Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 6796 ggr
maximilianL
0

Godare bantarbiffar?

Tjenamors!

Jag funderar på att testa Skaldemans berömda bantarbiffar. Det enda problemet är att jag har svårt att äta dem utan att få sura uppstötningar och vilja spy, särskilt om jag inte äter dem färska (typ värmer dem i micron… uhh…!).

Grundreceptet är som följer:

2 delar fläskfärs, 1 del nötfärs
Stekt i smör
Ev. lite salt
Peppar

Men när man läser SSS bok får jag känslan av att det handlar mer om sammansättningen mellan fett och protein (och kolhydrater) än om mängden mat man äter.

Alltså borde det väl vara helt OK att kombinera bantarbiffarna med t.ex:

* Äggvita eller gula (blanda i smeten)

* Ost/fetaost/parmesan/mozarella

* Extra kryddor

* Lite vispgrädde?

* Dijonsenap (en klick)

* Fler idéer?

OK, vispgrädde innehåller 3 gram kolisar per 100 gram och dijonsenapen ungefär samma, men vafan…

Hur stor skillnad kan detta göra för viktnedgången egentligen?

Gör man allt annat korrekt med t.ex. morgonpromenader och sköter kosten till 100% så borde väl skillnaden vara extremt liten?

MimLan
0

Det är inget mystiskt, gör det inte till något heligt. Det är färsbiffar.

Skulle snarare tippa på att fokusering av det här slaget orsakar mer stress och konsekvenser än en dutt dijonsenap.

glitterfisk
0

När jag gör sådana biffar lägger jag alltid ett ägg i smeten. Jag tycker att ägg också ingår i "fakir". Bra proteiner, vitaminer och otroligt lite kolisar. Sedan gör en gräddskvätt mycket för smak och konsistens så det kostar jag på mig. Kryddor är helt ok om de inte innehåller glutamat, smakförstärkare och konstiga e-nr. Jag tar ofta torkade örterkryddor, typ "franska örter".

Jag tror att om man ska orka hålla på ett tag är det viktigt att maten smakar hyfsat gott och att man inte mår alltför illa av den.

Annica38
0

Jag brukar, som variation, göra avlånga biffar, linda in dem i bacon och steka lätt för att sedan lägga dem i en form och strö riven ost över och gratinera i ugnen en stund! Smaskens! Tungan ute

Zepp
0

Bantarbiffarna är bara ett förslag, för att visa ett grundrecept, för att folk skall fatta detta med fördelning o sånt.

Kan du greja fördelningen på annat sätt går det lika bra med fettfattig nötfärs om du vill.. och jag vill det för det mesta, då jag tycker att det mest fettet rinner ut vid stekningen.

Lika bra att göra nöt/lamm- biffar och ta smör eller bea till det hela och krydda hur man vill.

Annars så om man vill göra ett storstek och ha ett lager kan man alltid steka ett stort parti köttbullar och göra en klassisk svensk husmanskost, köttbullar i gräddsås.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

maximilianL
0

Zepp, då stämmer ju mitt antagande i så fall. Man kan se bantarbiffreceptet som en utgångspunkt. Men det skulle lika gärna kunna handla om:

300 gram kycklingfilé med 2-3 msk majonäs

Ett par fläskkotletter med vitlökssmör eller fetaost

Laxfilé med aioli

Etc etc etc…..

MimLan, jag har väl aldrig sagt att det är något heligt kring dom. Jag stressar inte. Du får tolka hur du vill vad jag skriver, det är ditt eget problem.

Wildrat
0

Meningen med fakirbiffarna är att de ska vara kolhydratfria och med mycket fett och protein. Kryddningen lägger han sig inte i och har troligtvis inget emot ett ägg heller men mjölkprodukter och senap innehåller kolhydrater och dessutom är mjölkprodukter ibland ett hinder för viktnedgång.

Det är ju inte tänkt att man ska leva på fakirbiffarna en längre tid utan de är tänkta att bryta en platå eller liknande. Sen när viktnedgången kommer igång kan man variera sitt ätande.

Du väljer ju själv hur du vill göra. Vill du äta fakir - då är det utan kolhydrater, annars kan du komponera biffarna hur du vill.

Jag blandar i ett ägg och lite grädde, då tycker jag att de får bäst konsistens.

[Pennylane1]
0

de små kartongerna med frysta örtkryddor, som italienska, asiatiska eller provensalska tycker jag är väldigt goda att blanda i allt möjligt!