, (vissa aminosyror.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.