Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 9858 ggr
Miss-Saffran
0

Italienska Mandelkakor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår bakade jag supergoda kakor, närmare bestämt italienska mandelkakor! Perfekt om man får besök över på fika, som inte förstår sig på det här med att äta ostskiva till kaffet;)

CA 40 KAKOR

Mal 200g mandel till fint mjöl i mixer eller annat. (går fint att riva på rivjärnets fina del, men tar tid). Blanda i 2 fint rivna bittermandlar och 0,5 dl suckrin. Ett par kryddmått kanel är också gott att ha i. Blanda väl.

Ha i 2 äggvitor och blanda om tills du får en kladdig smet. Blöt händerna och ta ca en tsk smet, forma en slarvig boll och rulla eventuellt i flor-suckrin.

Lägg bollarna på en plåt och grädda i 15 minuter på 200grader. Kakorna ska vara lite sega i mitten när dom är klara.

Tisdag
0

Ser jättegott ut! Tungan ute

Miss-Saffran
0

Det är dom också, vill jag lova:)

Miyu
0

Hur ofta kan man äta dessa?

Miss-Saffran
0

Haha, kan och kan…

Jag tror ju inte att det är jättebra att underhålla smäklökarna med söta grejor, men någon gång då och då så:)

Kakorna blir ungefär som en femkrona i diameter (något större) och någon kaka då och då till kaffet lär inte skada. Jag har inte stannat av i viktnedgång iaf:) (och har kanske ätit ett par kakor i veckan. Var mkt uppskattade av folk som var här på fika)…

JAUS
0

De här receptet är väldigt likt det recept på mandelkakor som jag postade förra året. I mitt recept var det dock lite för mycket sukrin i. Man kan även ha i vanilj eller kakao istället för kanel om man föredrar det.

Miss-Saffran
0

ah!:) vad roligt!

Jag har inte varit här så värst länge och hann inte hitta ditt recept. Nu finns det två:) Ska prova göra dina också!

Du hackar mandeln ser jag istället för att mala den, finns någon speciell anledning till det eller går det bra att mala också? (har massor av mandelmjöl färdigmalt)…

JAUS
0

Jag tycker faktiskt att ditt recept verkar bättre, tyckte att mina kakor blev för söta. Att mala mandeln är nog bättre.

Miss-Saffran
0

hm, okej… Jag ska testa ditt recept i alla fall:)

Det borde kunna vara gott med lite apelsinskal i också?

[Pennylane1]
0

dom här skulle ju kunna passa bra att göra makroner av! Är på jakt efter bästa marängreceptet, men de flesta anser nog att det bara inte går att få spröda maränger utan socker, då vore detta en bra variant! Puffar upp makronreceptet också så kan man kombinera om man vill!

Monnis
0

De ser goda ut på bilden, även om de ser rätt stora ut, men de ska visst vara rätt små om de bara är lite större än en femkrona?

En fråga, ska äggvitorna vispas till fast skum? Det står inte det specifikt i receptet, bara att det ska blandas i äggvitor till en kladdig smet, men det kanske tas för givet att man ska vispa äggvitorna.

En annan fråga, visst borde det duga med bittermandelessens om man inte har några bittermandlar att mala?

[Pennylane1]
0

tror inte de är vispade för då rör man inte om, då brukar man försiktigt vända ner annars försvinner luften så vispjobbet blir ogjort.

Man kan ju inte säga något om storleken när det inte finns något att jämföra med.

Coffeina
0

Jag gör också sådana, men mina kallar jag för mandel-biscottiGlad. Jag brukar ta de nötter jag har, gott att blanda. Men alltid mandel som bas…

Jag gör 2 långa platta "limpor" = lika långa som plåten. När de stått i ugnen 10 min 150 grader, tar jag ut dem och skär dem i bitar. Sedan torkar jag dem, ca 90 grader i 1 1/2 - 2 timmar (de ska vara riktigt torra). Jag brukar göra på flera påsar mandel (p g a elkostnaden)

Jag brukar göra med kardemumma, ekologisk, mald vaniljstång, och limerasp + några gram socker (vill inte äta konstgjort). Eller utan socker och med brödkryddor… fantastiska till ost!

(Jag rör bara ihop den malda mandeln med äggvitor, vispar inte)

Libbe7
0

Finns mandelmjöl på Lidl. Jag tycker den är perfekt till min ostkak men skall även testa dessa  =)