äggdiet
jag är sugen på att köra med bara ägg o smör ett tag för att komma igång ordentligt efter lite fusk (ålandsresa)!
Hur många ägg på ett ungefär bör jag äta under en dag och hur mycket smör ska jag fördela under dagen?
Får inte minmat att funka därför ber jag om hjälp, är stillasittande med ca 10kg som ska bort..
Tack på förhand..
Ät så att du är mätt.
ca en tsk smör till varje ägg har jag för mig och sen som sagt så många att du är mätt men minst 10-12 ägg tror jag.

Har du fuskat så du känner att du behöver ha en puff i rätt riktning för att komma upp på banan igen? Vill du hålla en strikt äggdiet-fettdiet av den anledningen och sedan börja äta annan LCHF-mat när du ställt in kroppen på fettförbränning igen? Eller vill du livnära dig på ägg och smör en längre period för att gå ner i vikt?
Fett kan du ju i princip äta hur mycket som helst. Smör innehåller mindre än 1 % protein. Frågan är hur mycket protein / äggvitor du behöver?
Antag att kroppen behöver 1 gram protein per kilo och dag (olika källor anger olika proteinbehov per dag, det brukar variera mellan 0.8 g och 1.5 gram per kilo kroppsvikt och dag). Ett ägg innehåller ca 12 % protein och väger ca 60 gram. Ett ägg innehåller då 0,12*60 = ca 7 gram protein.
Det totala dagsbehovet av protein = kroppsvikt. Väger eller vill du väga 70 kg så är dagsbehovet 70 gram. För att få i dig 70 gram protein så behöver du äta 7 x = 70, dvs 70/7 = 10 ägg.
Om du äter 12 ägg per dag med 5 g smör till varje (kan tänkas att en liten tsk smör väger 5 g) så blir dagsintaget 1253 kcal och nära 0 g kolhydrater. Jag har inte testat själv, blir less för fort 
Men, mina första 3 dagar på LCHF åt jag endast ägg, smör, tonfisk, creme fraiche och majo. Det var en skön kickstart utan sug!

Meningen är att jag ska komma på banan igen.. tänker köra lchf mat men vill ha en snabb puff så inspirationen infinner sig.

Ska du bara komma på banan så rekomenderar jag att du ökar på fettmängden i förhållande till äggen och t ex äter 2 ägg med 50 g smör (fungerar bra om man smälter smöret och mosar ner äggen i det smälta smöret). Då håller du dig ordentligt mätt. Räkna på maten kan du göra senare om du tycker att det behövs.
Äggmjölk med äggulor, smör och hett vatten är ju också ett alternativ om du vill ha ägg och fett. Dock inte så proteinrikt. Antingen får man ta bort äggvitorna eller hetta upp äggmjölken till 70 grader.

Varför inte komma upp på banan igen genom att äta riktig mat, med minimum av kolhydrater??
Ägg är nyttigt, innehåller de mesta näringsämnen som behövs för att skapa ett nytt liv, förutom C-vitamin.
Men det är på något sätt ändå någon form av bantningsdiet, dvs en diet, dvs lite enformigt ätande, vilket sätter sina själsliga spår på något sätt.
Jag tror att man gör sig själv och kroppen en tjänst genom att inte hänfalla åt "dieter", de är kanske för de med specilla sjukdommar eller liknande problematik, man gynnar inget genom att späka sig i onödan.
Vill du späka dig så kan du alltid bära tagelskjorta i stället, det är lite att få syndernas förlåtelse. när man syndat.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.