Magproblem = omställningsbesvär?
Hej!
Jag är ny här men inte helt ny på det här med LCHF. Jag ändrade min kost till LCHF för ett år sedan. Anledningen var att jag ville minska min migrän, få en rent allmänt hälsosammare kost samt gå ner några kilo. Jag mådde bra och min migrän minskade.
Sedan tog mitt liv en väldigt stökig omväg och jag orkade inte hålla fokus på kost. Men jag gick aldrig tillbaka till ett hejdlöst frossande i kolhydrater utan höll den delen på en betydligt lägre nivå än innan LCHF. Men det blev ju mer än med LCHF… Nu är jag, sedan några veckor, tillbaka igen på LCHF-banan, av samma anledningar som första gången.
Men den här gången har jag fått problem med magen, på ett sätt som jag inte alls känner igen. Jag är väldigt uppblåst, så till den grad att det nästan gör ont. Har gått upp i vikt, ca 1 kg, och det känns och syns i kläderna som om det vore 5 kilo minst. Jag känner mig tung och otymplig, som om jag har massor av vatten i kroppen.
Äter mer salt än tidigare (men tycker inte jag är extrem på npgot vis). Äter även en del mer mejeriprodukter som smör, creme fraiche och vispgrädde. Äter 10-15 gr kolhydrater /dag, ingen frukt el grönskaker alls just nu eftersom jag vill känna efter var jag bör lägga min kolhydratnivå. Magen funkar finfint i övrigt. Är frisk, inte gravid, ska inte ha mens, äter ingen medicin och har hittills aldrig varit laktosintolerant.
Kan det möjligen vara så att jag binder vätska pga för mycket salt i kosten (jag tycker dock inte jag är extrem)? Eller kan man plötsligt få laktosintolerans efter 45 år? Eller är detta bara omställningsbesvär?
Någon som känner igen detta?

Jo, visst kan man bli intolerant även som vuxen.
Det kan ha att göra med att tarmslemhinnan blivit skadad på något sätt (tex av gluten) så laktos inte längre bryts ned på rätt sätt.
Det kallas sekundär laktosintolerans och då får du helt enkelt testa om det stämmer på dig genom elimination och provokation med mejerierna.
Hade inte kunnat säga det bättre än dufva. Mejeriprodukterna ställde till det rejält för mig förra gången också. Rätta mig om jag har fel, men visst är det mjölksockret som kan ställa till det Dufva?
mvh

Jo, mjölksocker är laktos och för att bryta ner det måste vi producera enzymet laktas.
I laktosfria produkter har mjölken redan behandlats med enzymet
Mejerier kan vara hårdsmälta utan att det har med laktosen att göra också dock.
Tack snälla ni för återkopplingen!
Jag har dragit ner på mejerivarorna nu och lagt till lite ovanjordgrönsaker eftersom magen dessutom totalt spårade ur i några dagar nu i veckan. Och det känns i kroppen som om den börjar släppa en aning på, vad det nu är som är fel.
Så nu ska jag prova så här ett tag. Det skulle vara skönt om kroppen ville komma i lite balans nu.
Men visst är det underligt att kroppen kan reagera så olika från en gång till en annan. Det är ju trots allt samma kropp och samma mat.
Ha en bra kväll alla!