Latmans LCHF???
Funderar åt en arbetskollega, som är "lat" och inte tycker om att stå och laga mat vid spisen. Personen i fråga har micro och har varit en stor användare av den en längre tid. Problemet är att att personen vill gå ner i vikt och vill gärna äta LCHF, är detta ens möjligt utan att behöva stå vid spisen och laga till mat????
Så ni där ute som är stressade i vardagen…och "lata" vid spisen, (Om ni nu finns) Hur gör ni?? Vad har ni för tips till personer som vill ha nyttig mat samtidigt som man inte behöver lägga mycket energi på att tillaga den.
Går det att fixa LCHF utan en spis??
Missförstå mig rätt i min undring eller fel…vilket som 
Tack och hej leverpastej!
/Jonna
Kalla sallader osv kan man ju slänga ihop utan en spis. Skulle själv vilja ha tips på goda LCHF sallader.

Vad lever personen i fråga på nu då?

Laga mycket mat åt gången och spara i matlådor. Visserligen får man ju stå vid spisen just vid lagningstillfället men sen är det bara att ta fram en låda och äta :) Snabbt och lätt - färdigbrett som wasa sandwich ;)
Makrill i tomatsås. Skiva rökt sidfläsk och ringla majo på. Tonfisk+feta+rödlök+oliver+tomat+basilika+svartpeppar (valfritt hur många plus man orkar engagera sig i).
Kan man bemöda sig är det enkelt att koka ägg eller steka ägg. Det senare ger fina platta matpaket. Han kan ju köpa Dafgårds Farfars köttbullar, de är låga i kh. Och käka som de är. Eller med majo+ajvar. Osv.
Ikväll har jag bara ätit ölkorv och brie. Verkar inte bli mer för jag blev proppmätt på så lite.

För den riktigt lata och mindre strikta finns nu ett antal färdigrätter som är okej. Några frysta GI-rätter från Dafgårds, en del kylda laxrätter (från gooh! bl.a), ett par frysta pajer med 12gr kh/100gr osv. MAn får lära sig läsa av innhållsdeklarationerna. Em del färdigrätter med kokt potatis kan man ju gör bättre genom att inte äta upp all potatis. Det finns grader i helvetet 

När jag körde lastbil i sommras köpte jag ofta köttfärsbiffar på Willys. De hade lågt kolhydratinnehåll och jag la ner dom i matdosa och värmde.
Inget tillbehör behövdres, det var bara att äta.

Det går att laga mat i micro med. Fisk är utmärkt att koka i mikro. Här kommer ett tips på fisk som jag brukar göra när jag har ont om tid.
Tina några frysta fiskfiléer (1/portion) Salta ganska rikligt och låt ligga en stund. Under tiden hackas en lök eller purjolök och skivas en tomat. Detta läggs som en bädd i en ugnsfast form, lägg fiskfiléerna på och om man vill kan man ha över en burk champinjoner. Slå på grädde så det nästan täcker och skiva eller riv över en god ost. In i micron på 750watt i 10-20 minuter beroende på hur mycket fisk det är i.
Denna kan varieras efter behag och tillbehör som finns hemma. Tips! Till lite festligare sammanhang använd räkor till fisken. Jättegott och superenkelt.
Valfritt tillbehör så som broccoli, blomkålsmos etc. Även icke LCHF:are gillar detta.
Ugn då?
Stort köttstycke, marinera (brukar ha smör och kryddor), in i ugnen en timma eller två (beroende på storlek) i folie medans man ser på TV och tänker på annat, sen har man mat ett par dar. Lite färdigköpt sås till kanske.
Kan ju varieras/tillsätta grönsaker, korv, ost mellan målen om man vill.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Om vännen inte lagar mat är han/hon van att äta dyrt… Så:
Vännen kan frossa loss i delikatess-disken och köpa färdig beasås som tillbehör..
Grillad kyckling, goda ostar, färdiga räkröror, färdiga sallader… Kanske kan du visa hur man kokar några ägg på spisen, han/hon kan ju koka många varje gång- de står sig ju i kylen =)
Vill han/hon så löser han/hon detta.

En mini-ugn eller en liten halogen-ugn är bättre än en mikro.
Äggröra i micron är supersnabb och enkel mat att laga. Typ 2 ägg o 2 msk grädde, lite salt o peppar, in i micron 1-2 minuter, röra nån gång under tiden. Jag äter ofta det till frukost men det funkar ju lika bra som lunch eller middag.
Går också att steka bacon i micron, lägg några skivor på en tallrik med lite hushållspapper över och kör i några minuter. (Detta gör jag dock sällan eftersom det är godare att steka i smör..)
Nåt annat som är supergott är att köpa en bit ost, typ Raclette-ost eller Morbier, och smälta i micron och äta tillsammans med några skivor kokt skinka. Gott med kokt blomkål till också.
Köttfärslimpa! Det gör jag när jag inte orkar stå och steka nåt.. bara gojsa ihop köttfärs med valfri smaksättning. Lätt att göra mycket åt gången också och frysa in portioner.
Det är ju tyvärr det som är det STORA KRUXET, att det enda som används i det hushållet är Micro-vågsugnen 

Så delikatessdisken är väl det bästa allternativet skulle jag väl vilja påstå i så fall med minst ansträngning….
Men jag tycker ju synd om spisen/ugnen som aldrig används dock…dom bara står där och "rostar" sönder
/Jonna

Komplettera spisen och micron med med en äggkokare?
Det finns ju en del halv- och helfärdig mat som är LCHF-OK, om man inte tycker det är OK att stå vid spisen och t ex steka en fläskkotlett och äta den med lite smör på och broccoli till.
Äggmjölk är en annan trevlig bekantskap, som dock kräver en mixerstav för att bli riktigt bra. Äggmjölk består av äggulor + smör + hett vatten.
Färdiggrillad kyckling + majonäs eller bearniesås (finns färdiga som är ganska OK)
Det finns ju en hel del färdigt att köpa.
- Frysta färdigstekta och styckfrysta kycklingdelar som drumsticks, bröstfiléer mm.
- Konservburk med gulashsoppa med få kolisar(Felix tror jag?).
- Rökta och ätklara varor av fäskfilé, bröstben, fårfiol, makrill, böcklig mm.
- Korvar av olika slag med hög kötthalt, salami. Hittade t.ex små snackskorvar på Willys med 0,5 g kolh./100g.
- Färdig bearnaisesås(Lohmanders 2,2 kolh/100g.), räkröra, Créme Bonjour med smak(2g.kolh/100g.)
Allting är relativt. Man behöver inte vara så präktig. Om man kan komma igång med enkla medel så är väl det toppen!
Undrar varför spismatlagning inte är kul är det tidsåtgången eller annat? Lite förberedelsetid slipper man ju aldrig undan om man ska göra "riktig mat". I tiderna nedan anges först förberedelsetiden, sen mikrotiden för 2 portioner
I microvågens barndom kom Bonniers med en bok i serien Vår tids Mat. Boken heter Mikrovåg den stora bildkokboken för alla mikrovågsrätter ISBN 91-34-51012-5. Den har jag använt som grund, när jag under ½ års köksrenovering endast hade äggkokare, kaffebryggare och mikrovågsugn att använda.
En del rätter t ex Gräddsås (5+5min), Flundra m grönpeppar (10+9min), Kotlettfisk m spenat (15+4min), Ostomelett (10+6 min), Lammkotletter provencale (15+7min), Blomkålssoppa m broccoli (15+18min) och Skinkstek m madeirasås (12 min) fungerar rakt av. Vissa recept kan dock behöva att lite mer fett sätts till
Andra t ex Grönpepparbiff, Panerad dragonstek, Curryfisk, Laxöringsmousse eller Chokladmousse är lätta att anpassa till LCHF.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

En anledning till att mikrad mat smakar äckligt och inte är särskilt hälsosamt är att fleromättat fett härsknar när man använder mikro. Det är alltså ett effektivt sätt att förstöra mat!
#15 Industriprodukterna du förespråkar är inte mat. Det är imitationer av mat som preparerats med kemikalier och aromer. Köp råvaror istället som inte behöver någon lång innehållsförteckning.
Mikrade industriprodukter är nog det sämsta man kan äta!
Rekommenderar "Jag vill ju bara se bra ut naken - Kokboken" av Jonas Colting "Det enda man man faktiskt skyndar sig till är sjukdom, övervikt och ohälsa"

Jag börjar bli rejält trött på LCHF-fundamentalismen. Ingenting industritillverkat duger, allt skall lagas från grunden. Alla har inte lust eller förutsättningar att leva så. Skräm inte bort dessa människor från ett sundare leverne genom att görs det så svårt för dem. Jag efterlyser de mer nyanserade inläggen med tips och råd för de något mindre engagerade. Det finns alltrid bättre och sämre val i varje situation. Det är den kunskapen som måste ut till folket, inte hur man nollar kolhydrater.
#18 (håller med lite tyst i skymundan)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Håller med Torparmor.. ofta handlar det om tanklöshet, många gånger tar det lika lång tid att värma färdigmat som att laga enkel husmanskost från bra råvaror.
Problemet är snarare att få folk att tänka överhuvudtaget.
Sen så hur man får folk att slå på hjärnan är en helt annan sak.. hur lång tid tar det att steka en kottlett, skära upp några grönsaker och smälta en klick smör??
Är man van att äta sin mat ur kartonger äter man som sagt rätt dyrt, då kan man lika gärna köpa några entrecoter, lite champinjoner, steka allt och slå på lite grädde.
Men jag kan relatera till min egen far.. han tycker det är jättejobbigt att laga mat, han kan bara göra en sak åt gången.
Tex, så tar det en timme att skalla potatis och sen stå och titta på när den kokar.. man kan tydligen inte göra något annat under tiden???
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#17 Det smakar måhända äckligt för dig, men du verkar inte har särskit mycket kunskap om att maten innehåller sådant som lockar folk att äta mer.
Och du verkar heller inte ha särskilt mycket kunskap om vad för utbud det finns av färdigmat. Det finns alldeles utmärkt färdigmat. Inte bara usel.
# 17 det var rätt stöddigt sagt… det finns massor av folk som var dag mikrar sin mat på jobbet eller hemma om man äter färdiglagad mat från frysen t.ex. Du påstår som en sanning att alla dessa människor är så in i helsike korkade att de dag efter dag äter äcklig mat. Det där är bara inte sant. Jag kan inte känna skillnad på mat som värmts i mikron eller på spisen, möjligen blir det bäöttre i mikron…
jag vill gärna se tillförlitliga källor på att fettet härsknar om man kör det ett par minuter i mikron?
#17 Trådskaparen har gått ut med att det är micro som gäller för vännen. Hur tror du att vännen lagar sin mat nu?
Att få en person att både ställa om kosten OCH att laga mat vid spisen när man inte tycker om det kan nog lätt leda till ett misslyckande.
Däremot kanske personen i fråga börjar intressera sig för matlagning längre fram av ren motivation…..
………..eller också fortsätta med micromaten och må bra i alla sina dar…..

Ibland måste man möta människor på deras nivå. Är det en person som "lärt" sig att den bara kan laga mat i mikron så får man tipsa om mat som är enkel att laga till, kan köpas färdig eller göras i just mikrovågsugn. Detta för att steget till nya och bättre matvanor inte ska bli för stort.
använd lilla länken ovanför där du skriver inlägget för att det ska bli klickbart