Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsovinster
Läst 6553 ggr
[Axia]
1

Jag har lchf att tacka!

Nu kommer jag säkert låta helt fanatisk men det bryr jag mig inte om, jag vill verkligen slå ett slag för den här kosten (ursäkta: livsstilen)!

Idag är jag nämligen sååå lycklig, mår så bra i både kropp och själ, sedan jag ändrade min LIVSSTIL och började med LCHF!

Lchf har underlättat mitt liv på många sätt, för att nämna några, både fysiska och psykiska förbättringar:

Innan led jag av ständiga problem med magen, som uppblåst o svullen mage (extrema problem med gaser trots hög aktivitet), hård/lös avföring om vartannat. Skolan har varit ett helvette, jag hade mer frånvaro än närvaro i skolan pga detta.. hela vägen från första klass till året efter examen i gymnasiet led jag av detta.

Som liten var jag en godisråtta. Mina föräldrar "skämde bort" oss barn när vi var små med möjligt onyttigt, 7 dagar i veckan. Jag har aldrig varit överviktig men ändå mått riktigt dåligt fysiskt o psykiskt..

Jag har alltid varit en känslig, försiktig och ganska tillbakadragen person. Lidit av mycket ångest, Depression, dålig självkänsla m.m. Jag har "gömt" mig större delen av mitt liv.

Blodsocker berg-o-dalbanan har varit riktigt jobbig, alltid måstat ha med något att äta, frukt, nötter, brödbit i fickan om jag skulle bli låg, för att inte fövandlas till ett monster, bli trött och orkeslös.

Sista tiden innan jag började med lchf tränade jag hårt, vilket senare gick överstyr. Jag åt för lite och tränade för mycket. Jag har ganska rejäl benstomme och "lyckades" gå ner till 46kg, det var bara skinn och ben kvar.. Strl 32 var för stort!!

Levde på frukt, magert, light, kolhydrater och kaffe. Usch vad risigt jag mådde..

Men så en vacker dag fick jag en ordentlig panikattack och jag såg helt plötsligt bilden i spegeln klar och tydlig, jag höll på ta livet av mig.

Fick rejäl dödsångest vilket triggade igång hetsäting, kolhydrater i stora lass. Allt kändes som det blev värre men jag ville inte ge upp, så råkade jag snubbla över en artikel om LCHF på nätet…. och redan dagen efter var jag igång med det!

Jag hade inga större omställningsbesvär och allt positivt med kosten visade sig snabbt.

Men vägen hit har inte varit helt smärtfri, jag har fått kämpa, främst mot hjärnspöken och tankar som försökte hindra mig och falla tillbaka men allt eftersom det började kännas bättre i kroppen började tankarna förlora sin makt, jag litade på känslan i kroppen och lät tankarna passera, de fick säga vad de ville, jag KÄNDE ju på alla sätt att det här var verkligen rätt.

Snabbt hade jag fått mer ork, sexlust, gladare, mer positiv, ett obeskrivligt lugn inombords som jag aldrig känt tidigare (kaaanske jämnare blodsocker ger jämnare temperament?;) ). Ångesten nästan försvann på en gång, depressionen - borta, jag kände mig mycket starkare både fysiskt och psykiskt. Jag slutade gömma mig och fly från allt som jag annars gjorde. Min självkänsla och självförtroende var plötsligt så mycket bättre.

Så nu, för första gången i mitt liv står jag stark och stadigt med båda fötterna på jorden, med 65 kg lycka på min kropp. Jag har tränat ett tag och gått upp sjukt snabbt i både muskelmassa och styrka i början, vilket jag inte gjorde med alla kolhydraterna tidigare, då hände ingenting jämfört med detta! Tycker mig öka markant i styrka och flås för varje besök på gymmet! Ääääälskar det ;)

Slipper bli sjuk medan alla andra ständigt får förkylningar, m.m!

Jag har säkert glömt nämna massa annat som också blivit bättre nu men kan göra det enkelt och säga att jag tycker lchf har hjälp med allt, jag har äntligen fått det liv jag borde haft från början. Jag är så glad över detta, det finns inte ord som kan beskriva hur underbart det känns.

Jag har lchf att tacka för mitt, nu, helt underbara liv!

=)

Hanveden
0

Grattis Axia till ditt "nya" liv!

Tack för att du delade med dig av din historia.

Kanske du skulle skriva din berättelse i Kostdoktorns:

Stora skrytartråden

Där finns många liknande historier och din är en av dom bättre jag läst…

mlchfh  Glad .

Aniara4
0

Vilken fantastisk historia! Och bra exempel på att LCHF inte bara är någon bantningskur.

Hallongrottan
0

Underbar läsning!Kyss

WilliamJ
0

Ja underbart att läsa. Det är ju ett liv det handlar omGlad

Katti
0

Vad glad jag blir för din skull. Ett stort grattis från mig!

Tisdag
0

Hemskt det du gått igenom, underbart ditt mående nu.

BoelLouise
0

Grattis!!!

[CarnageCandy]
0

Åh, vad kul att höra, grattis!

Jag har också haft mkt både fysiska och psykiska problem, de främsta fördelarna jag fått är - utöver att jag gått ner snart 20 välbehövliga kg och faktiskt börjat tycka om min kropp för första gången i mitt liv, gud vad det gör mkt för självkänslan!! - att mina magproblem i princip försvunnit och att jag inte drabbas av regelbundna depressioner.

I gymnasiet hade jag ingen frånvaro men kunde lika gärna haft, med tanke på att jag spenderade timmarna efter lunch nästan dubbelvikt av magkramper… en sån fantastisk känsla det var när jag insåg vart problemet låg! Sen dess har jag haft återfall på ett par månader mer än en gång, men nu är jag fast beslutad att aldrig börja äta kolhydratskost igen, för det är ett gissel för såna som oss…

Så åter igen, grattis!

ingrids
0

I sanning ett mirakel!

dufva
0

Vi är många som kan skriva under på din härliga berättelse!

Du berättar den på ett väldigt fint sätt dessutom Skrattande

[Axia]
0

Tack tack allihopaSkrattande Ja jag är sååå glad alltså, och stolt över mig själv hihi ! Jag hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att man kunde må såhär bra som jag gör nu!

Jag hoppas att jag kanske lyckas inspirera någon, så de också får chansen att uppleva skillnaden - livet från den ljusa sidanFlört Särskilt de som tycker de är tufft och jobbigt, det har det minsann också varit för mig. Har många gånger varit på (och över gränsen) till total uppgivenhet, villig att ge upp.. ALLT..

Jag har syndat och jag har sååå många gånger halkat och ramlat på vägen (ibland även bara lagt mig ner sjävmant, rullat av vägen och ner i diket..). Jag insåg mina misstag, lärde mig av de, men ibland var jag tvungen göra om dom flera gånger innan jag kunde ställa mig upp igen och gå vidare o komma en liten bit längre på väg mot där jag är idag ! 

Vad gäller problemen så, många gånger ville jag skylla på att det var maten eller kroppen det var fel på, EFTER att jag hade börjat med lchf, och inte mådde riktigt bra ändå.. Men hur mycket jag än letade utåt fanns svaren inte där.

Problemen som återstod satt i huvudet, i hjärtat och själen… tankar som utlöste känslor som triggade sug efter det ena eller andra, hetsätning, osv..

Det tog tid innan jag kunde identifiera tankarna som låg bakom såren i hjärta och själ, dom hade ju passerat "obemärkta" förbi hittills men då "tack vare" alla jobbiga känslor lyckades jag upptäcka dem och tack vare jag börjat med lchf hade jag blivit så pass stark på något sätt att jag klarade av att ta itu med det då istället för att fly, och "rensa" mitt inre från känslomässigt skräp :)

cream1
0

Härligt att höra!  :D Känner dessutom igen mig skrämmande mycket  din historia. Den skulle nästan lika gärna kunnat vara skriven av mig.

marikard
0

Skrattande Underbar berättelse!

Magica1970
0

Grattis till ditt nya friska liv Cool

Magica1970
0

Dubbelpost Skäms

leeker
0

Underbart roligt att läsaGlad

Det där med spöken och annat vi får kämpa emot…jag fick idag (IGEN) frågan om "Hur länge skall du hålla på att äta sådär? Du behöver väl inte gå ner i vikt."

Jag svarade att det här mitt nya liv och jag tänker fortsätta med det. För mig är det livsstil, inte bantning sade jag…

Hon förstod inte!

Jag kan dock inte påstå att jag tycker att det är positivt att jag hittat min riktiga vikt. Jag gick ner ca 12 kg och har nu hittat balansen…

OCH MÅR BRA, BÄTTRE ÄN NÅGONSIN! Mer ork på jobbet, på träningen och på allt annat Cool

Beate
0

Grattis!  Verkligen inspirerande att få ta del av din historia!