Pavlovatårta, ej helt "kolhydraträtt" dock
Jag gjorde en Pavlova till midsommar, INTE optimal i kolhydrathänseende, men bättre än mycket annat i sötsakväg, har man dock problem med sötsug så bör man nog avstå denna, (vilket jag själv haft tidigare):
4äggvitor
50g strösocker hua! (men det kan säkert/kanske bytas ut till annat så som lite stevia, sötningsmeldel eller likande…)
1msk vatten
1nypa salt
1tsk vinäger
1tsk ekologiskt vaniljpulver
Vispa ägg och salt rejält hårt, blanda i vatten och vispa ytterligare. Vänd in all det andra och vispa ytterligare rejält. Kleta ut smeten på ett bakplåtspapper med uppritad cirkel (jag ritade efter en vanlig tallrik). Grädda i 1,5 timme i 125 grader. Stäng sedan av ugnen men låt kakan svalna i ugnen, med luckan stängd.
Precis vid serveringen vändes kakan upp och ner på ett fat och dekoreras med MASSOR av ganska hårt vispad grädde med jordgubbar i klyftor i en hög uppepå detta. För de som vill ha en lite sötare kaka serverades dajmkulor i en skål bredvid.
Kakan blev rejält stor och mäktig men jag har aldrig sett mer rykande åtgång på sötsak tidigare i det sällskap som denna serverades - tom fatet slickades rent…

50 gram socker är faktiskt inte så himla farligt, beroende på hur många människor soom skall äta tårtan. Om det är 10 personer blir det faktiskt bara 5 gram kolhydrater per portion på sockret.
Det låter smaskigt tycker jag!
Pavlova är fantastiskt gott, jag har dock aldrig gjort någon själv bara tänkt och tänkt och tänkt att det ska jag göra någon gång
Nu har jag gjort pavlova eller rättare sagt försökt grädda marängen först en gång med 30 g socker och vaniljstevia 10 dr. Efter 1 och 1/2 timma när jag skulle stänga av värmen var där bara en platt brun sak. På den igen tänkte jag och vispade ihop en ny smet med 40g socker och några droppar stevia efter ca en och en halv timme (hade koll under tiden) stängde jag av ugnen och gick till sängs nu när jag tog fram den var den lite svagt brun och helt mjuk. Jag satte på ugnen satte in plåten en chansning men den sjönk ihop!
Det blir grädde och bär till dessert idag orkar inte med att hitta på och göra något nytt mästerverk.

Maräng funkar inte utan socker, har vi kommit fram till tidigare. Det är inte sötman i sötningsmedel utan något i den fysiska strukturen som gör att det blir fluffigt när man vispar äggvita och socker.
En del klarar kanske några gram kolhydrater i form av socker, men för oss sockerberoende är det helt kört med just maräng, tyvärr. 
Idag har jag gjort en Pavlova tårta, eftersom jag ska ha barnkalas i helgen och var nyfiken att testa den.
Den är GLUTENFRI men ej sockerfri.
Recept:
Sätt ugnen på 175grader
Vispa hårt 5st äggvitor, häll i 1 tsk ättika, häll på sakta 1dl strösocker
, vispa vidare.
Blanda 3 tsk maizena med ca 0,5dl socker, sedan blanda ihop med äggvitan. Vispa tills du kan vända upp o ner byttan, då är skummet fast.
Häll detta massa på en bakplåtspapper, in i ugnen (mitten) på ca.15 minuter.
När den var klar och tårtdegen har kallnat, smetade jag på uppvispat grädde och la på björnbär. Rullade ihop. Klart att servera.
Vågar inte äns räkna kollisarna.
I recepten står 2,5dl socker, men det räckte 1,5dl också. Den var lagom söt,
Hela gick åt till 4 personer. Bifogar en bild på den färdiga kakan.
gräver lite bland alla marängtrådar… hade inte sett denna innan, i sista tråden är det ju en fin maräng men tyvärr med socker och majzena i…Pavlova är det ju inte för det är väl en rund hög tårta med mjuk marängsmet i mitten och hård maräng runt om. och hålet som blir i mitten fyller man med bär och grädde…. det där med maräng utan socker är en knepig sak.. Har gjort en del försök med sukrin i men de blir alltid rätt platta och tunna.