LCHF-bjudmat?
Hej, gör ett kort inhopp på den här sidan för att få lite tips om vad man kan laga för rolig (lite "finare") mat till en som äter enligt LCHF.
Min kompis som äter LCHF kommer snart på besök och jag har lovat att bjuda på middag. Äter själv inte enligt LCHF så jag har lite idétorka.
Alltså: era godaste förrätter, varmrätter och efterrätter! 
Tack!
Det är egentligen bara att kolla in menyerna på bättre restauranger. Där är det rent krasst LCHF från början om det mesta.
Kött/fisk/skadjur/fågel med grönsaker varma eller kalla och med någon sås eller röra. Chokladmousse, pannacotta. Så är det bara att plocka vad du anser är finare och har tid och råd med.

Min godaste varmrätt är:
Ta en fläskytterfilè. Skär den till en tunn platta på längden. skär ca 2 cm tjock, fortsätt skär, snurra,skär, snurra så du tillslut kan veckla ut den som en platta ( tänk rulltårta). Bred en god , fet dessertost på hela plattan, Gärna vitlök. Snurra ihop den igen som en rulltårta. Börja med att klä ändarna med halva baconskivor. Snurra sen bacon skivor runt hela och liksom "lås" fast baconen du satt på ändarna. Stek runt om i smör tills baconen liksom klistrats fast och blivit lite brunt.
Lägg filé rullen på en plåt och grädda i ugnen200° ca 15 min
Skär squash. svamp, röd lök och paprika i bitar. Krydda med den krydda du gillar och olja. Ta ut köttet och strö grönsakerna runt och under köttet. Stek kött och grönt ytterligare ca 10-15 min tills grönsakerna är klara.
Ta upp köttet och skär i fina "rulltårtebitar" servera med grönsakerna och skyn som blir samt ev ett vitlökssmör. Hasselbackspotatis till de som inte äter LCHF eller strunta i det helt. Sååå gott.
Tänk på att inte salta köttet då baconet och osten räcker! Lite peppar kan man dock ha om man vill.

Här kan du hitta något.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tack för tipsen! Nu fick jag lite inspiration!

Egentligen är LCHF bara vanlig mat utan de kolhydratrika tillbehören, ibland även med någon fet sås eller gucka om köttet är fettfattigt.
Eller så gör man en vinegrettdressing till någon sallad.
Så det krävs inte att du lagar speciell mat, skillnaden är bara att du tar utav potatisen, pastan, riset och din vän tar mer grönsaker och mer fet sås eller något kryddsmör eller liknande.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vad gulligt av dig att du anstränger dig så för din vän!
:-)

Förrätt:
Räkröra fast utan det ofta så obligatoriska rostbrödet. Urläckert att lägga i ett cocktailglas! Ta lite räkor, avokado, dill, ytte pytte fint hackad tomat för färgen och droppa över färsk citron. Gott.
Varmrätt som alla andra säger, kan vara vad som helst bara du har grädde/smör el dyl i såsen. Finns det sallad till reder hon/han sig!
Efterätt… Behöver ni den? Kaffe med kardemumma eller kanel och grädde. (Lägg bara i kanel eller kardemumma i filtret när du brygger, du behöver inte köpa dyrt specialkaffe.
Tycker som nr 7, vilken vän du är!
ett av alla förslag kan se ut så här:
Avocado med majonnäs och räkor
Kött eller fisk utan panering förståss
dessert: pannacottan som är enligt lchf är en höjdare även för icke lchf - inte så söt men så god….
det är som Zepp skriver inget konstigt, uteslut bara mjöl el maizena om du ska reda någon sås. den blir lika fin på creme fraishe eller grädde…
lycka till!