pommes av blommkål?
satt och funtade på hur gott det skulle vara med pommes till oxfile och bea, men det tar emot att ata potatis, sa jag tankte om man kopte fryst blomkål och friterade ( deep fryer) skulle det bli ungefar samma?? eller kanske farsk blomkål funkar battre? ar det ngn som har provat detta ngn gng?

Jag har sett nåt recept på Janssons frestelse med blomkål istället för potatis så det borde ju funka, annars är ju Blomkålsris en utmärkt ersättning för potatismos, smakar dessutom godare
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
inte säkert att det blir bra friterat bara för att man kan göra Jansson och mos på det. Men det är bara att testa!
Jag skulle hellre förorda rättika än blomkål om man ska försöka göra något slags pommes frites.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
men rättika funkar iallafall inte, det blir mjukt och sladdrigt, iallafall det enda försök jag gjort.
uhm, har for mej att pa kinakrogar kan man bestalla fritterade gronsaker, typ blomkal , brocoli, morotter, fast de brukar vara i tempura smet ??? Jag skall testa i aftonen med fryst blommkal (utan smet ) och rapportera om hur det gick ( hall tummarna) 

Jag har använt palsternacka och rotselleri som friterade stickor. Det innehåller kolhydrater, men man kan ju vara sparsam med mängden.
Jag vet inte om det går att göra pommes av blomkål - har inte provat. Däremot har jag gjort blomkålsrosor, som alternativ till pommes. Goda, krispiga på ytan. De som smakat har inte kunnat tro att de var av blomkål.
Kan det kanske vara något?
Gör ett fast blomkålsmos, blanda i äggulor (antal beroende på mos-mängd). Klä en plåt med bakpapper att grädda rosorna på.
Spritsa ut - eller forma moset med skedar - till s m å fina, toppiga "rosor". Grädda i medelvarm ugn tills de är gyllenbruna.
#7 - Underbart! Bokmärker!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Jag har ugnsstekt bitar av rotselleri i rejält med rapsolja. Det blev jättegott! Det borde ju funka att fritera också.
Zuccini kanske?

#7 det lät riktigt gott, det måste jag prova vid tillfälle, har ingen färsk blomkål hemma just nu.
#10 Ja, friterade zucchinistänger har man ju ätit i Grekland, det borde fungera.
#8 Va roligt!
Fiskgratäng en annan rätt där den sortens blomkålsmos funkar bra - ger fin färg & yta. Men det är något helt annat än pommes - som tråden handlar om.
#11 Hoppas det smakar!
Ok folket, sa här gick det:
färsk Blomkål, solros olja ( hittade inget annat i affären den dagen) .
Skivade blomkålen och friterade tills gyllenbruna, saltade som vanligt och åt med bea och oxfile.
Det var gott, men det smakade blomkål, konistensen var ganska krispig, men det var alldelles for flottigt jag och PVn blev lite illamående, men det var gott for stunden, kommer inte gora igen. Däremot tänker jag prova rosorna som namdes i #7. Däremot kan lätt saga att kag kommer fortsätta antt exprimentera tills jag kommer fram med ngt som aer som pommes , watch this space!!