hunger och viktuppgång!!
Hej igen!
Har nu hållit på med LCHF i två veckor. Har fortfarande stor hungerkänsla (första veckan var jag hungrig jämt:)
+ att jag inte går ner i vikt snarare ett halvt kilo upp.
Man tappar lite sugen och undrar hur man ska göra.
Har inte någon jättestor övervikt men skulle nog må bra av att gå ner 7kg , är nu 169cm 71kg.
Ska köra en vecka till men sedan tror jag inte jag vågar fortsätta. Är så rädd att detta fettet jag får i mig stannar runt magen eftersom inget händer.
Jag har verkligen inte fuskat, förstår inte varför det inte funkar på mig?
Är det någon som har liknande erfarenheter eller förstår vad som händer i MIN kropp:)

Berätta vad du äter under en dag. Det kan finnas något där som hindrar viktnedgång. Att känna obegränsad hunger i början är vanligt då kroppen behöver återställa efter ev. svältbantning. Själv hade jag ingen botten alls i början :)

Vad väntar du dig ska hända på två veckor? Och tror du verkligen att det alls är möjligt att gå upp i vikt på ett signifikant sätt på två veckor? Dessutom är din vikt ganska normal för din längd; tror du att det alls är rimligt att tänka sig att gå ner i vikt, och i så fall varför?
TACK för era svar
Frukost: tex lite filmjölk med lite nötter och linfrön stekt ägg med haluomi eller frukost med 2 ägg med 1dl grädde +grönskaer
ngt mellanmål för då har jag jättesug. Kan vara nötter eller ost/köttskivor eller kesoröra med liten bit äpple eller apelsin
lunch: fisk eller kött med gartinerad broccoli eller blomkålsmos och salladsgrönsaker
Mellanmål :ngt liknande som förra mellanmålet
Middag: Ngt liknande som lunchen eller spenatsoppa med ägg
Sedan kan jag få ta nytt mellanmål.
Jagkanske ska utesluta nötter för jag tror att jag ätit kanske för mkt då jag ätit både till frukost och mellanmål.
Jag ville först och främst prova denna diet därför jag har problem med värk i leder främst knän och läst att vissa har blivit mkt bättre. Jag vet att jag inte har ngn stor övervikt men några kg är det allt och det skulle också vara bra för mina knän att bli lite lättare + att man blir ju rädd om man ska gå upp istället för ner.

Känns som lite väl mycket kolhydrater med både nötter/frukt/fil och grönsaker på samma dag. Och var är fettet??? Förutom gräddskvätten?
Jag brukar bre smör på mina ostskivor om jag är sugen…keso är för magert. Jag äter inte heller någon frukt alls. Jag lägger mina kollisar på fet 10% youghurt till frukost samt grönsaker (ovanjord) till lunch och middag. Samt grädde i ev blomkålsmos eller sås. Aldrig nötter. Tar också 1 tsk cocosfett i mitt te eller kaffe på morgonen.
Lägg in i minmat.se och se var du hamnar. Jag brukar försöka ligga på 20 kollisar eller mindre /dag samt ca 200g fett.
Jag har gått ner från 67,7 till 64,8 på tre veckor är 1,68 lång och 47 år.
Nu är jag också ny här och kanske inte riktigt rätt person att svara men detta är det jag spontant reagerade på. Jag har försökt att läsa på och kan väl inte allt men…..
Kanske någon annan har bättre svar.
Lycka till och ge inte upp!
Oj! Du kan inte äta frukt - bort med den. Skippa nötterna så länge du vill ner i vikt. Inte konstigt du har sug efter den frukosten. Bort med filmjölk och keso. Ät ägg, kött, fisk, fågel, smör, ovanjordgrönsaker, lite gräddsås, creme fraiche, majonnäs. Det du äter nu är inte lchf (low carb high fat).
Sen måste du ge det lite tid. Det är en stor omställning att gå från sockerdrift till fettdrift för kroppen. Omställningsbesvär i några veckor är inte ovanligt, men värt det när man kommit över.
Lägg in din kost i www.Min.Mat.se så ser du hur förhållandet mellan fett, protein och kolhydrater ser ut.
Lycka till!

Mitt förslag: Ät dig mätt på riktig mat, d.v.s. skippa filmjölk, nötter, minska mängden grädde och bort med frukten. Tänk om, tänk mat :)
Har man behov av att äta mellanmål hit och dit, är det en stark signal om att man inte äter på ett sätt som fungerar för en.
Nötter, frukt, mejerier, etc, är typiska saker som kan ge sug.
Justera om måltiderna så att du äter en bra fördelning mellan fett och protein och basera det på riktig mat (inte fil och nötter). Och tillräckligt.
TACK!!
Jag tycker att jag äter mycket fett, jämförelsevis med innan men så är det visst inte:).
Om jag äter äggröra så har jag ju grädde till det + att jag steker ju i fett räcker inte det?
Ja, filmjölken och nötterna får jag nog sluta med. Men samtidigt hade jag ju inget sånt sug innan LCHF då åt jag ju mejriprodukter.
En frukt delad på tre dagar ung. Är det för mkt?
Magica, riktig mat skriver du. Är det bara fet fisk och kött smör som är riktig mat om jag ska dra ner på grädde t ex.

Är du hungrig eller "bara" sugen på något att äta? Gör ett tankeexperiment. Vill du äta bacon + omelett då är du hungrig, annars är du bara sugen och så behöver du inte äta.
Du kan behöva äta mycket i början när kroppen vänjer sig vid "fettdrift". Försök äta mer fett till t ex till frukosten. Några bra sätt att öka fetthalten i maten är
* extra fett eller smör till maten
* kokosfett i te eller kaffe. Det finns billigt kokosfett i silverpaket i mataffären. Det ekologiska som säljs i hälsokosten eller på nätet håller högre kvalitet. En del får ont i magen av "silverkokos", men kan äta det ekologiska utan problem
* mosa kokt ägg och blanda det med smält smör och ät det tillsammans med t ex bacon eller skinka eller korv. Ger mer fett än t ex omelett.
* gör äggmjölk. Det finns hur många recept på äggmjölk som helst. Jag brukar mixa två äggulor med 50 gram smör och en mugg hett vatten i en tillbringare och smaksätta med kakao. Äggvitorna tar jag bort eftersom rå äggvita i större mängder kan ge B-vitaminbrist. Vill man ha med äggvitorna så måste äggmjölken upphettas till minst 70 grader.

Det jag läst mig till så räcker inte stekfettet. Jag äter ca 175-200g fett/dag. Det jag steker i är bara ca20g
Jag äter (poängterar igen att jag är ny men jag går ner. Kanske jag inte äter riktigt rätt heller men …..)
Frukost : Turkisk youghurt 200 g, kanel och linfrö 6g kolh
1 ägg
1 tsk kokosfett
helg : + 1 burk makrill 3g kolh
Lunch och middag: ex Kyckling i currysås på grädde stekt blomkålsris
Kokt fisk med äggsås, broccolimos
Stekt falukorv(bästa med mest kött) gjord som pytt med ex squash och lök, stekt ägg
Fläskpannkaka LCHF style
Stekt fläskfilé, aromsmör ugnsrostad squash
Moussaka med aubergine
Köttfärssås med squashtagliatelle
Hemjorda hamburgare med ost, bacon,majonäs i salladsblad
Stekt lax med hollandäs, blomkålsmos med smör i
Parmesanpanerad snitzel med persiljesmör och kokt broccoli
Stekt fläsk med gräddstuvad vitkål
Ibland på kvällen 2-3 ostrullar med smör
Men ofta är jag så mätt så det behövs inte. Aldrig sugen. Jag äter inga mellanmål. Detta blir ca 20 kollisar /dag. Jag har valt att lägga dom flesta på frukosten just för att jag inte vill avstå min älskade tallrik med youghurt.
På helgen tar jag en burk makrill också till frukost för då äter vi ofta sen frukost och bara ett mål mat vid 3-4 tiden det klarar jag mig på. På vardagen blir det 3 mål.
Hoppas du fick några tips.
PS jag lägger alltid in min matlista på min blogg här på sidan.
Hoppas du fick lite inspiration.
Ni som varit med länge får gärna kommentera positivt/negativt. Det lär jag mig också på 
Tack för era tips!
Inga mellanmål. Då skulle jag förgås.
Fläskpannkaka, hur gör du den?

Jag gjorde denna!
Tack!Den ser jättegod ut! Det är väl många portioner, 6 st eller så?

Många bra råd i denna tråden redan.
Försök att äta rejäla måltider, med riktig mat, så man står sig mellan målen.
Står man sig inte på tre måltider om dagen har man som regel ätit för lite, egentligen äter vi av föråden hela tiden och måltiderna är ett sätt att fylla på dessa.
Man blir inte fet av fett, man blir fet om man äter för mycket av vad som helst, dvs man förbrukar alldrig sina lager.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Detta har vi precis avnjutit. Fast jag hade färska kycklingfilér som jag stekte istället för grillad kyckling. Kokt färsk broccoli med en smörklick till. Det var riktigt gott. Rekomenderas varmt.