Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 8697 ggr
Humsi
0

RawFood-godis?

Hejsan, äter just nu någon typ av LCHF/GI-kost med ganska begränsat med kolhydrater. Behöver tappa ett par kilo i vikt och går sakta neråt (hur mycket vet jag dock inte eftersom jag bett min syster väga in mig då jag gärna tappar suget när jag ser minskningar som "0-komma-nånting", därför får hon endast meddela om det går upp, ner eller står stilla).

Nu vet jag förstås att flera här är sockerberoende, och inte alls är intresserade av min fråga, men jag undrar om en del av de godsaker som finns i nätbutiken RawFoodShop är "okej" att äta under LCHF/ första fasen av Gi?

Förstår naturligtvis att "okej" är ett relativt begrepp och varierar utifrån varje individs förutsättningar, men letar efter generella åsikter och synpunkter. Bland annat har dem en rå marsipan och tryfflar. Vet att jag mycket väl kan göra detta hemma med, men OM man nu skulle vilja beställa menar jag.

Helt ok eller katastrof eller allt däremellan?

gun92884
0

Det beror val litet pa varfor du ater som du ater … ar du diabetiker? isafall skulle jag gora marzipan sjalv eftersom den som de saljer pa RawFoodShop ar gjord med honung … inte speciellt LCHF hur du an vander pa det.  

Det gar fort att snurra ihop marzipan: riven mandel, sukrin + en knivsudd Stevia pulver, aggvita tills det haller ihop = LCHF … och valdigt gott dessutom … trust me, jag ALSKAR marzipan :0)

Humsi
0

Nej ingen diabetes här inte, får väl dock om jag inte skärper mig med mat och motion dock.

Jo jag såg att det fanns honung i, så därför var jag lite osäker, och som du säger är det ju fantastiskt lätt att göra själv (har dock inte provat) men tänkte mer om lathets-växeln skulle ligga och man får sån lust att beställa hem ett litet paket att hämta ut. Men ska absolut försöka prova att göra egen :)

Vad tror du om tryfflarna då?

Zepp
0

29% honung är definitivt inte LCHF.

Och tryfflarna kan du göra utav 90% choklad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gun92884
0

Jag raknar i $ sa vet inte hur mycket tryfflarna skulle kosta dig fardiga, gentemot att betala for ravarorna och gora dem sjalv … annars ar de sockerfria sa skulle falla inom LCHF … men, ar ravarorna overkomliga sa gar det ocksa hemst latt att gora sjalv och da kan du variera smakerna ocksa … har blir val vad du ar beredd att betala i kgpris som blir avgorande …

[Pennylane1]
0

svårt kanske att göra tryfflar med "färdig" choklad som rawfood själv, om det nu var just det TS var ute efter.  Hur smälter man 90% choklad utan att gå över 40 grader? Kanske går vad vet jag iofs!

LCHFbutiken
0

Tänk på att KokosSMÖR och kokosFETT oftast inte är samma sak. Äkta kokossmör innehåller även kokospuré och har en hel del kolhydrater/socker - cirka 20g/100g, det är alltså inte samma produkt som kokosfett med 0 kolhydrater. Rynkar på näsan (Såg att tryfflarna innehåller kokossmör)

Ingela Jönsson
LCHF butiken - Stark utan stärkelse!

gun92884
0

Smalter inte chokladen vid kroppstemp? Lagg ett par bitar i handflatan :0)

Smalta chokladen gar val kanske, men anvander man gradde sa blir det val en annan historia …

Hade glomt den 'raa' aspekten har … da ar ju inget hemgjort fran fardig choklad passande heller … Nar jag var rawfoodare holl jag mig helt till frukt och gronsaker for att undvika uppvarmnjngsproblem …

Tankte inte alls pa skillnaden :0( …

[Pennylane1]
0

inte 90% tror jag, den är rätt hårdsmält.