Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11708 ggr
Pussgurkan
0

Mjölk-fråga

Är lactosfri mjölk och mjölkprodukter bättre än de "vanliga" ur lchf synpungt. Jag menar tjänar jag på att använda lactosfri crem frachie till exempel?

Inkanyezi
0

Jag skulle knappast tro det. "Laktosfria" mejeriprodukter har ju inte sockret borttaget, utan det ska förhoppningsvis vara omvandlat eller omvandlas till annat socker, genom att man har tillsatt laktas, enzymet som spjälkar laktosen.

MonicaHansen
0

När jag började med lchf hade jag konstaterats som 'laktosintolerant' då magen krånglade vansinnigt med mjölkprodukter. Så jag var försiktig i början med det. Men när det gått någon vecka började jag med riktig röd mjölk, eko, och riktig fet grädde och det gick hur bra som helst.

Idag kan jag äta allt med laktos, och jag tror det var mera sockret i maten jag åt som spökade än mjölken..

ost är en toppenbra kalciumkälla, och det har visat sig ha en bra effekt på hur vi tar upp fett i kroppen, att äta mat med kalcium i.. vi tar upp hälften så mycket fett om måltiden innehåller kalcium mejeriprodukter..enligt en brittisk dokumentär om all senaste vetenskapliga rön..

den gick på SVT 2 igår, 27 okt 2010 mellan 18-19, och tyvärr tror jag inte den kommer i repris men den hette -

Matvecka: 10 saker du bör veta om bantning

mina tips är mjölk, grädde, naturell fil, keso, creme fraiche, ostar..

stek t.ex en omelett på 2 ägg + 1 msk grädde i lite smör, och fyll den med lite god ost..

rekommenderar 10% fet naturell turkisk yoghurt mot gottesug, och med lite malen kardemumma och en halv tesked kanel är det godis..

lycka till med magen!

starhawk
0

#2: Såg det programmet, dom var extremt fettskrämda och rekommenderade massa lättprodukter, dom anar nog inte vad det finns i dom!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Pussgurkan
0

Nu frågade jag inte för att jag har ont i magen utan för om jag kan dricka lactosfri mjölk och använda lactosfria produkter och tjäna på det ur diet/lchf-synpunkt .. tja ni förstår vad jag menar

MonicaHansen
0

som om laktosfritt skulle vara bättre dietmässigt? ingen aning alls.. titta på innehållen och kolla om det finns fett, kalcium o.s.v..

nu testar jag att äta något mejeri, som ost, keso, grädde, i varje måltid jag kan men inga lightprodukter alls och det är inte svårt, man behöver ju inte hälla på decilitervis med grädde bara för att det ska bli gott..

evion
0

*bump*

evion
0

ingen som vet hur det ligger till? Är lactosfritt bättre? I Arlas laktosfria har man ju tex tagit bort laktosen helt.

MimLan
0

För en sökning, ämnet har tagits upp flertalet gånger förut.

Men någonstans landar det i att om man är så känslig att minsta lilla kh räknas, då skall man kanske inte fokusera på mejerier som ger oproportionerligt insulinpåslag.

evion
0

har sökt, både här och på nätet, men hittar inga svar på om det är bättre att äta tex laktosfri creme fraich med mindre kolhydrater än en vanlig med lite mer.

Tisdag
0

Det är även skillnad på varianterna låglaktos och laktosfritt.

I låglaktos mjölken (Arla) har laktosen brytits ner därför smakar den sötare. I de laktosfria varianterna (Valio men även Arla har en variant) har laktosen helt tagits bort. Den smakar som vanlig mjölk men får inte heta det pga att laktosen är borta, så den kallas mjölkdryck.

Kolhydratinnehållet skiljer även

Arla laktosfri mjölkdryck: Protein 3,8 g Kolhydrat 2,8 g Fett 1,5 g

Arla låglaktos mjölk: Protein 3,4 g Kolhydrat 5 gFett 1,5 g

Valio laktosfri mjölkdryck (finns lätt, mellan och standard): Protein 3,2-3,3 g Kolhydrater 3,1 g Fett 0,5-3 g

Den laktosfria mjölkdrycken har ung. lika mycket kolhydrater som grädde och mer protein, fettet är dock mindre… :-)

starhawk
0

Laktosfri mjölk är avsedd för laktosintoleranta som inte har någon egen produktion av Laktas, då tillsätter man Laktas i mjölken som bryter ner laktosen (mjölksocker) till vanligt socker, så för en icke laktosintolerant person är det ingen som helst skillnad på vanlig mjölk och laktosfri, lika mycket socker bara av annan sort, fast den laktosfria bör ju ha ett högre GI-värde för dom som bryr sig om sånt

Tisdag
0

#11 Nej, det är färre kolhydrater i den laktosfri, låglaktosmjölken däremot har samma kolhydratsvärde som vanlig mjölk. Se #10

evion
0

#12 just det jag är ute efter, är det bättre att dricka mjölk eller andra mejerier där laktosen tagits bort och kolhydraterna är färre?

starhawk
0

Lite mindre kolhydrater men kolhydrater som kommer snabbare ut i blodet i laktosfria, så det är nog hugget som stucket

evion
0

ja men nej, jag pratar inte om låglaktos, utan de mejerier där man tagit bort laktosen helt. Alltså inte de som man omvandlat laktosen i.

starhawk
0

#15: Ursäkta! jag skrev fel i inlägg #14! det blev låglaktos istället för laktosfri. Fixat nu!

evion
0

ok, så de kolhydrater som blir kvar efter det att laktosen tagits bort, de tas snabbare upp av kroppen? Är det så du menar? Ja det kanske inte är så positivt.

Tisdag
0

#14 varför skulle kolhydraterna komma snabbare ut i blodet hos laktosfria produkter?

hemul
0

Därför att laktosen redan är nedbruten kanske. Men jag vet inte om det är någon påtaglig skillnad.

evion
0

men i laktosfria produkter är inte laktosen nedbryten, den är borttagen helt. I låglaktos är den däremot nedbruten, eller omvandlad eller vad man nu säger.

hemul
0

Det tror jag inte. Varför skulle då laktas vara en ingrediens i laktosfria produkter? Men de innehåller onekligen mindre kolisar, så nåt mer måste de ju ha tagit bort.

_
Laktosfri mjölkdryck
Ingredienser
Högpastöriserad mjölk, D-vitamin och laktasenzym_
http://valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=2326

Zepp
0

Laktosen är inte borttagen ur laktosfria mejerier, den är nedbruten till glukos och galaktos!

Läs på innehållsförteckningen angående kolhydrater, de skall vara de samma men i annan form.

"Laktos, mjölksocker, är en kolhydrat (en disackarid) som består av glukos och galaktos och finns i däggdjursmjölk."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktos

Laktosfri mjölk smakar därför sötare än vanlig mjölk.

För att svara på TS fråga nej, det är ingen fördel med laktosfri mjölk ur dietsynpunkt, bara ur laktoskänslighetssynpunkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tisdag
0

#22 Men Valios laktosfria mjölk är inte söt, däremot är de låglaktos mjölker jag provat varit söta. Kolhydratmängden är även lägre.

Från Valio

**Mjölk som smakar mjölk **Hösten 2002 lanserade Valio en helt ny laktosfri mjölkdryck i Sverige. Produkten har krävt femton års forskning och utveckling. Vi skapade en unik och patenterad tillverkningsprocess för mjölk som gör den helt laktosfri. Med hjälp av kromatografisk fysikalisk separation utnyttjar man laktosmolekylens storlek och struktur för att ta bort mjölkens naturliga laktoshalt. All laktos (mjölksocker) elimineras. Tack vare tillverkningssättet smakar mjölken helt enkelt mjölk, utan att bli extra söt som kännetecknar andra liknande produkter.

Zepp
0

Det var något nytt för mig.Förvånad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

Jag drack Valios laktosfria mjölk förut, just för att den var söt. Har svårt att tro att jag skulle vara ensam om den upplevelsen eftersom fler än jag har sagt att de upplevt det. Och det efter 2002.

jenso
0

Diskussionen går i cirklar här. Glad

Folk verkar blanda friskt på laktosfattig och laktosfri.

Jag har inga belägg för vad jag säger nu, men min åsikt är i alla fall att obehandlad mjölk är det allra bästa. D.v.s. jag tror att det är mindre viktigt om det finns laktos i mjölken, mer viktigt vad de har gjort med mjölken för att få bort laktosen (och annat otyg man kan göra med mjölk).

Själv väljer jag vanlig mjölk istället för laktosfri eftersom jag inte vet vad som händer under kromatografisk fysikalisk separation, men det är klart, det kan ju vara helt ofarligt också. Allra helst skulle jag vilja hitta opastöriserad och ohomogeniserad mjölk, det tidigare verkar vara omöjligt om man inte köper svart direkt från bönder, det senare funkar med ekologisk.

hemul
0

#23 Men vad konstigt! Varför i hela friden tillsätter de då laktas? Förvånad

starhawk
0

#27: Det är väl snarast så att man tillsätter laktas till vanlig mjölk och efter ett tag så har laktasen spjälkat laktosen till glukos och galaktos och då har man laktosfri mjölk. Eftersom man inte vill ha några rester av laktos kvar tillsätter man lite för mycket laktas så det blir lite laktas kvar när processen är klar. Valio använder däremot en helt annan metod som inte kräver laktas, om den ändå innehåller laktas så tyder väl det på att metoden inte är helt effektiv