Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 5664 ggr
Nilla-75
0

Fetare nötfärs?

Innan jag började på detta så hade de rea på nötfärs så köpte på mig ganska mycket ;)

Men har förstått att det väl kan bli lite magert i en måltid. Vad kan jag göra för att få den fetare? Någon nämde att blanda smör i, i något annat recept, är det ett bra tips?

Tänker bla på om man vill göra en färsgratäng.

evion
0

blanda med fläskfärs?

Zepp
0

Spelar mindre roll hur fet den är, det går bara åt mindre smör, om den är fetare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fiana
0

Tänk på att köttfärs nästan alltid är rejält mycket fetare än det mesta styckekött du köper.  Inte ens 5% färs har väl lika lite fett som en välputsad fläskfilé.

Ordentligt fet färs är bara viktigt om man ska äta fakir. Men i ärlighetsnamn brukar de fetaste färserna mest "läcka ut" det mesta fettet under tillagningen.

Beroende
0

Om det är fakir du kör så är det ju smör som gäller. Annars kan du ha i grädde i färsen. Vill du ha fetare köttfärs så beställ från ett slakteri om möjligt. Vi brukar köpa nötfärs av en bonde i närheten och den är riktigt riktigt fet och smakar mycket bättre än mager köpefärs.

Nilla-75
0

Tack för svaren =) Kör inte Fakir så det ska nog ordna sig. Är ju så ny på detta så man blir lite virrig ;))

Wildrat
0

Om affären maler själv så fråga om de kan fixa fetare färs.