Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 8169 ggr
junikramer
0

Tänker jag rätt?

Hej!

Jag började med LCHF-kost för en vecka sedan och undrar om jag tänker rätt. Detta är exakt vad jag stoppat i mig sedan förra måndagen (då jag upptäckte kostdoktorns blogg, dagen efter föreläste han på mitt jobb - helt frälst). Är det något nedan jag bör undvika eller kanske utöka med ngt? Tacksam för svar!

/Nybörjaren

Måndag 17 januari

07.30 Två ägg, några oststavar, te med mellanmjölk

09.00 Yogite utan mjölk

11.30 En burk makrill i tomatsås, keso, 1/4 röd paprika, 1/2 mozzarella. 1/2 kopp vaniljte med mjölk

14.15 1/2 kopp yogite

15.30 Naturell yoghurt med blandade nötter

19.00 En liten skål grekisk yoghurt med lite nötter. En kopp te med mellanmjölk

21.00 Gryta bestående av grytbitar (nöt), gul lök, champinjoner, grädde, vitlök, buljong, rött matlagningsvin. Lite riven ost. En kopp te med mellanmjölk. En liten bit brieost. En näve gojibär.

22.00 Ca 6-7 räkor med majonnäs  

Söndag 16 januari

12.30 Två ägg, en liten skål grekisk yoghurt med nötter. En kopp te med grädde.

15.00 En kopp te med grädde, nötter.

20.00 Köttfärssås med oliver, creme fraiche, tomater, salladsblad och riven ost.   

Lördag 15 januari

13.00 Tre ägg, två små skålar grekisk yoghurt med hallon, en kopp te med grädde

17.00 Grytbitar med bearnaisesås och blandad sallad (ruccola, mozarella, oliver, tomat, avokado). En kopp te med grädde.

22.00 En kopp te med röd mjölk, ett par nävar cashewnötter, ett glas rött, en snus. 

02.00 En liten skål grekisk yoghurt (10%) med lite osockrade hallon, en kopp te med grädde  

Fredag 14 januari

08.15 Två kokta ägg med flingsalt. En kopp rooiboste med grädde.

09.30 1/2 kopp vaniljte med mellanmjölk

11.30 Kyckling kryddad med olivolja och örtsalt. Sås gjord på creme fraiche (34%), soltorkade tomater i olja samt fetaost.Ruccola, 1/2 tomat, keso, 1/2 mozzarella, en avokado. En kopp yogite utan mjölk.

15.30 En skål naturell yoghurt med blandade nötter

19.00 Laxfilé med blandad sallad (ruccola, mozarella, oliver, tomat, keso). Ett glas vitt vin.

21.00 Två glas rödvin. ca 4 snus.  

01.00 En Irish coffee

04.00 En liten skål grekisk yoghurt (10%) med lite osockrade hallon, en kopp te med grädde  

Torsdag 13 januari

08.00 En liten skål naturell yoghurt (3%) med osockrade hallon

09.00 Två ägg med örtsalt, en kopp roiboste och ett glas naturell yoghurt (3%)

12.40 Kyckling kryddad med olivolja och örtsalt. Sås gjord på creme fraiche (34%), soltorkade tomater i olja samt fetaost. En kopp kaffe med mellanmjölk

15.00 En kopp yogite utan mjölk 

17.15 En skål naturell yoghurt (3%) med två nävar nötter (para-, hassel- och valnöt)

22.00 Några stekta, kryddade kycklingbitar

23.00 Oopise (motsvarande ca 2-3 st) med philadelphiaost och tomat. En kopp roibiste med grädde. 

Träning Hatha Yoga 60 min  

Onsdag 12 januari

08.30 Två ägg med örtsalt, en skål naturell yoghurt (3%) med lite osockrade hallon, en kopp te med lite vispgrädde

09.30 En liten kopp kaffe med mellanmjölk

12.30 Makrill i tomatsås, röd paprika, naturell keso, en halv mozarella, en avokado, ruccolasallad, olivolja, lite örtsalt

13.00 Yogite   

16.00 En skål naturell yoghurt med två nävar nötter (para-, hassel- och valnöt)

20.30 Kyckling kryddad med olivolja och örtsalt. Sås gjord på creme fraiche (34%), soltorkade tomater i olja samt fetaost. En avokado. Två skivor prästost. En kopp te med vispgrädde. 

22.30 En normal skål grekisk yoghurt (10%) med lite osockrade hallon  

Träning Box 45 min  

Tisdag 11 januari

07.30 Ett ägg med lite salt, en skål naturell yoghurt (3%), en avokado och en tomat i olivolja, en kopp te med röd mjölk

12.30 Kyckling med halloumi, grönsallad med fetaost och tonfisk

14.30 Två nävar nötter (para-, hassel- och valnöt), en bit mörk choklad (90%)

19.00 En avokado 20.30 Två ägg med örtsalt, en kopp te med lite vispgrädde (40%)

MonicaP65
0

Hej och välkommen!

Det första jag tänkte på var mjölken i théet. Ta grädde istället. Du ska välja de fetaste alternativen. De mättar! Youghurt och keso är lite för magert tycker jag. Om jag äter keso häller jag i lite grädde för att "feta till" det. Nötter och gojibär innehåller mycket kolisar, så det ska du nog vara försiktig med.

Sen är ju frågan, vill du gå ner eller upp i vikt, eller bara må bra i största allmänhet. Om det sistnämna så behöver man inte vara lika strikt med kolisarna alla gånger. Prova dig fram där. Själv kan jag inte äta många kolisar förrän magen säger ifrån i form av uppblåsthet t ex.

Irish coffee skulle jag välja bort. Rött vin är bättre om man vill festa lite Flört.

Lycka till!

KarinJ46
0

Låter som lite mycket yoghurt tycker jag. Jag skulle skippa frukostyogurten och ta Majonäs på äggen istället för örtsalt. Hur många gram kolisar blir det i en skål yoghurt? 15gram eller?

junikramer
0

Hej och tusen tack för ditt svar Monica!

Bra tips, jag ska försöka välja grädde så ofta jag kan. Gojibären igår var ett undantag, brukade älska dessa små bär men igår tyckte jag faktiskt att de smakade för sött..! Är inte nötter bra fett? Detta äter jag kanske för mkt av..

Jag vill gå ner lite, ca 1-2 klädstorlekar. Irish coffee går bort, det var en engångsföreteelse ;)

Tycker du att matveckan ser varierad ut eller borde jag tillföra ngn energikälla?

Ha en underbar dag!

junikramer
0

Tack Karin! Bra idé med majonnäs på äggen, det ska jag köra på! Behöver absolut alternativ till all denna yoghurt. Tycker att det är lite klurigt att hitta på alternativ till bröd…

dufva
0

Det beror på vad du vill uppnå med kosten.

Om du bara vill vara viktstabil och må bra är det en utmärkt kost.Glad

Vill du även gå ner nåt kilo bör du vara mer försiktigare med nötter och mejerier och överlag välja fetare produkter av de senare

MonicaP65
0

#3. Maten ser bra ut över lag. Nötter innehåller mycket kolisar, om man vill ner i vikt bör man vara försiktig med dom.

Själv är jag känslig mot mejeri har jag märkt. Det är sånt du får testa dig fram med. Jag älskar ju min grädde, men det blir vid festliga tillfällen.

Blir du mätt av din meny? Du kan med fördel lägga in maten på MinMat.se och se hur mycket du äter på en dag. Där ser man förhållandet mellan fett, protein och kolisar på ett enkelt sätt. Finns en tråd om MinMat här i KiF.

Jag lyckades få i mig en Irish på nyårsafton (var inte så svårt ;). Men oj, magen blev inte glad…

junikramer
0

Hej Dufva!

Jag vill gå ner några kilo..! Oj vad svårt det är att tänka om från fettsnålt till fettrikt. :D

Jag ska nog köpa några LCHF-kokböcker, behöver inspiration vad jag kan äta. Än så länge har det blivit mycket mejeri och nötter som sagt.

Tack för svaret!

Gullvi
0

Hej junikramer! Du kan kolla på näringsinnehållet och läsa på hur mycket kolhydrater varan innehåller. jag brukar lägga tillbaka den om det är över 5 kolisar/100gram, undantaget lite bär som jag har till min turkiska youghurt 10% fett, tar man 20 gram frysta hallon tex blir det inte så mycket kolhydrater. Det finns jättemånga bra recept på olika lchf-bröd, brödbullar mm som du kan ta del av både här och på lchfrecept.com. Sedan kan du fråga här efter recept och vips får du tips och svar. Kokosfett i kaffet är inte heller så dumt har jag märkt, och slår även i en skvätt grädde

Aniara4
0

I stort sett tänker du rätt, men jag håller med de andra om att det är lite mycket mejerier och kanske också i överkant med nötter. Köpa en kokbok låter som en bra idé.

Du kanske kan prova att äta ägg i olika former till frukost istället?

Yoghurt, grädde och bär är bra att ta till som efterrätt ibland, men inte i första hand något man bör äta som en måltid. Grunda med kött och ägg!

junikramer
0

Tack för alla svar! Såhär har jag bättrat mig sen igår morse..mindre mejeri, inga nötter..;) Det vita vinet var väl mindre bra, tog dock bara ett halvt glas.

Däremot undrar jag över det här med tidpunkt för matintag, har det någon betydelse om man äter sent på kvällen? Jag menar, man ska ju äta när man är hungrig och kroppen förbränner väl även när man sover - eller bör jag gå och lägga mig småhungrig även med denna metod för att lyckas med viktminskning?

Onsdag 19 januari

09.30 Två frömackor (se gårdag kväll) med kokt ägg, lite örtsalt. En kopp te med grädde.

13.00 Fyra skivor salami, 1/4 paprika, 1/3 burk keso, en burk makrill, 1/2 mozzarella, fem körsbärstomater  

Tisdag 18 januari

08.00 En kopp te med mellanmjölk

09.15 Två ägg och en liten skål naturell yoghurt

11.40 Gryta (rester från gårdagens middag)

15.00 En avokado med örtsalt + kopp kaffe med grädde

18.00 Lax stekt i smör, sallad av ruccola, mozzarella, körsbärstomat, avokado. Lite röd pesto, lite majonnäs, 1/2 glas vitt vin.

19.00 En kopp yogite med grädde

22.00 En frö"smörgås" (bestående av ägg, grädde, ost, majonnäs, keso, bakpulver, linfrön, solroskärnor) med två skivor brieost på. En kopp yogite.

karinafp
0

Rent spontant skulle jag vilja säga att du äter för ofta! Cool Ät ordentliga måltider så du håller dig mätt, i stället för att gå och småäta hela dagarna. När jag är ledig, klarar jag mig med två mål om dagen. Basera maten på kött, fisk, ägg, fågel, köttfärs och fett. Grönsaker mest för variationens skull och som dekoration. Ta det lugnt med tomaterna. Flört Det spelar ingen roll när på dygnet du äter, men ät inte förrän du verkligen känner att du är hungrig.

junikramer
0

#11 Instämmer i att jag äter oftare än nödvändigt, är nog fortfarande inne i det här med frukost-lunch-mellis-middags-tänket.

Men ang det där med att vänta tills man är hungrig har jag läst precis motsatsen, att man absolut inte ska vänta tills man blir hungrig för att man då lättare äter för mycket eller "fel"..??

KarinJ46
0

#11 håller med dig Karinafp. Som exempel kan jag berätta hur min dag (idag) kommer att se ut:

07.00 Två koppar thé med Cocosa kokosfett i

2-3 glas vatten

12.00 Ett paket bacon klippta i bitar och sen 2 ägg + lite riven ost ihopblandat till en omelett

13.00 En kopp svart kaffe

2-3 glas vatten

18.00 2st kycklingbröst marinerade i Meze youghurt och en massa Tandorikryddor + 5-6 broccolibuketter med en stor klick smör på

2-3 glas vatten

Jag vet att jag håller mig "ohungrig" på detta.

(Jag vet att det kan vara svårt med tänket, att man är rädd att man helt plötsligt ska bli "hungrig" mellan två måltider. Men det är faktiskt inte farligt, tror att det är någon inprogrammerad rädsla från stenåldern)

junikramer
0

Oj det där lät på tok för lite för mig, måste t ex ha frukost för att orka jobba. Jag behöver nog iaf ngt mellanting av din och min meny, särskilt om jag ska orka hålla detta långsiktigt. Men jag tar till mig era råd, bra att denna sida finns!! :D

KarinJ46
0

#14 Jag åt mycket mer i början, men märker att kokosfettet ger en bra grund för dagen.Har du provat med kokosfett i teet/kaffet än? Gör det, det finns både med och utan kokossmak.

Cocosa säljs på hälsokosten och ALBA kokosfett i silverpaket säljs på bl a CityGross.

Finns massor med inlägg här på forumet om du söker på kokosfett.

Lycka till och peppkramar!

junikramer
0

# 15 Ska prova det, letade på Lidl idag men de hade inte vad jag kunde se.

Hur länge har du ätit LCHF, KarinJ46? Har du minskat i vikt med denna kosthållning?

Tack för att ni tar er tid att svara!!

KarinJ46
0

#16 Jag har hållt på i 4 år ungefär. Började med GI och gick mer och mer över till LCHF. Rasade ganska fort i vikt från 75kg till 60kg men har drabbats av nån sorts sköldkörteldysfunktion som gjort att jag gått upp allt igen på 12 månader. Har precis börjat med Levaxin och hoppas att vikten (och alla andra krämpor) kommer att rätta till sig.

Jag tror stenhårt på denna kosthållning och saknar inte kolhydrater över huvud taget. Har några planerade avsteg om året med nypotatis till midsommar och Jansson till jul. Dom njuter jag av med efterföljande magknip Tungan ute

karinafp
0

Det är sant, man är mycket hungrigare i början, men om man bara är konsekvent och håller sig till bra mat, så går det över. Efter ett tag blir portionerna dessutom mindre, eftersom man håller sig mätt längre på näringstät mat. Och då börjar den riktiga viktnedgången. Flört

Och, precis som KarinJ46 sa, det är inte farligt att vara hungrig, det är helt normalt. Cool En radikal skillnad när det gäller mig som diabetiker är att förut när jag kände mig hungrig visste jag att jag MÅSTE äta och det snart, för annars var det en insulinkänning på gång. Det är borta nu. Jag kan bli hungrig och vänta någon timme med att äta utan att det blir värre än så. Inga känningar, hurra! Glad

junikramer
0

#17 Vad tråkigt att du blivit sjuk, hoppas att sköldkörteln rättar till sig nu med levaxinet..!

Instämmer med det där att inte sakna kolhydrater, det gör inte jag heller fast jag nyligen slutat. Möjligen vissa bröd, men det kan jag leva utan. Magen är ju såå mycket bättre, har aldrig varit så bra i magen som den senaste veckan. Dessutom är jag piggare och har redan börjat minska i vikt.

#18 Det är sant, jag märker redan nu att jag äter mindre portioner, blir mättare fortare men fortfarande äter jag nog lite för ofta. Ska fortsätta skriva ner maten så att man håller koll. Vad roligt att din diabetes blivit bättre, grattis!