Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 16691 ggr
SirfalasEmy
1

Pankreasamylas

I sept. -09 tog jag senaste blodproverna (och i stort sett enda i vuxen ålder då jag lider av en enorm fobi) och då hade jag 0.19 i pankreasamylas. (ref: 0.15-1.10).

Vad innebär detta och är det inte lite lågt? Inte under ref, men ändå inte långt över. Jag har aldrig kollat blodsockret, men har haft tydliga blodsockersvängningar sedan 7 år tillbaka (jag fattade att det troligtvis var det när jag började med LCHF). Min läkare reagerade dock inte på resultatet.

Har försökt läsa lite om Pankreasamylas, men hittar inget om hur jag ska ställa mig till mitt resultat.

Jag kan fortfarande ha perioder då jag reagerar som jag gjorde innan LCHF, men det är mycket sällan och bara om jag äter annat än protein och fett. Innan LCHF var det efter varje måltid. Borde nog få till en koll på sockret nästa blodprov? Ska försöka mig på det igen gnska snart.

odezza
0

Kan tyvärr inte svara, men puttar tråden och hoppas att någon annan kan…

"still lost in space and time"

carnym
0

Kan inte svara heller direkt annat än att pankreas är bukspottskörteln. Troligen någon om syror i bukspottskörteln. Min tolkning är att ett prov så länge det ligger inom referensvärden är helt OK. Jag skulle inte alls bekymra mig med detta provsvar!

Zepp
0

Amylaser är de ensymer som bryter ner sockerkedjor (kolhydrater), vilket kan förklara att du ligger i det lägre intervallet.. om du äter LCHF!??

Annars så används tydligen provet för att indikera inflamation i bukspottkörteln, ofta på grund av gallsten eller hög alkoholkonsumtion.

"Amylas bryter ner kostens innehåll av stärkelse och glykogen. Hälften av den totala amylasmängden i serum är syntetiserat i pankreas medan den övriga delen kommer från spottkörtlarna. Akuta sjukdomar i amylasbildande körtlar (t.ex. pankreatit och parotit) leder till en övergående ökning av utsöndringen av amylas i serum. Kroniska sjukdomar leder däremot till bristande syntes och därmed till reducerade serumnivåer."

http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=304196#BAKGRUND

Om läkaren inte reagerade är det antagligen ingen fara, verkar som om man med provet letar förhöjda värden i första hand.

Parotit är inflamation i salivkörtlarna, vilka tillför Ptyalin, dvs salivamylas för en första nedbrytning av stärkelsen.

Det här med ensymer är en djungel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SirfalasEmy
0

Tack för era svar! Skrattande

Zepp: så det kan vara så att det "låga" värdet beror på att jag inte äter så mycket kolisar längre? Att det inte behövs lika mycket amylas då? Eller missuppfattade jag det?

Zepp
0

Som du såg kan låga värden vara ett symptom det oxå, men nästa gång du träffar läkaren kan du fråga om en ketogen diet kan vara orsak till att kroppen inte producerar lika mycket enzymer för att bryta ner kolhydrater.

Troligen kan det vara en av förklaingarna.

Sen så.. när man får ett avikande värde i en labbrapport så är det ofta inget att hänga upp sig på, det kan bero på individuella skillnader, kost eller tillfälligheter, det läkarna letar efter är ofta flera avvikande värden som stämmer med patientens symptom.

Då får denne en samanhängande symptombild som kan vara anledning att leta vidare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.