Rått kött
Behöver hjälp från experter… eller vem som helst som vet något.
Jag har tänkt införa en del rått kött och fisk i min LCHF-diet, och har lite funderingar.
Det finns ju en hel del man varnas för när det gäller råa animalier, exempelvis bakterier och parasiter.
Men, då undrar jag:
Är det okej att äta allt rått kött/fisk som varit fryst (utom fågel då såklart), eftersom parasiterna då dör? Eller kan eventuella bakterier vara farligt?
Går det att köpa köttet från frysdisken på ICA (typ vilt, gräsbeteskött, lamm, renskav), eller bör man gå till en vettig köttaffär och själv frysa in köttet?
Kan man rent av äta visst kött utan att frysa det?
Hoppas någon har koll…
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket
Råbiff är ju himla gott. Men jag vet inte om köttet/köttfärsen behöver frysas först? Samma med carpaccio.
Lax vet jag att man bör frysa innan man gravar den, just för att ta död på eventuella parasiter.
Har du tänkt äta köttet/fisken helt rå eller röka/marinera på något sätt?

Det säljs ju sådana där lufttorkade o salta charkuterier från medelhavet som inte är tillagade på annat sätt.
Risken är nog minimal iallafall men det finns goda skäl ändå i ren populationssynpunkt att alltid tillaga, tänk på alla partier köttfärs. ägg och kyckling som dragits tillbaka på grund av salmonella och Ehec.
Att frysa fungerar nog på parsiter som trikiner och de som finns i fisk, det är därför som Matjessill är förbjudet att sälja i hela EU.
Däremot så är det väl lite sioså med bakterier, typ salmonella, Ehec, och Campylobakter, de överlever nog frysningen.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#1 Ja, råbiff och carpaccio är helt klart två av de rätter jag ska börja äta! Smarriga grejer det. Jag har tänkt äta köttet/fisken helt rå, eventuellt marinera/krydda.
#2 Jag kan tänka mig att de lufttorkade grejerna är rätt noga kontrollerade, just för att de inte ska upphettas? Eller så tar saltningen död på alla mikroorganismer.
Salmonella, Ehec och Campylobakter - är det inte främst i fågel det förekommer?
Parasitrisken kanske är rätt låg i nötkött, men när det kommer till bakterier då? Är en vanlig entrecôte i köttdisken okej, eller är den frysta köttklumpen från nya zeeland ett bättre val? Det finns ingen bra information om sånt här… Ingen som jag hittat i alla fall.
vet inte särskilt mycket

#4 Jag har läst en massa i den bloggen - jätteintressant. Blogginnehavaren verkar dock inte särskilt orolig för parasiter?
vet inte särskilt mycket
Biff tartar är ju en rå kötträtt.. nötkött då…
Det EHEC-fall jag minns bäst från tidningskriverierna var ju prickig korv. En liten flicka som det gick illa för.
Är interesserad av det med att äta mera rått.
Eller i alal fall lära mig äta mera rått.
Jag vet inte riktigt men jag har någon intre vilja någon inre tro som vill krypa tillbaka till stadite där vi levde för dagen, starkast och listigast tiden.
Där vi levde för att överleva daä dagen gick ut på att samla bygga och leva.
Och inte som nu att vi lever för att jobba.
Vi levar för att jobba så vi kan köpa mat för att leva.
Nej något driver mig till att vilja vara själv försörjande, något driver mig till ätt äta rått kött, något driver mig till att inte använda tvål och shampoo och något driver mig till att vilja ta steget.
Jag försöker men det är svårt. en dag kommer det dock ske.
Det går längre och längre men vi får se.
Ibland blir det råbiff.

En grej är iallafall att matlagningen var det som gjorde oss till mäniskor.
Vi är den enda art som är annpassad för lagad mat, en del av vår evolution, säger de som vet.
Äter man tex rått kött får man i sig mindre enrgi och näring, framförallt för att matsmältningen tar så stor del av energin och att vi inte kommer åt all näring.
"Var det kostförändringar som i en dunkel forntid gjorde att våra förfäder utvecklades till tänkande och sociala varelser med stor hjärna - till människor? Många forskare anser att det var en ny diet, rik på protein och andra viktiga näringsämnen, som ledde till förändringen. Därigenom kunde vi försörja en stor och energikrävande hjärna. I gengäld krympte mag-tarmkanalen, liksom tänder och käkar."
"Studier av nutida människor som lever på extrema dieter, som enbart rå föda, har bekräftat tillagningens betydelse. Om födan var vegetabilisk, med grönsaker och bär, måste personerna konsumera fem kilo mat för att täcka dagsbehovet om cirka 2000 kalorier. Om rått kött ingick i dieten blev den energitätare, men det krävdes ändå cirka tre kilo mat för att fylla kaloribehovet. En kontrollgrupp som åt blandad kost med tillagad vegetabilisk och animalisk föda behövde bara äta knappt två kilo mat."
**
http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/matlagningen-satte-fart-pa-manniskans-evolution_856959.svd**
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nu har jag läst igenom helt bloggen! jäklar i hoppet vad galet.
Jag har lite tvångstankar när det gäller maten, den måste vara väääldigt välstekt för att jag ska kunna äta den (är rädd för att det ska finnas lite rött i mitten som jag inte ser och då tänker jag att jag kommer bli jättejättesjuk), måste diska skärbrädan samt kniven 2-3 ggr innan jag skär kyckling och tvätta händerna två gånger för att sen dra på mig engångsplasthandskar.. osv osv.. :p
Blev en liten realitycheck när man fått se hur den här killen äter. 

#9 Den där logiken gäller framför allt för mager veggokost… rått sälspäck har vi inga problem att ta upp i kroppen, samtidigt som problemet är att en del vilt faktiskt är lite magert (ger för mycket protein).
Men tar vi bara upp 60% av proteinet istället för 80% så blir siffrorna hyfsat hälsosamma även om vi äter djur utan tjockt späcklager (knappast proteinbrist man lider av som sagt
).
Mao tror jag inte matlagningen gjorde oss till människor, utan organiserad jakt med redskap - en faktor som ger mångdubbelt så mycket energi på bordet (per tidsenhet) än rotgrävande och matlagning (som även den tar tid)… och är mycket mer logisk.

Jag har på senare tid blivit helt såld på whiskygravad nötrulle.
Bara gnida in det råa köttet med salt/peppar och häva i en matsked whisky tillsammans med biffen
Sen 3dygn i en påse.
Mums filibabba! 
Har blivir inspirerad som tusan nu på att äta mera otillagad mat.
Vissa saker kommer man ju äta ändån i små mängder så som ädel ost.
Smör osv.
Men köttet smakar bra otillrätt.
Vi får se vad som händer.
Far att inte vara helt korkad tilllagar jag äggvitan och äter upp den dumt att slänga mat.

Ok, har lite bråttom men slänger in en snabb genomgång. Fisk, nöt och liknande som varit fruset är helt OK att äta rått. Undvik alltid fläskkött och kyckling som inte är helt genomstekt. (liten risk att bli sjuk men det är de "riskabla" köttsorterna) Vilt som älg, rådjur, ren och hjort, hare, skogsfågel behöver man inte ens frysa. Vi har väldigt friska djur i sverige. Vildsvin och björn-nix. Liten risk för trikiner men helt genomstekt gäller där också. Rått är gott och nyttigt. Tusen tack för tipset om whiskeygravining, Dufva! Ska rota fram en älgrulle snarast.

#12 dufva Köper du rå nötrulle och gravar 3 dygn. Äter du den sedan som den är, låter väldigt gott

Just det!
Ibland fuskar jag lite och har i en tsk honung också
Jag har nästan fått nåt slags begär till det.
Vet inte riktigt om det är köttet eller whiskyn som drar mest 

#16 måste jag test, Äter du något till den är bara som den är?

Den där nötrullen låter verkligen smarrig…
Jag har testat rå lever (som jag bara vänt i pannan för att… jag vet inte, det kändes aptitligare) och rått lammkött. Både och var delikat, och jag känner ett sug efter mer. Varför har jag levt i tron att rått var äckligt? Det är mer frestande än lagat kött nu!
Inget av det jag åt har varit fryst innan. Gör det något, tro? Min tankegång är att om det nu är okej att äta lamm som är lite rött/rosa och lever som inte är genomstekt, borde det ju vara okej att äta hela rått…(?)
vet inte särskilt mycket