Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 8007 ggr
Banankaka320
0

Socker & Kolhydrater

Vad jag har förstått så är Kolhydrater = Socker.

Kan börja med att berätta att jag har Crohns sjukdom och äter medicin mot det men jag får ändå ont i magen. Så jag har slutat att äta pasta, potatis och försöker gå över till LCHF. (Äter inga kolhydrater men äter godis och sån "skit".)

Jag undrar vad som är skillnaden på socker och kolhydrater? Jag kan dricka massa coca cola och sånt som innehåller mycket socker, men äter jag en potatis får jag jätteont i magen. Är kolhydrater svårare att smälta/bryta ner?

Mervi
0

Kan det vara fibrerna i tex potatis, pasta od.

Banankaka320
0

#1 Okej :o En gång när jag ätit bröd så blev jag dålig i magen, sen efter några timmar spydde jag som en gris. Och det brödet hade mycket fibrer minns jag nu

KarinJ46
0

Stärkelsen kanske?

Zepp
0

I potatis består sockret utav stärkelse, dvs långa kedjor med glukos, polysackarider.

Vanligt bordsocker är disackarider, dvs en glukos och en fruktos.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sackarider

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

starhawk
0

Har en kompis som har Chrons, han får ont i magen av fibrer, det räcker med ett äpple så får han ont. Enligt vad han fått reda på skall Chrons-patienter äta "skräpmat" dvs hamburgare och annan fet mat, det borde väl passa bra ihop med LCHF?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banankaka320
0

#5 Fast jag får ju ont i magen av bröd också, men jag har faktiskt märkt att jag inte får ont i magen av hamburgabrödet dem har på mcdonalds. Det beror kanske på att det är så ljust? Härligt att kunna gå till mcdonalds ofta utan dåligt samvete :D

[CarnageCandy]
0

Socker är rena kolhydrater… jag tror också att det är fibrerna som spökar - misstänker att jag har IBS och kan också stoppa i mig rent socker utan att få några direkta problem, möjligen lite magknip av ovanan… äter jag däremot fiberrik mat blir jag gasig, svullen, får ont osv. Har hört att mänskor med IBS har svårt att smälta fibrer så det är nog nåt sånt. Men det betyder ju INTE att det är bättre att moffa i sig tomma kolhydrater för det! Satsa på renodlad LCHF ist så ska du nog se att du mår bättre.

dufva
0

socker är 100% kolhydrater.

Tyvärr blir "crohnare" nästan alltid rekommenderade att hålla fast vid sina fibrer.

Detta är ofta helt fel för er.Förvånad

Bort med alla spår av fibrer från kosten och reglera tarmen med mättat fett istället så blir det troligen en stor förbättring.

Har "botat" ett par av er sort med att rekommendera den metoden Glad

hemul
0

Kolhydrater är det övergripande begreppet. Sedan kan kolhydraterna vara antingen sockerarter eller stärkelse. Sockerarter är sackaros (vanligt bordssocker), fruktos, laktos (i mjölk), druvsocker (glukos) o.s.v. Stärkelse är långa kedjor av glukos. Kolhydrater är alltså alla former av socker och strärkelse.

Aniara4
0

Skillnaden är att mer sammansatta sockerkedjor måste brytas ner innan de blir det som vi kallar socker. Det tar alltså något längre tid innan de kommer ut i blodet och höjer blodsockret, men ut kommer de alltid till slut!

Riviga fibrer är förmodligen det sista en inflammerad och känslig tarm behöver. LCHF är inte bara mjukare i passagen, det har dessutom antiinflammatoriska effekter som borde vara extra bra om man har en inflammatorisk sjukdom. Så LCHF är förmodligen helt rätt för dig.

Lycka till!

[Pennylane1]
0

fast för att förtydliga, allt bröd går bort  med LCHF. Även vitt bröd.

Fast det finns LCHF-varianter utan mjöl som man kan baka själv.

Banankaka320
0

Gah vad krångligt allt är med socker och kolhydrater ><

Försöker gå över helt till LCHF men jag är sockerberonde och får sånt hetiskt humör när jag inte får socker, så jag ska vänta tills min ADHD utredning är klar och jag fått hjälp där och sen ska jag försöka 100% LCHF :D

Zepp
0

Jupp.. krångligt är det.. för o inte tala om fibrer!

Fibrer är oxå kolhydrater, brukar indelas i digesterbara och icke digesterbara, de är alla polysackarider.

När de kallas cellulosa är de inte digesterbara förutom att en del bryts ner av tarmbakterierna, då blir man lätt gasig, och det kan då spänna ut tarmen och är den sårig kan det göra ont.

Finns däremot fibrer som vi inte behöver vara rädda för, de betecknas oftast som växttråd, de finner man främst i grönsaker, frukt, och rotfrukter.

För mycket kan ioförsej bli lite väl gasigt för känsliga, men de bryts även ner till Butyrat (smörsyra) vilket anses ha en positiv inverkan på tarmhälsan.

Skilj på fibrer och fibrer med andra ord, sådana fibrer som är cellulosa är mest tröskavfall, men växttråd behöver man sällan undvika.

KarinJ46
0

#12 Maria, jag har läst att folk med ADHD mår bra av LCHF. (många förkortningar blev det) Kommer inte ihåg vart jag läste det men det går säkert att googla på. Lycka Till!

hallonlove
0

Hej!
Jag har också crohns sjukdom. 
Jag mår mycket bättre av lchf-kost men glömmer ofta att jag inte bör äta sötsaker och då mår jag som jag förtjänar… önskar bara att jag kunde vara frisk på heltid (inte bara bättre med hjälp av lchf) 
Vad äter du för medicin?

Banankaka320
0

Okej, fibrer & kolhydrater = onda :)

Ja jag har också läst att lchf är bra för adhd, men de är liksom "övergången" som är jobbig. Provade en gång i några dagar att inte äta något godis eller kolhydrater, åt för det mesta ägg, bacon och avokadoröra. Och en dag när jag skulle öppna en burk med feta ost så fick jag inte upp den så jag blev så arg och frustrerad att jag började gråta och gick till Ica och köpte en kladdkaka! Haha

Jag äter pentasa och kortison för tillfället

Zepp
0

ADHD är ett syndrom, vilket innebär att man vissa symptom, men grundorsaken är lite höjt i dunkel och kan säkert variera.

I vilket fall som helst så har man provat tillskott av fiskoljekappslar, (omega3) på barn.

Cirka 60% fick lindrigare symptom, vilket kan bero på att dessa fettsyror är viktiga beståndsdelar i hjärnan och nevcellerna.

I de övrigas fall var det antagligen andra orsaker.

hallonlove
0

okej. åt det förut men bestämde mig för att aldrig mer äta kortison. gick upp så mycket av det :)

Banankaka320
0

#17 Ja har hört det med omega3, men vi äter mycket fisk här i familjen (Islänningar hah) så jag tror egentilgen inte jag ska behöva äta mer :o Men man kan ju alltid testa :)

#18 Jag blev tvungten att äta det pga skov >.< Jag går inte upp men jag ser ut som en hamster i ansiktet haha

Zepp
0

Då är det bara slöseri att äta kappslar oxå, det är så lite EPA vi har nytta av per dag, kanske bara något gram.