Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 6751 ggr
nicesandra
0

hjälp med ghee

vad gör jag för fel? smöret har legat i kastrullen snart en timma och det kommer inte upp i mer än 60 grader. höjer jag värmen ett steg kokar det snart över. har induktion, är det vad som orsakar problemet?

vad kan jag göra med det smör jag har i kastrullen, är det förstört eller kan jag använda det till någonting? Kan jag föröska göra ghee på det igen, i en annan kastrull?

smöret är saltat, men jag läste att det skulle gå bra ändå?

nicesandra
0

Kan vara så att det var termometern som var problemet. visade bara 83 grader i kokande vatten..! den skall reklameras! smöret är förstört nu i alla fall

[Pennylane1]
0

på vilket sätt är smöret förstört? Bränt eller?

nicesandra
0

ja, bränt :( stod ju på spisen i 3 timmar. utan att det hände särskilt mycket. kan nog inte bara skylla på stektermometern. prova i teflongryta nästa gång kanske…

[Pennylane1]
0

det ska visst bara sjuda mycket sakta i en timme och man ska kolla att det inte blir bränt i botten. Termometer behövs nog eg. inte. På't igen! ghee

Per_W
0

Annars är ju en enkel variant att faktiskt köpa ghee på en välsorterad invandrarbutik. Kolla bara att det är riktig "butter ghee" och inte något margarin-imitation.

nicesandra
0

#4 ja, jag ger inte upp i alla fall! men långsamt gick det :P

#5 den invandrarbutik vi hade brann upp :(

är det förresten någon som vet om man kan baka med ghee?

gun92884
0

Joda, det gar bra att baka med ghee … speciellt dar man inte behover rora (osmalt) smor med andra ingredienser. http://www.joyofbaking.com/ClarifiedButter.html

hemul
0

Det ska puttra tills det klarnar, på låg värme, lägsta på en spis med vanliga plattor. Hade du kastrullen alldelses full eftersom det kokade över? Fyll inte mer än till högst hälften eftersom det stötkokar och skvätter.

Ta bort skummet på ytan då och då. Då ser du tydligt när det klarnar. Du ska se bottenklägget helt klart, skulle kunna läsa en tidningssida om du tänker dig att den låg på botten. Är det lite dimmigt är det inte klart. När det väl börjar klarna går det fort och efter det bränns det lätt efter det. Om man kokar samma mängd varje gång i samma kastrull på samma värme så lär man sig när den kritiska punkten kommer och slipper vakta så noga i början.

3 timmar är inte extremt länge om du hade låg temeratur och svag värme och rätt mycket smör. Tar 2-3 timmar för mig med 4-5 pkt smör i en femlitersgryta på lilla plattan på ettan.

Smakar oljan bränt? Klägget botten kan bli ganska brunt utan att oljan tar smak.

nicesandra
0

nu är det slängt i alla fall… trodde ju det var helt kört, men har förstått nu, eftersom termotern krånglade med, att hade jag bara passat det lite bättre  kanske det hade gått! :/

fick uppfatnningen att det skulle gå på en timma, typ?

jag hade 250 g. i en 1,5 l. gryta, efter ett tag hällde jag över det i 3l-gryta, och det kokade då fortfarande över när jag höjde. eller, skvätte väldigt mycket… men, 250 g. är väl inte så mycket?

ett nytt försök nästa vecka! och då skall jag inte ha en dejt efteråt, var väl lite splittrad i tankarna :O

hemul
0

Hade du så lite så går det nog fort. Förresten skrev jag fel, 3-4 hlavkilospkt tror jag det är jag brukar ta. Vet inte varför, men det går bäst med ungefär den mängden för mig.

[Pennylane1]
0

jag tycker nog kanske att du borde insett rätt snart att det var termometern det var fel på om det kokade så det bubblar! Flört Även smör börjar väl koka vid 100 grader? Knappast vid lägre skulle jag tro?

nicesandra
0

#11 kanske det. Nu gör jag ett nytt försök iaf!

nicesandra
0

måste man förvara ghee i kylskåp? (jag lycklades förresten!)

[Pennylane1]
0

nej det håller sig länge i rumstemperatur.