Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 7287 ggr
Minett
0

Vill maximera järnupptaget

Har låga järndepåer sedan ganska många år tillbaka och det verkar svårt att komma till rätta med… I väntan på att min läkare klurar på åtgärder så har jag ordinerat mig själv god kycklinglever några gånger/vecka. Till brukar jag se till att äta något c-vitaminrikt.

Är storkonsument av te men då jag läst att detta försämrar upptaget försöker jag undvika te just före och efter en "järnmåltid". MEN det jag nu undrar är hur långt före resp efter måltiden jag egentligen ska undvika te? När tas järnet upp? Räcker det med att vänta någon timme före resp efter maten, eller? Eftersom min kropp verkar ha så svårt att tillgodogöra sig järnet vill jag verkligen göra allt jag kan för att hjälpa till!

Fiana
0

Vet inte säkert hur länge, men tänk på att även undvika mejerier till den måltiden.

Pasi
0

Inverkan av kaffe/te/kalcium osv är nog ganska liten - fytinsyra från frön är nog mycket värre.
C-vitamin hjälper bara till för upptag av "icke-hemjärn", det som finns i vegetabilier - vilket bara står för en marginel del av totala järnet.

Störst effekt får man nog av att öka andelen kött och inälvor i kosten - då slipper man nog fundera över det "finliret" som tidigare nämnts.

Gitten
0

Be att få prova järninfusioner i stället. Gamla preparat har haft biverkningar men nu finns det nya moderna preparat utan biverkningar och mycket bra upptagning.

Läs mer:

En bra artikel att visa för din doktor (från 2003!!)

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article125541.ab

Lycka till