Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 991 ggr
kalleankasmormor
0

Hjälp, jag har blivit bortbjuden!

Är det någon som vet hur mycket kolhydrater det är i vanlig Frödinge ostkaka? Familjen och jag skall i helgen besöka farmor och farfar och farmor MÅSTE absolut bjuda på mat och varför måste vi krångla till allting…bla bla bla. Vi föreslog att hon serverade fläskfilén, som hon tänkt bjuda på , på ett fat bredvid och en sallad till. Sedan kunde de andra äta ris och sås och vi skulle ta med egen sås. Svara mig: Var är problemet. Tydligen är det dock ett problem för svärföräldrarna. Jag blir så trött… Nu har vi iallafall fått frågan om vi inte åtminstone kan äta ostkaka med frysta blåbär. Därför vill jag alltså veta om någon av er har koll på den.

Mervi
0

ostkaka fett 9 %

Kalorier (kcal):

184

B6 (mg):

0.1

Protein (g):

10.1

B12 (mcg):

0.5

Kolhydrater (g):

16.1

C (mg):

0

Fett (g):

8.8

D (mcg):

0.1

Mättat fett (g):

6

E (mg):

0.8

Omättat fett (g):

2

Folsyra (mcg):

12

Kolesterol (mg):

41

Kalcium (mg):

255

Alkohol (g):

0

Järn (mg):

1

Vatten (g):

64

Natrium (mg):

54

Fibrer (g):

0

Kalium (mg):

157

A (mcg):

120

Fosfor (mg):

220

B1 (mg):

0.1

Magnesium (mg):

20

B2 (mg):

0.3

Zink (mg):

1.4

B3 (mg):

1.9

Selen (mcg):

1

Normal portionsstorlek:  150 g

100

Energiprocent

Protein (22%)

Fett (43%)

Kolhydrater (35%)

80

60

40

20

Sara40
0

Min svärmor blir riktigt sur och känner sig rejält förorättad om jag inte tar av bull och kakfatet… Hon är helt oresonabel; "som om jag skulle bjuda på något giftigt", har hon till och med dragit till med, suck. Dessutom säger hon alltid: "men bara för den här gången".

Jag har "sluppit" fika hos henne nu på ett tag. Så tråkigt att det skall kännas som befrielse att slippa fika hos henneLedsen.

På frödinges hemsida står det följande gällande deras vanliga ostkaka (som bara heter ostkaka):

Ingredienser: Mjölk, ägg, grädde, vetemjöl, socker, mjölksocker, sötmandel, vetestärkelse, konserveringsmedel: sorbinsyra, bittermandel, kalciumklorid, ostlöpe.

Kan innehålla spår av nötter.

Näringsvärde per 100g

Energi kj/kcal:

750 / 175

Protein g/100g:

10 g

Kolhydrat:

17 g

- varav socker:

12 g

Fett:

7 g

kalleankasmormor
0

Tack snälla! Vad gjorde man utan hjälpsamma vänner?