Att äta ute
Jag är nybörjare och undrar lite över vad man kan äta ute?
Går t ex kebabsallad bra? Jag vet ju inte vad det är i t ex fläskkebab, men är det någon som vet om det är ok att äta?
Och är alla såser som inte innehåller mjöl ok?
Mvh/ Sofie

När man är ute får man göra det bästa av situationen.. om det skulle slinka ner 1-2 gram mjöl är kanske inte hela världen.
Lika med pizza, man kan äta fyllningen och ta extra sallad.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
I början brukade jag ta sallader med massa kebab eller ännu hellre gyros men det blev så kallt. Så när jag insåg att jag kunde äta pizzan utan att äta bottnen blev allt så himla mkt roligare! Detta är ju sånt som man oftast äter i sällskap med andra och det är så roligt att kunna vara delaktig.
Blir precis lika mätt utan bottnen och det är asgott!!!!! Jag hoppar över ananas och sånt, men ber om extra ost! :D
När ni äter pizza utan botten.. skrapar ni av innehållet då eller?
Läre ju dra åt sig en del blickar känner jag
En sak är bra att ha klart för sig: Peta inte i budget/snabbmaten när det gäller kolhydrater och vad maten innehåller.
Vanligt kebabkött är inte bara kött t.ex., det är gärna stärkelse och smakförstärkare i det. Det är inte rent kött. (Att det står att det är 100% svenskt kött betyder bara att den del som är kött är 100% svenskt..) Vad såserna innehåller får du fråga varje enskilt ställe om, det säger sig självt att det inte är så intressant att göra om man inte håller sig till något enstaka stamställe.
Pizzaost skall man inte förutsätta att det är enbart ost. Ta en titt på rivostpåsarna i affären och häpna över att de kan innehålla enbart 50% ost. Samma sak där, man får ha koll på ett stamställe eller acceptera det.
Är man väldigt känslig är det läge att hålla sig undan (och istället köpa t.ex. ost och bra produkter i någon chark), är man inte känslig får man acceptera att det är halvdan mat.
Snabbmat är ju snabbmat men jag kan tänka mig att både glutamat och o-ost kan hittas på mer accepterade restauranger också. Det bästa är att fråga, be att få se förpackningarna och tänka lite smart. Detta är ju inte nåt man äter mer än en gång i mån eller mer sällan. På mig hade det ingen neg effekt på viktminskningen, men jag skulle inte äta varje dag.
Jag skrapar loss fyllningen lite i taget, tror inte folk reagerar förrän hela bottnen ligger där på tallriken… :)
Pizza är ju onekligen det sista man vill äta men ja, varför inte? Sköt dig själv och skit i andra funkar ganska bra.
Dock hade jag själv hellre tagit kebabsalladen.

Tack för alla bra tips! Jag försöker att inte äta ute, men när jag inte har något annat val så väljer jag kebabsalladen. Kan ju äta lite mindre av köttet och lite mer av grönsakerna och såsen.
Jag brukar också skrapa av pizzafyllningen lite i taget. Ingen brukar bry sig särskilt mycket om det. Och jag blir både mätt och belåten.
Har i o f s en gång fått en MKT komisk reaktion från en kypare när han såg den tomskrapade botten… Det var på Santorini och kyparen var antagligen italienare men såg PRECIS ut som Mr Bean! Med samma otroliga mimik dessutom! Utan att yttra ett enda ord talade han om för hela restaurangen att jag inte var riktigt klok! Något som givit många glada skratt - både då och efteråt.
(Man kan ju faktiskt vika ihop botten när man ätit klart - om man vill vara lite mer diskret.)
Jag har lite svårt att förstå varför så många bryr sej om att man ska få andras blickar på sej för man tex skulle skrapa av pizzaingredienserna från botten…who gives?!
Man ska inte haka upp sej så mkt på vad andra tycker/tänker/funderar/ser etc etc. Man äter som man gör, därmed basta! 

Finns gott om normalkostare som skrapar pizzan eller lämnar stora delar av bottnen för att de inte tycker om den, oftast då de torra kanterna.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 10: Precis! Eller bara äter halva pizzan och lämnar resten…
När jag beställer pizza brukar jag ta en som är inbakad. Det känns som det är lite mera fyllning på då och det är lite lättare att "skrapa" :) Jag har också fått lite konstiga blickar över kvarlämnad pizzabotten..
Jag har beställt in räkmacka utan macka med extra majonäs, "vanliga" maträtter men bett dem skippa tillbehöret och ta extra grönsallad eller t.ex broccoli istället. Det är inte så svårt att äta ute tycker jag om man bara ber om vad man vill ha… Samma på mitt jobb där vi har pedagogiska måltider, där äter jag det jag vet är ok att äta, t.ex. stek och grönsaker och tar en smörklick till.
Äter gärna hamburgare ute på t.ex O´Learys och liknande ställen.
Ber då om att få utan bröd och pommes och att få extra sallad istället.
Oftast är burgarna gjorda av färs, och så brukar det vara goda röror till som t.ex guacamole eller min favorit som har bacon och ädelostsås som tillbehör.
Gott och mättande brukar det vara!
Jag är alltid lite besvärlig på restaurang men med glimten i ögat så har det aldrig varit några problem att få det så som jag vill ha det! Betalar gärna extra men får för det mesta duktigt med rabatt istället! haha..
Jag föredrar feta-ost sallad med en dressing av olivolja och citron. Med grönsallad, tomat, gurka och massor med oliver! är väl hyfsat LCHF i en nödsituation!
Jag har inte heller svårt att hitta bra mat.Till lunch blir det (gärna på saluhallen) rökt lax eller några stekta sillar. Tar det i papper och går och sätter mig med en kopp kaffe, med min sill
… Eller på favoritkafféet, superstor räkmacka med extra majonäs & det vill inte säga lite. Maken tar brödet och lite räkor och ägg, jag får resten
.
Till middag helt kött eller lax, med god sås, någon grönsak och extra extra smör.