För mycket smör?
Jag undrar om man kan äta för mycket smör/fett och på så vis bli akut sjuk/ sjuk i framtiden?
Har precis börjat med LCHF och äter rejält med smör men är rädd att det går till överdrift?
Avgörande i sammanhanget är att veta hur du definierar "för mycket fett"?
Du förutsätter nästan i ditt resonemang att man kan bli "akut sjuk" av "för mycket fett". Har du aldrig haft samma fundering när det gäller socker/stärkelse/kolhydrater…?

Äter man för mycket av vad som helst blir man fet och det kan leda till sjukdom i sig.
Men jag kan lugna dig med att det är exakt lika mycket energi i en kalori fett som i en kalori kolhydrat eller protein.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tja, du kan ju inte äta bara smör, då får du inte i dig tillräckligt av alla näringsämnen. Och så låter det väldigt tråkigt…
Det finns inget som tyder på att man skulle bli sjuk av smör.

Skriv ned vad du äter några dagar till 1 vecka så ser du sedan var du hamnar.
Näringsbrist framkommer inte på några veckor.
I början med LCHF äter de flesta(?) väldigt mycket. Det lägger sig oftast av sig själv.
Och jag som tänkte som en sista utväg att få igång avfettningen på min kropp, att just äta nästan bara smör- kanske lite kokkosolja också.
Även med risk att "go bananas" eller klättra på väggarna av brist på tugga -mat upplevelse.
låter väldigt ohälsosamt i mina öron. Det är ju inte bara fett vi behöver. Din kropp behöver protein också. Du får ju käka 6 kilo smör för att få i dig runt 70 gram protein…
Testa det här istället: Atkins fat fast.
Jag är bara så himla trött på att försöka nu efter nästan 4 år - visserligen med några avhopp men trots ketos som stinker om mig så blir jag inte av med fläsket, har faktiskt ökat betänkligt, så jag tänkte något riktigt dramatiskt för att få fart på det.