Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 5383 ggr
Fnyfniken
0

Mätarfel eller prediabetes?

Ok, jag är på banan igen, efter flera år. Har nu ätit LCHF i en dryg vecka, gått ner 3,2 kg, blodsocker på 5,0-5,5 efter lunch och så. Men inna jag började mätte jag mitt fasteblodsocker på morgonen och det var 6,7. Högt alltså. Men på Lchf gick det så ner. Nu idag åt jag en sushi med ris och så till lunch (planerat snedsteg) och två timmar senare har jag 9,4 enligt samma mätare som jag tidigare i veckan haft 5,0 och 5,5 på.

Har jag fått prediabetes? Eller mäter min mätare fel vid alldeles "rätt" tillfällen? Ska jag gå till doktorn och få hela långa "tallriksmodellen, fettsnålt, motionera, becel" rakt in i örat, eller ska jag bara fortsätta med LCHF utan planerade snedsteg? Till saken hör att jag tar Cymbalta och Concerta och vet inte om det har någon sån påverkan?

Fny

karinafp
0

Jag tycker inte att det låter som några alarmerande siffror. Inte heller verkar det vara någo fel på din mätare. Nu vet du att sushi med ris inte är low carb och att det ger utslag på mätaren. Flört Det är så du ska använda den, för att se vad din kropp tål i matväg. Avsteg som innebär mer kolhydrater höjer blodsockret, så enkelt är det. Sushi med ris skulle jag som diabetiker inte ens överväga att äta. Cool

Zepp
0

För att undvika mätfel och tillfälligheter skall man mäta fler gånger.

Blodsockret skall vara högt på mogonen, det är en del i dygnsrytmen, så du får en extra energikick, vaknar och pallrar dig till jobbet.

Dock låter 9,4 lite högt efter måltid, normalt brukar ligga vid 7-strecket.

Du kan ju ha en begynnande insulinresistens?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.