Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5539 ggr
Catrin78
0

hur diagnostisera prediabetes?

Jag har hållit på med LC-kost tidigare, gick ner bra i vikt, mådde bra men slutade eftersom många i min omgivning var negativa och varnade mig för riskerna. Så jag gick över till VV i stället, har varit hungrig hela tiden och orkar nu inte längre äta fruktsallad med keso. Jag har precis läst Anna Halléns kokbok och Andreas Eenfeldts Matrevolutionen, och de har övertygat mig om att LC-kost är bäst för en person i min situation - svårt att gå ner i vikt (ca 20 kg övervikt, ett midjemått på 110 cm och väldigt svårt att gå ner i vikt på traditionell fettsnål kost).

Jag gjorde en hälskokontroll för en månad sedan, och mitt fastesocker (jag hade inte ätit på drygt 8 timmar vid provtagningstillfället) var 97 ng/dL (referensvärde 70-105). Det är väl ganska högt även om det det fortfarande faller inom normalintervallet? Är det någon som vet om jag med vägledning av det - plus min övervikt och min bukfetma - kan dra slutsatsen att jag har utvecklat metabola syndromet? Det spelar kanske inte så stor roll egentligen, men jag behöver en extra kick för att komma igång med min livsstilsförändring och då känns det bättre för egen del att ha en diagnos. Min läkare verkar inte särskilt insatt, utan skiljer bara på diabetiker och icke-diabetiker.

Miss-S
0

Hej Catrin78,

det ar naturligtvis svart for oss att saga om du har alla riskfaktorer som ingar i det metabola syndromet. Denna sida (pa engelska) ar den basta oversikten av olika diagnoskriterier for det metabola syndromet.

Ett enda fasteprov gar inte att dra nagra egentliga slutsatser fran. Blodsocker kan vara extra hogt pa morgonen efter fasta da levern putsar ut lite extra glukos for att vi ska vakna.

Vad du ska be om att fa gora ar att ta ett HbA1c, det ar en langtidsmarkor for blodsocker. Undvik orala "OGTT" tester, de ar inte lika bra.

Catrin78
0

Tack för tipset Miss-S, jag ska be om ett sådant prov också!

MatsL
0

Jag håller inte med Miss-S. Det bästa testet är glukosbelastningnen. Ett antal moderna studier har visat att detta test är mest rättvisande gällande så kallade hårda ändpunkter (sjukdom och död). Dock är det knappsat nödvändigt vid normalt HbA1c, om du inte lider av svåra blodsockersvängningar.

Miss-S
0

OGTT ar OK. Jag formedlar bara det jag larde mig under min tid pa Diabetes UK.

Deras rekommendationer for England ar (inkluderar en speciell framtagen risk assessment som jag inte tror forekommer i Sverige):

Diabetes UK Care recommendation:

Diabetes UK supports the Governments plans (in England only) to identify people with undiagnosed diabetes and IGR with an initial risk assessment (taking into account risk factors for diabetes) then if deemed at elevated risk*, a stepped approach of a FPG or HbA1c followed by an OGTT or repeat HbA1c if indicated to diagnose Type 2 diabetes or IGR18,21,30,31. Therefore, blood tests will be targeted for those most at risk of developing Type 2 diabetes.

Hela resonemanget finns har