Måste jag räkna?
Okej, tänkte ge lchf en till chans. MEN måste jag räkna kolhydrater? Det som tog död på min ork förra gången var att jag inte fick dricka så mycket mjölk i mitt kaffe som jag ville. Jag har 30kg att gå ner.
Kan det räcka med att jag tar bort de självklara kolhydraterna tror ni? (Vet att det inte direkt går att svara på men ja, snälla.)
Jag känner att jag måste ha mina två koppar kaffe om dagen med ungefär 2dl mjölk i och redan där har vi ju 20g kolisar om jag inte räknar fel. Och man ska hålla sig på 20g eller så för att gå ner? 

Allt är individuellt så det går inte att ge dig någon specifik siffra tyvärr.
En del kan minska i vikt bara dom håller sig under 100 gram
Andra måste pressa ner det till under 5 gram för att det ska funka
Att testa sig själv är enda sättet att få veta vad som fungerar för just dig.
Det viktiga är att du hittar ett sätt att äta som funkar långsiktigt och som ändå leder dig mot ditt mål.
Nåt som du kan leva med utan att känna att du försakar mer än du vinner på att följa kosten
Känner man att det är ett projekt så misslyckas man oftast eftersom man lätt sätter en ändpunkt på det hela.
Mjölken i kaffet ska du byta ut mot grädde som du (om du vill) kan späda ut till lämplig mjölkkoncistens.
Då sparar du en hel hög kolhydrater och får ett minst lika gott kaffe 
Du kan bara testa själv. Du vet det själv, och du kan egentligen inte få ett annat svar än så.
I början kände jag också att det var mycket jag "var tvungen att ha". Men tänk såhär: Är dom där decilitrarna mjölk så mycket värda att du är beredd att offra din viktnedgång för dom?
Som redan kommenterats så finns det ju inte direkt någon klar gräns för hur mycket kolhydrater som är okej. Men jag tycker att du ska försöka peppa dig själv att göra det ordentligt! Lägger man om vanorna helt så blir det lättare att hålla dom, fast det är förstås svårt i början.. Men det går över! Det är ju mycket lättare att falla tillbaka i dåliga vanor om man bara gör en halvdan förändring. Försök att hitta saker som kan motivera dig!
När man är ny med lchf så rekommenderar jag absolut att man ska räkna kolhydrater, annars finns det risk för att man får i sig för mycket och går upp i vikt i stället, eller står stilla. Jag var inte alls medveten om hur otroligt mycket det finns kolhydrater i förrän jag började räkna. Tror att det är det många gör fel om dom går upp i vikt av lchf, att dom inte räknar kolhydraterna.
Jag brukar blanda ungefär 50/50 med grädde och vatten, och sen ha lite sukrin i för att det mer ska likna mjölk. Fast om du precis börjat med lchf så rekommenderar jag iofs inte att du har sukrin i, eftersom det kan trigga sötsug. Men om man spär ut grädde med hälften vatten så blir det ju bara 1,5 kolhydrater per dl, vilket är mycket bättre än mjölkens 5! Man får försöka bita ihop och hitta lösningar i början, för det kommer vara värt det
Lycka till!
Tack för era svar!
Utspädd grädde, vilken bra idé!
Jag vet inte om jag bara ska "pynta" med grönsaker för att komma ner i kolhydrater? Inte äta en stor sallad till köttet och såsen. Det som är jobbigt är att jag har så svårt för ägg i sin rena form. Så ägg och bacon frukost funkar inte för mig.. Tänkte om det kunde funka med bacon och lite coleslaw? Rädd att gå upp eller att det inte händer något alls med vikten. Jag har ju så mycket att gå ner Vägde mig imorse, 94.2kg! Jag tycks ha gått upp ett kilo.. Åt en massa skräp igår så det är väl inte så konstigt. Vill inte vara tjock mer.

Sallad och ovanjordsgrönsaker kan du äta nästan obegränsat av
Coleslaw är ok liksom pizzasallad bara du inte har i socker i dressingen
men
"Åt en massa skräp igår så det är väl inte så konstigt. Vill inte vara tjock mer"
Du måste hålla linjen konsekvent
Det är sånt här som helt måste upphöra om du vill se nåt resultat 
Men varför åt du en massa skräp igår? Och samtidigt säger du att du är orolig för att äta bacon och coleslaw?
Om vi vänder på steken, vad tycker du om att äta, och vad kan du tänka dig att äta bara för att nå målet med att gå ner i vikt?
Kanske du kan äta lite ovanjordsgrönsaker istället för sallad? Typ broccoli, blomkål, paprika? Coleslaw är väl ok men kanske skippa morötterna i?
Jag har inte börjat ännu. Måste handla massor. Hade bara köttfärssås och spagetti i kylen och tänkte att jag kunde äta upp det. Onödigt jag vet. Men jag tänkte att jag ska börja på morgonen en dag så att det blir rätt från början.
Jag tycker om kött med sås
Fast efter ett tag blir det lite tradigt förstås. Tycker det är konstigt att, när jag ätit kolhydrater, tycker att kosten är så varierad när den inte ens är det. Man äter ju samma rätter hela tiden ändå.

Se det som en nedtrappning, ta bort alla uppenbara kolhydratkällor, ät fetare kött.. kör på åtminstone en månad innan du utvärderar om du behöver dra ner på mjölken.
20 gram är en siffra tagen ur luften.. mest för att folk vill ha siffror att räkna med.
Finns inget som säger att det stämmer för dig.. andra kan behöva ligga ännu lägre.
Kör på se hur kroppen reagerar, utvärdera senare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.