Varning! Salladskyckling.
Jag vill varna för färdig salladskyckling som finns att köpa hos grossister.
Jag har kört LCHF i snart en vecka och tycker det var så skönt med salladskycklingen. Den tar bara några minuter att steka.
Men! Dessvärre så läste jag på förpackningen först nu (legat i frysen i ett halvår och inte tänkt tanken) och upptäckte att det finns socker i. Socker! Visst kolhydrathalten var endast på 1,5 men ändå…
Fy! Jag som varit riktigt seriös - så får jag en så trevlig överraskning. Ush!
Fy skam den som ger sig!
I och för sig är det ju inte så måmga kolisar, men jag fattar inte varför dessa produkter är så poppis. Det är ju precis lika enkelt att använda frysta kycklingfiléer och på köpet får man både bättre näringsinnehåll och full kontroll över vilka tillsatser som finns i maten. Nej välj i sånna fal hellre en liten burk tonfisk i olja.
/Désirée
#1 utan olja hade varit ett bättre alternativ då oljan i regel är solrosolja och inte så bra.
#2 det är ju till viss del en smaksak
/Désirée
tips.. köp en 2kgs förpackning kycklingfile och kör i ugnen i en timma.. Förvara i burk i kylen alt hacka och frys.
Jag köper ofta dom här påsarna.. perfekt mellanmål/kvällsmål när man e liiite sugen/hugrig. En stor näve i en djup tallrik, två skivor färdigskivad mozzarella på (från samma grossist. ligger i 1kg förp). Några minuter i micron… Man måste inte racka ner på allt som inte är 100% ultrastrikt. Det kan vara väldigt bra för många (tex jag) som lite snabb nödlösning.. Även om det inte är lchf-kosher
#5 Jag menade inte att racka ned på någon eller något (om det är mig du syftar på) utan jag har bara lite svårt att förstå mig på vissa produkter, men precis som du säger så är vi alla olika och tur är det 
/Désirée
Varning för just salladskyckling känns lite knepigt för mig. All mat som inte är rena råvaror och heter sitt rätta namn är med stor sannolikhet preppad på ett eller annat sätt. Tillagad mat är definitivt preppad.
Även färska grejjer får man se upp med. Står det att produkten är "mörad" så har den oftast salt, socker och div tillsatser insprutade. Kolla ALLTID innehållsförteckningen och ta den vara som har kortast lista eller med minst dåliga ingredienser.
Nu kan jag ju ha fel, men innehåller inte frysta kycklingfileér också socker? Eller kanske det bara var vattnet jag tänker på.
#9 Nja det finns marinerade frysta kycklingfiléer som innehåller lite av varje, men det finns också styckfrysta icke behandlade kycklingfiléer.
/Désirée
Usch ja, bäst att köpa så rent som möjligt är min melodi.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Tacka vet jag euroshopper kyckling ;)
#12 jo vist är den fin, men 1 kilo euroshoper kyckling är tyvärr bara 800 g.
Jaså?
Brukar bara köpa 2kgs påsarna
det jag menar är att euroshopper mörar sin kycklingfileer med 20 % vatten.
Därav försvinner 200 g på 1kilo
och 400 g på 2 kilo.
så när du köper 2 kilo får de bara 1,6 kilo.
Antra producenter mörar 10 %
dvs om det påstådda kilopriset skulle vara 36 kr kilot betalar du 45 kr kilot.
#4 tack för ett bra tips! Både billigare och så har man mer kontroll över innehållet.
För övrigt intressanta kommentarer. Lidl har den här veckan haft erbjudande på 2kg kycklingfiléer för 69.90 men det är ju som ni skriver, 30 % vatten. Då har jag ju bara fått 1,4 kg för 140 kr. Inte så värst billigt!
Nu har jag kört LCHF i åtta dagar och tränat 6 av dessa dagar. Det går mycket lättare än vad jag trodde, jag som åt något med socker i dagligen. Dessvärre varken mätte eller vägde jag mig från starten och är inte sugen på att göra det nu heller. Tror dock att jag vägde 71 kg och är 170 cm lång. Vill gå ner till 65 samt få spänstigare kropp helt enkelt.
Ser inga större förändringar än så länge, men jag kör på. Gud så god mat man får äta. Jag har lärt mig att älska lax!
Dock har jag slutat göra nr 2 på toaletten. Det är lite oroväckande…
Dock har jag slutat göra nr 2 på toaletten. Det är lite oroväckande..
Förmodligen är det lugnt. Det du äter används av kroppen. Förstoppning förekommer men det är normalt att nr 2 behövs sällan. I varje fall inte varje dag.