Tandvärk - matförslag?
En tand sprak ganska illa i onsdags och 1/3 lossnade helt, så jag var hos tandläkaren på akuttid igår och fick den lagad. Nu sitter här med en svullen och öm kind och ont i käkleden och funderar på vad jag ska äta för något. Det krävdes fem sprutor med bedövning för att det skulle ha effekt så det känns som jag fått en snytig rakt över kinden.
Igår drack jag bara äggmjölk, idag blev det äggmjölk både till frukost och lunch, sedan vassleproteinpulver blandat med grädde och vatten på eftermiddagen. Ikväll provade att äta en bit lax med gräddfil men att tugga går inget vidare. Så jag tar tacksamt emot lite tips på vad jag kan äta under några dagar för mina idéer har stannat vid äggröra och äggmjölk, men min mage trivs inte riktigt på flytande mat.

Soppor? Mixade soppor kan vara ganska gott. Räksoppa, champinjonsoppa, grönsakssoppor etc.
Hur gick det till när tanden sprack? Bara nyfiken.
Det var ett hål i den så då sprack den när jag tuggade, för jag syndade och tog en kola på jobbet (som inte var så mjuk som jag trodde). Jag som inte ätit något segt godis eller kola sedan jag började med LCHF för snart två år sedan. Tänkte smaka en se om det var lika goda som jag mindes, men fy så illa det gick. Jag har inte varit hos tandläkaren heller sedan jag började med LCHF så hålet har nog funnits länge bara att jag inte märkt det. Nu blir det inget mer godis på LÄNGE….. för så här eländigt trodde jag inte att jag skulle må för de extra kolisarna det var i kolan.
Soppa var ett bra förslag. Kanske kan hacka i lite kokt ägg i spenatsoppa. Räksoppa låter gott, har du något recept?

Vilken otur! Somliga kolor blir dyra…
Räksoppa är enkelt. Köp räkor med skal, skala. Sjud skalen en kvart och koka in vätskan så den blir smakrik. Stek lite lök i smör. Späd med buljongen från skalen. Ha i salt, peppar, ev kryddor och lite tomatpuré. Häv i de skalade räkorna och mixa i mixer. Värm på igen och ta i en smörklick. Vispa grädde lätt och häll i. Rena babymaten!
Låter riktigt gott! Så räkor får inhandlas i morgon.