Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8082 ggr
goffa
0

Nötmaräng med chokladcreme

Nyligen halkat in på detta och är inte strikt på ngt vis, snarare lite skeptiskt avvaktande. Tycker dock att det fungerar förvånansvärt ok…

Gillar att modifiera recept "göra dem nyttigare" och har här ett smarrigt ett (kanske inte helt LCHF men..)

4äggvitor vispas till fast vitt fluff

3dl sötning mixas med

3dl nötter (jag blandade hassel och sötmandel)

och vänds ner i äggvitorna.

150 graders ugn i ca 15min.

Därefter blandades de överblivna äggulorna (4st) med 2msk kakao och 2msk sötning till en chokladcreme.

Toppa marängerna med cremen och avnjut!

En fråga till er kunniga därute; varför blev marängerna sega efter ett tag (pga att jag lade dem i en burk eller pga sötningsmedlet)? Är det "farligt" att äta rå äggula (svenska ägg)?

Fiana
0

Beroende på vad för sötningsmedel man tar så är det väl ganska typiskt lchf-igt kakrecept, även om de flesta får mindre smak för sött efter ett tag och nog skulle tycka det är för mycket sötning i marängdelen.

Har läst ett antal gånger att maränger med sötningsmedel är lite svåra att få som "vanliga".

Rå äggula från svenska ägg ska inte vara farligt, svenska ägg ska vara salmonella fria. Rå äggvita är däremot inte så nyttigt att äta för mycket/ofta av då man kan få biotinbrist.

[Pennylane1]
0

3 dl sötning… om man tar så mycket sukrin så blir det enormt sött. Enligt mitt tycke, vad använde du?

goffa
0

Jag använde Hermesetas strö. Det enda som finns i min butik… Hittade ett recept med mängderna 3/3/3 o tyckte det var enkelt, så jag ville inte variera för mkt initialt.

Tjaa, jag är ju rätt van sötsmaken så SÅ söta upplevde jag dem inte som, men som sagt, det kanske förändras över tid. Jag är i grund o botten ett riktigt sockertroll :-)

Har sneglat lite mot webshop o sötin/sukrin, men i ärlighetens namn känns det lite väl over the top att köpa socker på postorder.

[Pennylane1]
0

nu talade jag om sukrin. Det blir äckligt sött om man överdoserar. Hermesetas får man hjärntumör av så det äter jag inte. Flört

Hallongrottan
0

Bland några droppar ättikssprit i äggvitorna, så blir marängerna fluffigare…

goffa
0

Marängerna v a r spröda när de kom ur ugnen, det är nu, sen, de blev mjuka. Fast jag kan nog själv räkna ut att det kan bero på att sötningsmedel sötar, det karamelliseras/kristalliseras inte. Beror nog på det.

Nu när jag ätit ett par (jobbig nattning för tösen, så jag behövde tröst

:-/ ) så håller jag med om att de blev för söta själva marängerna. Kan nog halvera…

Å nu kan jag också konstatera att jag funnit ett fullgott substitut för min sedvanliga chokladröra. Chokladcremen på äggula var perfekt kakaostark o inte för söt :-)

(som sagt - kör inte slaviskt å jag har inget sukrin beställt så…)

greensis
0

Har gjort helt OK maränger med sukrin men be blir metalliska i smaken och måste dränkas i grädde, choklad eller dyl.

Har en nötmarängtårt/kaka med valnötsbotten, Chokladmousse med några björnbär på som inte är helt fel…

Fabricati diem, pvnc!

[Pennylane1]
0

# 6 Men jag bara påpekar att man inte kan ta så mycket sukrin för dem som ev. ska följa receptet! Antar att det var därför du delade med dig av det?

goffa
0

Sorry nr8 - jag bara konstaterade att du hade rätt, oavsett val av sötning.

[Pennylane1]
0

oki!

[linnzy]
0

o…det här låter enormt gott!