Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6250 ggr
Nilla-75
0

yrsel

Hej

Blir en del inlägg och frågor men det finns ju definitivt saker man funderar på så här i början Skrattande

Mitt stora problem efter nästan två veckor på Lchf är yrseln som inte vill ge med sig Gråter

Jag har ju ett otroligt socker beroende och har verkligen levt på massor av kolhydrater….alltid sugen på nästa socker kick.

Haft mycket magkatarr och halsbränna. Ofta ofta känt mig korvstoppad för att jag stoppat i mig så mycket så jag mått riktigt dåligt med massa dåligt samvete som resultat.

Allt detta är nu borta!!! Jag känner att jag har kontroll, vilket är en fullständigt as häftig upplevelse!! Inget sug, inget dåligt samvete, ingen magkatarr. Har lite ont i magen ibland, men då har jag oftast slarvat lite.

Så det är som att hela jag mår bra….utom huvudetRynkar på näsan

Jag slutar nämligen inte att vara yr….

Nu har jag en konstig kropp som svarar med yrsel när något är fel, inte nödvändigtvis förknippat med just huvudet….

Jag har prövat att äta så här flera ggr förut, men då har jag ätit ganska mycket grönsaker, och även endel frukt och bär och det har inte funkat….för suget efter mer kolhydrater har drivit mig till vansinne.

Denna gången äter jag nog väldigt lite kolhydrater, lite lite grönsaker blir det, resten av kolhydraterna kommer från ost, grädde och liknande….

Frågan är ju om jag får i mig för lite kolhydrater, eller för lite fett….så att hjärnan inte har tillräckligt att jobba med?

Eller är det fortfarande en omställning?

Jag har upptäckt att det hjälper att dricka ibland…så jag tror inte jag känner törst som vanligt.

Någon gång hjälper det också att äta någon fet ost….

Men överlag så är jag yr stor del av dagen och det är ganska jobbigt….  men jag vill verkligen inte sluta med detta!!

Har ni några ideer eller tankar??

Jätte tacksam om ni orkat läsa detta och även kan svara =)

JohanKarl
0

Känns det som lågt Blodtryck? (på väg att svartna för ögonen)

Får du tillräckligt med salt? och vatten? Mineralbalansen kan bli lidande i början. Det finns massor av tänkbara orsaker - balans mellan kalium och natrium är en av många möjliga, oftast är det då kalium som är i underskott. Testa att äta mer avocado, broccoli m.fl. kaliumrika livsmedel. (tillskott i form av tabletter kan vara lite lurigt, rekommenderas inte)

Magnesium är en annan LCHF-käpphäst. Finns i nötter/mandel, vissa grönsaker etc.

Nilla-75
0

Tack för ditt svar

Tror inte det är blodtrycket, för det svartnar inte…mer som en konstant yrsel men mest när jag koncentrerar mig tror jag…..Inte så illa om jag är ute och går tex….

Ska pröva att äta mer avokado =)

JohanKarl
0

Det är som sagt bara några förslag, du får testa och se om det är något av dem som hjälper. Vätskebalans och mineralbalans - kan vara lurigt i början.

(och så naturligtvis - får du tillräckligt med kalorier? lätt att underäta på den här kosten - har hänt mig alldeles för ofta)

Nilla-75
0

Satt och tänkte och insåg att jag nog lätt hoppar en del måltider….är ju inte hungrig….  ska lägga in allt i matdagboken i morgon och kolla…

Jag "måste" ju hitta rätt, för jag älskar hur jag mår när jag äter så här..om man bortser från yrseln då ;)