Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 8731 ggr
[CarnageCandy]
0

Rårakerecept?

Funderar på det här med rårakor (alternativt raggmunk): rå potatis har ju så hårt bunden stärkelse att det passerar igenom utan att tas upp av kroppen, alltså att det är som att äta kolhydratssnålt ungefär. Undrar hur det är med rårakor då, om man bara bryner dem så att säga? Har själv inte gjort rårakor nån gång utan åt det senast hemma för säkert 10 år sen, men det var gott, minns jag! och billigt… (har en termin av extremt snålande framför mig)

Och om inte potatisrårakor funkar, det kanske går att prova med den betydligt stärkelsefattigare rättikan? Vad tror ni?

hemul
0

Potatisen blir tillagad. Den är ju finriven, så det går fort.

Dessutom, OM vi antar att stärkelsen i rårakorna inte skulle kunna brytas ner skulle du ju inte få i dig någon energi, så det skulle ju inte bli någon besparing utan tvärtom en extrakostnad, för du skulle ju få lov att äta något annat för energi då. Flört

Sammet1
0

Rättika låter som en god idé. Eller bara delvis potatis, delvis någon annan rotsak med lägre kolhydratinnehåll? Blanda med ägg och stek ganska små rårakor i mycket smör. Rikligt med fläsk till, så blir inte rårakan den dominerande delen av måltiden.

Men lingon måste man ju nästan ha till. Kanske göra egen sylt eller rårörda lingon med mindre socker eller med sötningsmedel? För hardcore LCHF:are helt enkelt råa lingon utan sötning?! Flört Själv föredrar jag nog lite lite sött i…

Nu blev jag ju riktigt sugen på rårakor! Det får bli beställning av maken till någon dag här i veckan när han är ledig och ska stå för middagen!

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Elfdance
0

Jag har gjort på blomkål, pilligt men de blev goda. Minns inte om det var raggmunk eller råraka.

[CarnageCandy]
0

Aha, tack för tipsen. Och #1, det har du ju rätt i. (Vilket perfekt recept för anorektiker…) Men då ska jag prova med rättika och kanske även blomkål. Ang. lingonen skulle jag nog koka en egen sylt med frysta lingon, sötning och lite fiberhusk för sammanhållning. Självklart måste det va med lingonsylt till!

Besika
0

Kanske inte så billigt eftersom de nästan bara består av vatten, men jag har gjort jättegoda rårakor, eller rösti, på zuccini, se min matblogg: Beas Matsedel.

gun92884
0

Forsok med Chiafron istallet for Fiberhusk i lingonsylten. Skulle tro att konsistensen skulle bli mer som riktig sylt. Jag kokar min sylt med sukrin(erythritol) och det gar inte att kanna skillnad pa den och vanlig sylt.

Minett
0

I Airams första kokbok har hon ett recept på rårakor som jag tycker är jättegott! Man tar "stockarna" från broccoli och/eller blomkål, river hälften grovt och hälften fint och använder detta istället för potatis.

Tisdag
0

Det var någon som tyckte att pofiber (som ju är potatis) ger en rårakeliknande smak på pannkakorna, så kanske testa det? Pofiber, vätska, ägg + ev. zuccini el. rättika.

hemul
0

Strunta i sylten och häll på lingonen som de är. Det är lika gott och man slipper klimpig surre. Jag höll på och mixtrade med gelatin i sylt innan jag fattade det. Det blir rätt bra, men sylten smälter ju fort som ögat om den kommer i kontakt med riktigt varm mat. Gjorde bostongurka med gelatin i som blev väldigt lyckad dock - det hade jag glömt!

gun92884
0

Pofiber skulle halla ihop dem ocksa … problemet med att anvanda zucchini och dylika gronsaker ar att de trillar isar for att det inte finns tillrackligt med starkelse … har slangt flera omgangar nar jag har forsokt gora latkes och det ar aven nar jag har lagt till extra agg :0(

Tisdag
0

#10 Lite fiberhusk också kanske för att binda?

gun92884
0

Problemet med Fiberhusk ar att det kan ta lang tid att steka vilket kanske forstor krispet i gronsaken … eller det kan ge en slemmig kansla …

Elfdance
0

#7 Det är nog dem jag har ätit, gott var det!

Regina78
0

Istället för lingon; klicka på creme fraiche med vitlök, lite hackad rödlök och toppa med riven ost. DET är gott. Smakr som langos, typ.

starhawk
0

Vad är det för ideer med Lingon? har aldrig ätit varken rårakor eller raggmunk med Lingon oavsett när jag blivit bjuden eller gjort dom själv, är det nåt regionalt påhitt?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Sammet1
0

#15 Jag har ingen aning om det är regionalt eller inte. Jag har alltid ätit rårakor tillsammans med stekt fläsk och lingonsylt, och det har min man också. Jag är uppvuxen i Stockholmsförort och han i Uppsala.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[CarnageCandy]
0

Hm, jag är också från Uppsala och har alltid ätit med lingon, det kanske är regionalt, eller bara "familjärt"?