Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 4664 ggr
pernillamoller
0

Äta hur mycket man vill

Hej!

Är helt ny på LCHF, men tycker ändå det fungerar bra hittills.

Min fråga: kan man verkligen äta hur mycket man vill och ändå gå ned i vikt? Allt snack om 2000kalorier och sånt?

Idag har jag dragit på med oopsiebröd med makrill, salami, gräddost. Stuvad spenat med kyckling och har dessutom lite pannacotta i kylen.

Lite vägledning i mörkret vore tacksamt!

:)

dufva
0

Nej, man kan förstås inte äta hur mycket som helst..

Möjligen finns en liten metabol fördel med kosten men den överdrivs nog en del.

Det som är det fina med lchf är att kosten rätt utförd (oftast) gör att man blir mätt så till den milda grad att det är rätt besvärligt att gå över gränsen till fettinlagring.Glad

Det är ett suveränt hjälpmedel att slippa vara hungrig fast kilona ramlar av.

Sen kan man ju ha många andra "demoner" i bagaget som lurar en att äta över mättnadsgränsen och då blir inte viktnedgången lika enkel.

Zepp
0

Japp.. man kan äta så mycket man vill.. så länge man inte vill äta mer än man behöver!

Altså kalorier finns och alla känner deras betydelse, så det är ingen stor grej att öda tid på, och självklart är att om man skall gå ner i vikt måste det uppstå ett energiundrskott.

Däremot att räkna och sätta upp gränser som man inte får överskrida är en väldigt förenklad attityd, det är svårt att göra våld på kroppens hungersignaler.

Vad LCHF handlar är att äta mat som uppreglerar fettmetabolismen, tar bort blodsockrets bergodalbana och gör att man är mätt länge.

Skillnaden ligger främst i hur olika kalorier påverkar kroppen, dess hormoner, fettilagringen och hungern.

Vi pratar om hormonstyrd viktnegång där kroppen frivilligt tar en del av fettdepåerna mellan måltiderna.

Låt säga att du drar 2000 Kcal om dagen i snitt, din aptit får dig att äta 1600 via munnen, resten tar den då utav fettdepån, så det blir 2000 Kcal iallafall.

Kroppen släpper inte sina reserver hur som helst, det finns flera homoner och annat som hindrar detta och du får en massa hunger i stället.

Sänker du intaget ytterligare kan kroppen försvara depåerna genom att sänka ämnesomsättningen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pernillamoller
0

tack så mycket för svaren!

Zepp
0

Vi brukar säga att man skall äta sig ohungrig, det är ändå ingen glädje med att vara proppmätt och det är helt naturligt att bli hungrig strax före en måltid.

Får man till det där med portionsstorlekar och fördelning så kan man vara nöjd, det brukar ta ett tag.

Maten är både närings- och energität så efter ett tag så minskar både portioner och måltidfrekvens.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

glitterfisk
0

Just det, Zepp, så är det ju, tack för att påminnelsen.

Ibland kan det ändå vara svårt tycker jag att veta hur mycket som är lagom att äta. De senaste dagarna har jag höjt fetthalten i maten och det har medfört att portionsstorlekarna minskat. Igår glömde jag att äta lunchlådan, hade mycket att göra och kände ingen hunger. Då hade jag ätit en fet äggröra på morgonen med två gulor, en vita, lite grädde och kanske 30 g smör i. Blev inte hungrig förrän till middagen, då blev jag mätt på en kycklingklibba, med sås av det som runnit ur i ugnen, smör i formen med, blandat med grädde.

Kan det räcka om det känns bra eller är det risk för att kroppen håller på lagren då? Har ätit denna kost till och från i två år så kroppen är inte rädd att inte få fett, och kört ordentligt i 3 veckor nu. Det känns som att "fettbrasan" är igång.