Frågor om LCHF.
Hej.
Jag har lite frågor angående LCHF. Hade tänkt att ställa dom till kostdoktorn, men det stod på hans hemsida att man kunde vända sig hit med frågor, eftersom han hade fullt upp osv.
Jag söker efter den bästa av möjliga kost och häloprogramet. Och har hört en hel del om LCHF. Men också har jag börjat läs Are Waerlands böcker.
Känner mig splittrad, vad är rätt och fel kost och hälsa? Alla säger olika.
Men men, jag vill höra alla sidor av saken så att säga. Och gärna en debatt om det hela. Jag vill ha mer på fötterna innan jag börjar prova det ena eller det andra kostprogramet.
Men lite frågor som jag gärna vill ha svar på, som jag kom att tänka på när jag läste på Kostdoktorns hemsida, de är egentligen riktat till honom, men kanske ni andra LCHF:are kan svara istället?
Jag kopierar in det. Tack på förhand:
- Varför anser du att man ska hoppa över havregrynsgröt? Det är väl nyttigt och hälsosamt? Om inte havegryn, frukostflingor, frukt fungerar som frukost eller mellanmål, vad ska man då ersätta det med?
- Är kaffe verkligen så bra ? Har hört att det är onyttigt för hälsan i längden och dessutom inte bra för tänderna som blir gula osv. Så varför skriver du att man bör dricka kaffe?
- Bacon rekomenderar du, men de brukar ju innehålla dåliga E-ämnen,olika konserversingsmedel osv? Samma med med tex skinkas och salami som man köper i affärerna, verkligen bra?
- Och det mest kött man köper i affärerna kan välk inte vara så hälosamt? Är det inte bestrålat osv? Det är väl inte hälosamt?
- Varför ska man inte äta frukt, bär osv menar du? Är det inte nyttigt och hälsosamt för kroppen?
- Har du läst om Are Waerlands hälsokost program?
Vad anser du tex om dessa artiklar?:
http://ztiz.se/kropp/2010/08/30waerlands-halsoideologi---lika-aktuell-nu-som-for_26347
http://www.halsobygget.se/pjblogg_entry-php?blogg_id=83
http://www.halsobygget.se/pjblogg_entry.php?blogg_id=89
- Som det står i texterna ovan, är det inte bevisat genom studier som Are Waerland gjorde på tusentals personer som åt varken, kött, fisk, ägg, salt osv och istället åt mycket havregrynsgröt (kruskan?) fullkornsbröd, potatis, frukt, bär osv att de mådde mycket bra? Han testade väl detta i 30 år? Och de som använt sig utav hans ksot verkar ha mått bättre, både fysiskt och mentalt och blivit av med en massa sjukdomar och dylikt. Många idtrottsmän ska ha gott efter hans råd, bla sådana som var med i OS och dylikt.
Så vad har du och ni inom LCHF för invändningar mot hans kosthälsa program, var det inte bevskligen bra?
Det vore intressant om du/ni ville delta i en debatt med tex länken ovan eller denna som också verkar vara av motsatt åsikt : http://piacarlson.blogspot.com
I så fall ska jag försöka ordna det. Vill gärna höra båda sidor, så jag får mer kött på benen och kan välja vilka kostråd jag ska föja.
Tack och ha det bra.
Mvh Per

Börja gärna med att läsa tråden "Vanliga frågor och svar". Känner inte till studien du nämner eller kvaliteten i den, men det finns åtskilliga studier som visar överlägsna resultat för LCHF-kost.
Men i slutänden finns det ingen universellt accepterad "sanning" som alla experter kan enas om, tvärtom, så jag är rädd att du måste fatta ditt eget beslut utifrån den information du kan hitta!
Kostdoktorn om frukt: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/frukt-och-naring
Kött i svenska affärer är inte bestrålat, bara vissa kryddor är det. Men vill du äta bättre kött så leta reda på nån slags gräsbeteskött (från kossor som gått ute och bara betat gräs), finns på olika ställen i landet.
Bacon är inte bra men det är bättre än socker. Man måste inte äta varken bacon, skinka eller salami, du väljer själv. Många (inkl. jag) tycker att det är gott med bacon och står ut med tillsatserna men jag väljer sånt som är rökt och med så få tillsatser som möjligt. Har däremot valt bort tillsatser på annan mat så sammanlagt äter jag troligtvis mindre tillsatser nu än när jag åt kolhydrater.
Havregryn är ganska ok men innehåller mycket kolhydrater. Frukt innehåller mest bara socker (se ovan), frukostflingor är nästan bara kolhydrater. Jag vill iaf inte ha en sockerkick till frukost.
Äter man LCHF behövs inga mellanmål och till frukost kan man äta vad som helst. Tacos är gott på morgonen tex…
Vad gäller det andra om studien på "tusentals personer som åt varken, kött, fisk, ägg, salt osv och istället åt mycket havregrynsgröt (kruskan?) fullkornsbröd, potatis, frukt, bär osv att de mådde mycket bra" så är det så att om man inte förstört sig kropp med socker, vitt mjöl och bantning så kan man äta på det viset utan må dåligt men frågan är om de inte mått ännu bättre om de ätit ägg, kött och fisk också?
Det bästa sättet att se vilket diet som passar en själv är att prova. Du känner ju vad du mår bäst av. LCHF kan dock ge omställningsbesvär i början så du måste ge det några veckor.
Anledningen till att man ska undvika havregryn och frukt är att det innehåller mycket kolhydrater, det är det LCHF går ut på (low carb, high fat).
Allas kroppar är ju olika byggda. Vad vill du uppnå med din diet och hur äter du nu? Det bästa du kan göra är väl att prova nåt av dem, en längre period - om du börjar med endera och känner att det funkar bra och du får de resultat du eftersträvat så kan du ju hålla fast vid den kosten, alternativt prova det andra alternativet i lika lång tid och sen kma fram till vad som passar dig bäst. Det är så man framställer vetenskap, genom empiriska experiment - trial and error… men tänk på att se det över en längre tidsperiod.
Tack för svaren alla.
Jo, funderar på att prova både Waerlands kostråd och detta LCHF, alternativt något annat också och se vad jag mår bäst utav.
Finns väl olika kosttyper som passar olika personer olika. Men sedan finns det väl sådant jag anser som inte kan vara bra för någon människa oavsett vilken kost de äter, som tex olika konserverings, stabiliseringsmedel och allt vad det är de hittar på och som de stoppar i det mesta man köper på vanliga affärer. Eller sådant som raffinerat socker, kaffe osv, lär inte vara bra för hälsan oss någon i längden misstänker jag. Så tycker det borde diskuteras om dessa ämnen ens borde konsumeras av någon överhuvudtaget avsett vad man äter i övrigt.
Men just nu, äter jag det Mamma lagar och det är blandat kost
Mycket kött och också ganska mycket kolhydrater.
Fast sedan är det väl skillnad på olika socker och kolhydrater?
Tex raffinerat socker i godis och dylikt och naturligt fruktsocker?
Är det då så farligt med vanligt socker från frukter, är det inte främst socker från godis och sådant som bör undvikas?
Mvh
/Per

Kroppen reagerar inte annorlunda på naturligt eller raffinerat socker, möjligen följer det med någon vitamin i frukten.
Sen så är fett kroppens främsta bränsle och äter du inget så gör kroppen fett av kolhydrater och protein, men äter man vanliga feta matvaror slipper man de höga blodsockertopparna som är direkt skadliga.
LCHF fungerar bäst för de med problem med glukosmetabolismen, diabetiker, de med metabolt syndrom och kraftigt överviktiga.
Man kan äta hälsosamt på annat sätt oxå, så det är inte det som det handlar om, för man kan nog om man lägger manken till äta ohälsosamt på LCHF med.
LCHF handlar mest om macronutrientfördelning, för att hälla ett jämnt och lågt blodsocker, men alla rekomenderas givetvis att ändå äta så hälsosamt som möjligt, undvika sk junkfood och konstgjorda matvaror.
http://johannaskost.blogspot.com/2008/03/r-frukt-ursprunglig-fda.html#links
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.