Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 7880 ggr
Nilla-75
0

Känns som jag får upp galla...

Jag har kört Lchf nu i drygt en vecka och mina vanliga magproblem har försvunnit och jag har nästan ingen halsbränna alls, vilket jag hade konstant förrut.

Däremot får jag med jämna mellan rum upp galla i strupen…..smakar naturligtvis vidrigt och bränner i halsen av det.

Kan detta bli ett resultat utav kosten och är det i så fall övergående?

Zepp
0

Galla har jag svårt att tro att det är då gallblåsan sitter nedanför magsäcken och mynnar i tunntarmen.

Däremot tror jag att det är magsaft du får upp.

Inget som är typiskt för kosten utan mer typiskt Reflux, dvs att övre magmuskeln inte sluter tätt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MissCTRL
0

Sådär fick jag också ett tag! För mig kom det efter ungefär en månad. Har inte tänkt på det, men nu har det försvunnit Skrattande Kändes inte som sura uppstötningar utan fick liksom bara en smak i munnen. Vore kul att veta vad det beror på.. Någon som vet?

Nilla-75
0

Kanske är det inte galla, men det känns och smakar som det man kräks upp när man inte har något kvar att kräkas upp….. och det har i alla fall vi alltid kallat för att man spyr galla…..

Men precis som Miss CTRL skriver så känns det inte som sura uppstötingar och jag inte någon tro på att det är magmuskeln som inte sluter tätt, för då skulle jag ju haft detta problemet även när jag ätit vanlig kost, och jag har inte varit med om det tidigare.

Men hoppas att det försvinner som för MissCTRL =)

Zepp
0

Magsäcken är en påse med en massa veck för att hindra maten att rasa rätt ner i syran.

Maten hamnar därför i övre delen av magsäcken där den bryts ner utav ensymer.

När maten väl är nedbruten och blandad med ensymsekret, saliv och vätska som man druckit så rinner den ner allt eftersom till nedre delen där magsyran gör slutjobbet och desinfekterar maten.

Antagligen är det sådan saft från övre magsäcken du får upp?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MissCTRL
0

Zepp: Ja det låter ju logiskt och bra! Glad Fast frågan är varför detta kommit i samband med LCHF? Vet inte hur det är för Nilla, men jag har aldrig haft något liknande förut. Det kom flera gånger om dagen i flera veckor, sen bara försvann det. Har aldrig lidit utav sura uppstötningar eller liknande!

Nilla-75: Jag hoppas också att det går över för dig snart! Tydligen kan man få sura uppstötningar av saltsyraunderskott (eller överskott), vilket man kan få i början med LCHF om kroppen inte är van vid mycket protein och fett. Men det rättar ofta till sig av sig självt, vad jag har förstått.. Men om det inte gör det så finns det tabletter man kan ta. Sök på "saltsyra" här på forumet, kanske kan vara det? Glad

gun92884
0

Jag fick samma sak och det borjade nar jag upptackte Fiberhuskbrodet. Det blev antagligen for mycket for matsmaltningen eftersom jag aldrig atit detta forut. uppstotningarna holl pa under kanske tva veckors tid … inte varje dag men ofta nog for att skulle oroa mig litet … och se'n helt plotsligt slutade det och jag har inte haft det se'n dess och jag ater bade fiberhuskbrod och frokex varje dag.

Nilla-75
0

Tack för era kommentarer, då hoppas och tror jag att det är av övergående natur =D

För jag har aldrig haft dessa problem innan jag lagt om kosten till Lchf.