Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 10363 ggr
hyperflicka
0

Behöver hjälp!

Hej på er!

Har läst här länge och äter själv LCHF. Har sett att det skrivs mycket om sköldskörtelproblem här. Jag börjar allt mer misstänka att jag är drabbad. Är endast 25 år men energin är helt slut. Har diagnosen ADHD och har även hypermobila leder.

Jag har undrat varför jag är så här extremt trött och har tänkt att det kanske beror på ADHD och ledproblemen men jag tror det måste vara något mer bakom. Jag har dom senaste åren tappat allt mer och mer av min energi.

Har bara fått mer och mer frånvaro på jobbet för jag har har varit så trött och lätt dragit på mig förkylningar. Arbetsplatsen är inte bra heller så visst det påverkar ju att man tappar orken och blir ledsen av att gå dit men det känns som jag är så trött så det är det som gör mig nerstämd.

Förra året opererade jag mitt ena knä som då luxerat upprepade gånger och var tvugnen att opereras. Efter operationen när jag varit sjukskriven för att läka i hop så fick jag börja jobba heltid och då tappade jag totalt orken. Meningen var ju såklart att jag skulle fortsätta träna knät varje dag men är man så trött när man kommer hem så man gråter så finns det helt enkelt ingen energi. Nu innan jul så fick jag nog jag mådde så dåligt med jätteont i knät och ryggen pgr av felbelasting för knät inte är i ordning än och helt slut på energi så jag gick till läkaren för att se om jag kunde få ta det lugnare. Har nu fått gå halvtid ett tag men om någon vecka skall jag tillbaka på heltid igen och jag vet inte vad jag skall göra. Även att jag bara går halvtid på jobbet just nu så har extremt lite ork och bävar inför när jag måste börja heltid för min ork lär inte bli bättre av det.

Jag känner mig som en hypkondriker men jag vet samtidigt att jag inte är det. Jag är ju så trött så vissa dagar funkar helt enkelt inte. Jag orkar inte gå till jobbet och jag tappar lusten till allt det som jag tycker är roligt. Jag känner mig många gånger deppig och irriterad men det känns som att jag känner så för jag är så fruktansvärt trött inte för jag egentligen mår dåligt psykiskt.

Har många av symptomen som tyder på sköldskörtelproblem som: oförklarlig viktuppgång, frusenhet, kalla händer och fötter, torr hud, ofta huvudvärk, tidigare mycket stark mensvärk men nu inte lika hemsk efter att jag började med p-ring, jag är hes, glåmig, blir lätt förkyld, låg kroppstemperatur, sockerberoende, sover inte så bra, ont i lederna som dock till viss del kan bero på hypermobilitet också.

Läkaren tog blodprov på mig och jag var enligt denna läkaren helt frisk. Inga sköldskörtelproblem heller. Men jag har j läst här att vården ofta missar just sköldskörtelproblem för att blodproven tas inte som dom borde.

Hur skall jag göra? Jag mår så dåligt och jag orkar inte mer. Jag klarar inte av att jobba för jag är så totalt slut men jag får inte vara sjukskriven för jag är ju enligt vården frisk. Jag är desperat för jag vet inte vad jag skall göra.

Behöver jag säga att jag blivit erbjuden antideppresiva ett antal gånger. Jag känner ju dock att jag är inte depperimerad men jag blir nerstämd/deppig för jag är så totalt energilös. Har tackat nej till antidepp för jag är väldigt säker på att det är inte där mitt problem är.

Såg annons om Scandlab i LCHF magasinet där man kunde få göra ett ordentligt sköldskörtel prov. Dock är det ju jättedyrt och hur gör man om det visar sig att man har sköldskörtelproblem efter det provet? Går man till läkaren med testerna? Kan man då få medicin?

Kan jag lösa det här på något annat sätt i vården? Finns det någon klinik tex här i sthlm där dom är specialierade på just sköldskörtelproblem som man kan besöka och bli tagen på allvar. Läkaren som jag är tilldelad på VC är en empatilös häxa rent utsagt så henne tänker jag inte gå till fler gånger.

Snälla hjälp mig!!!

kaisakavat
0

Oj, du har det inte lätt.

Jag är inte någon expert på sköldkörtelproblematik, men kan säga att det du beskriver mycket väl skulle kunna handla om det. Som du själv vet.

Du bor i Stockholm. Det finn säkert någon klinik/endokrinolog du kan söka dig till själv, utan att behöva remiss. (endokrinolog - hormonexpert) Dessa vet förhoppningsvis mer om det du behöver få utrett, än vad allmänläkare gör.

Du kommer säkert få fler, mer specifika svar..

Håller tummarna för att du ska få rätt hjälp!

pungisen
0

Förstår hur du känner det, har själv varit där. Tyvärr är det inte måna läkare som förstår hur man mår när man har det så här, ja det är knappt någon som förstår hur det är om man inte själv upplevt det.

Jag blev trött på sjukvården och sökte mej till alternativ medicin, hade tur och fick hjälp på en gång!! Tog knappt två månader så var orken på väg tillbaks, inga kalla fötter/händer, ingen låg kroppstemp mm. Så mitt råd är att du kollar upp alternativ medicin. Gå tex in på www.holistic.se fråga dom vad de har för återförsäljare/terapeft där du bor. Ring sen och boka tid. Nu hade jag tur och kom rätt på en ggr, kanske du inte har samma tur. Men det är värt att försöka, så här kan du inte ha det.

Ett tips till, om du har problem m sköldkörteln så plocka bort alla slags kålväxter och mejeri produkter. Köp laktosfritt istället.

Hoppas nu att du ska få hjälp Skrattande

dufva
0

Det kan ju vara så att nåt inte är bra med hur du äter också

Hur ser en normal matdag ut för dig, och hur hanterar du ditt sockerberoende?

Wildrat
0

Bli medlem på den här sidan och ställ frågan där. Där kan du säkert få mycket bra info om läkare och vilka du bör besöka.

hyperflicka
0

Nej är verkligen inte lätt. Jag mår ju egentligen psykiskt bra för jag är ändå rätt nöjd med mitt liv och har många gläjde ämnen men denna trötthet eller skall jag kalla det utmattning gör det skitsvårt. Jag oroar mig jätte mycket för jobbet för tillslut kommer de ju avskeda mig för jag verkar ju vara som en typisk hypokondriker eller arbetsskygg människa fast det inte är så. Jag vill ju bara må bra och orka med livet.

Jag har inget emot alternativ medicin men finns det verkligen lika bra alternativa mediciner mot just sköldskörtelproblem om det är det jag lider av?

Laktosfritt är ju också mejeri? brukar köra mycket laktosfritt eftersom jag är känslig mot laktos.

Denna enorma trötthet som kommit smygande under åren kan inte bara vara att jag skulle äta fel har jag svårt att tro. Visst kan man bli hängig om man äter fel men jag är så extremt utpumpad och slut så jag många gånger bara gråter. Det känns som det är något mer som spökar.

Men jag äter typ såhär:

Ca 4 baconskivor till frukost och äggröra med 2 ägg och grädde. Lunch brukar vara köttbit eller kyckling med gräddsås elr CF sås. Brukar ha broccoli till oftast. Jag äter tills jag känner mig mätt. Middag är ungefär likadant. Bea sås eller kryddsmör förekommer också. Ibland lax me holandaiesås eller CF sås. Mitt sockerberoende kämpar jag med. Jag brukar lyckas köra på LCHF men sen om jag blir riktigt låg och trött kan det bli frosseri med choklad ibland.

#4 Tack för tips. Skall kika där.

dufva
0

Det finns inget att klaga på hur du äter tycker jag.

Dom gånger jag faller för nåt med mycket kolhydrater blir den första effekten på kroppen en väldig trötthet

Det kan ju inte heller vara fallet för dig vad jag förstår Obestämdför du fuskar väl inte på daglig basis?

Vad det skulle kunna vara är reaktiv hypoglykemi alltså lågt blodsocker även lång tid efter senaste måltiden

Symptom kan vara

# Blekhet
# Darrningar
# Svettningar
# Svaghetskänsla
# Hjärtklappning
# Hunger
# Oro
# Koncentrationssvårigheter
# Irritation
# Trötthet
# Synstörningar
# Nedsatt närvarokänsla
# Kramper

Då kan det bli bättre om man äter lite oftare men mindre portioner

hyperflicka
0

# 6 Nej inte fusk på daglig basis.

Hmm kan ju prova att äta oftare. Dock är jag inte så jättehungrig. Har rätt dålig aptit och det blir värre ju tröttare jag är.

Blir man lätt förkyld och har värk av lågt blodsocker också? Heshet? Huvudvärk, kraftig PMS?

Jag försöker verkligen hitta felet på mig för jag funkar inte i det vaniga livet längre.

hyperflicka
0

Skall även skriva inne på hypermobilitet i fokus och se om det skulle kunna vara bara mina hypermobila leder som gör mig så trött. Om det inte är fel på sköldkörteln och det endast är lederna som skapar denna trötthet så vet jag inte vad jag gör för det finns ju inte botemedel mot mina leder så det skulle innebär att jag måste jobba heltid trots denna utmattning. Den empatilösa häxan på VC informerade mig att det finns nämligen ingen anledning att vara sjukskriven om man har hypermobila leder = en hel del värk..

F*n jag börjar känna mig riktigt desperat.. kommer väll snart bli sparkad från jobbet pgr av min stora frånvaro och läkaren ville inte sjukskriva mig mer för försökringskassan skulle inte godkänna detta.

Beate
0

Oj, låter verkligen som du har det skitjobbigt!

Tycker precis som nån annan skrev att du ska försöka få komma till nån som är mer insatt i hormonproblematik och ta nya prover där.

Tänkte också på din ADHD, äter du medicin för ADHD:n? Tänkte att dosen kanske behöver justeras?

Lycka till!

Sindri
0

Jag kan bara råda dig att gå till en annan läkare. Det är fritt att välja nuförtiden. Och stå på dig. Om du kan så skriv ut det du hittar om hypotyreos och markera de symptom du tycker passar in på dig. Läkare är väldigt känsliga för att patienten ställer diagnos själv, men du får stå på dig allt du kan. Det gäller faktiskt livet! Ditt liv!