Brödhjälp
Hejseli svejseli!!
Vill ha en massa tips om vad man kan använda sig av vid bak av bröd, som har en ihophållande funktion i en mjölblandning….
Hoppas ni förstår hur jag menar :)
/Jonna

Fiberhusk and Pofiber binder ihop. Man kan aven anvanda Chiafron som man forst blotlagger i 3x vatten. Det blir som en gel som se'n binder ihop notmjolet eller vad man nu anvander.
Jag gor mitt brod (bade matbrod och sotat brod) med enbart Fiberhusk, agg och bakpulver.
Finns bra recept i dr Sofie Hexebergs bok. Har bakat ett recept. Ett annat recept m bl a 10 ägg skulle jag tro blir som tjockpannkaka.!?
Vad har ni i mer som mjöl än pofiber och fiberhusk? Kan man göra luftigt bröd? :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag har precis forsokt na't som heter Poly-D. Vet inte om det gar att fa tag pa i Sverige.
Man lagger till 1 dl till notmjolet (eller Fiberhusk) och det lattar upp degen … det blev nastan som sockerkaka i konsistensen. 'Luftigt' som jastbrod blir det naturligtvis inte eftersom alla ingredienser ar glutenfria.
# 3 linfrön och sesamfrön, malda eller hela.

Mitt absoluta favoritbröd:
- ca 1 dl pofiber
- 1 msk brödkryddor
- 2 tsk bakpulver
- 3 små eller 2 stora ägg
- 1 dl hushållsmjukost
- 1 dl fibrex
- ca 1-2 msk husk
- ev linfrön / sesamfrön som garnering
- ca 1,5 dl vatten
Rör ihop allt och häller ut på bakplåtspapper, det ska bli ungefär som tunnbröd. Gräddar i 200 grader tills det blivit på gränsen till hårt ca 10-15 minuter kanske. Gillar man hårt bröd är det också gott, och bara att grädda några min längre (Gräddar man för kort tid kan det bli lite "Pannkakskonsistens" vilket inte är att föredra).
Brödet är faktiskt ännu godare än tunnbröd. Även icke-lchf:are älskar detta bröd! :D
Det tar ca 20 minuter att göra detta bröd.
#6 Hur mycket kolhydrater blir det i ett sånt bröd? :)

# 7 Beror på hur mycket man äter, men som diabetiker har jag lagt märke till att blodsockret knappt höjs någonting alls av detta bröd så det är nog ganska så ofarligt. 
Pofiber och fibrex innehåller lite kolhydrater men eftersom man räknar per 100 g så blir preocenthalten kolhydrtater i brödet väldigt liten, skulle tippa på ca 2-4 gram / sats.
Är dock osäker på hurvida kroppen tar upp kolhydrtaterna från extremt fiberrika produkter som pofiber och fibrex. Har hört någonstans att kolhydrtaterna från fibrer inte tas upp på samma sätt utan snarare åker rakt igenom kroppen, men är som sagt osäker på detta.
Men mer exakt, så kanske en normalstor bit "tunnbröd", dvs, ca 1/3 plåt innehåller 1 g kolisar. Hade det innehållit mer hade mitt blodsocker höjts mera, så det är på så sätt jag har bevis på att brödet är väldigt lchf-vänligt :)
#8 ok :)
Jag är ju inte über-noga (äter både frukt och grönt tex) men vill ändå ha lite koll :) Sen är det bra att veta om jag ska bjuda in syster, som är lite hälsofreak med drag åt lchf :3
Eftersom jag satt gränsen att baa äta 'fritt'' av saker med mindre än 5%kolhydrater, och helt undvika saker med 5-10% kolhydrater (beror ju på hur mycket man äter av vikten för att se hur mycket man får i sig också) så är ju brödet absolut ok :3 Får prova det någon gång.
Nu vet jag iofs inte hur mycket kolhydrater där är i olika frukter och grönsaker, står ju inte på förpackningen, å andra sidan har jag svårt att få i mig särskilt mycket av det. Tycker att det är gott och fräscht till allt kött och fett, och har svårt att släppa att det är nyttigt ändå, men av någon anledning blir det inte särskilt mycket. En halv grönsak om dagen i genomsnitt kanske, med lite frosserier på ett paket vindruvor, bär, clementin eller så någon gång ibland.
Menmen, nu handlade dt om bröd :P
Kul att det finns så pass låg-kolhydrat rika bröd, eller hur man säger.. gissar att de mättar en del? Även om det är mer fiber än fett (?)
#9 Det är generellt mycket kolhydrater i frukt, men inte i grönsaker - vindruvor är riktigt mycket i. Så betydligt mycket nyttigare om du åt mer grönsaker och hoppade över "fruktfrossandet" - ie byta till en halv frukt om dagen och istället äta rejält med grönsaker som inte är rotfrukter. Grönsaker är riktigt nyttigt, frukt inte så mycket.
Zabbio, för att få luftigt bröd (men fortfarande med lågt kolhydratsinnehåll, man kan göra i princip kh-fritt på ägg, ost, physilliumfrö (fiberhusk) och linfrö t.ex. - se bara upp så du inte äter mer än 2 msk linfrö/dag, det är giftigt…): vispa äggvita riktigt hårt. Jag lyckas själv aldrig hålla äggen luftiga när jag ska blanda smeten, vilket kan bero på att jag inte har nån elvisp och därför har svårt att göra dem stenhårda. Men elvisp + ett par droppar ättika i bör få det att hålla.
Med detta sagt, kolla tråden bröd/brödliknande i vänsterspalten.

Om du vispar aggen for hart (elvisp) nar du anvander fiberhusk sa ar det svart att blanda i husken; det blir klumpigt och du far bitar av olost fiberhusk i ditt brod. INTE bra eftersom fiberhusk maste SVALLA om man inte ska riskera att det blir en fara genom att det se'n svaller i halsen.
Kan vi sluta att saga att linfro ar farligt? Eller atminstone forklara VAR faran ligger?
Linfro ar INTE FARLIGT om det varmebehandlas, alltsa bakas antingen i ugnen eller micron.
Linfrobrod ar valdigt vanligt och det ar INTE en halsorisk … om man inte ar allergisk … men da kan ju vadsomhelst vara en halsorisk.
Om varmebehandlat linfro var en halsorisk skulle det inte finnas sa manga recept pa brod, muffins och (kokt) grotersattning pa officiella lowcarbsiter har i Staterna - about.com/lowcarb etc..,
Hur skulle det ga i ett land dar folk stammer forlag och privatmanniskor at the drop of a hat?
RAA linfro ar na't helt annat; och dar finns det varningar.

#9 Ja med mycket smör/bregott och pålägg så mättar det garanterat bättre än "riktigt" bröd.
Måste tillägga att brödet är godast varmt eller åtminstonde ljummet, och bör inte förvaras i rumstemp mer än ett dygn! Men eftersom det är så enkelt att göra är det ju inga problem att baka nytt varje gång. 
# 9
lågkolhydratrika = kolhydratfattiga
#14 xD Ibland är man dum :P
Tack för alla tipsen…Skicka gärna över fler tips på favvobröds recept också om ni har det liggandes där nånstans … :)
/J
#10 Jag vet att det finns socker och så i frukt, men ag tycker om frukt för mycket för att inte tillåta mig att äta det någon gång ibland (blir kanske en gång i veckan eller så) :) Det är mitt val för att jag ska trivas.
---
Provade brödet i #6, blev gott! Dock hade jag lite fel ingredienser, så det blev pannkakslikt och lite för salt. :3 Afären hade inte pofiber och jag glömde mjukost och brödkryddor, så det blev proteinpulver, riven hårdost och en nypa salt. Men det var gott och smakade ändå mer bröd än jag räknat med. Ett par tjocka skivor ost och smör var det underbart ^^
#17 Det kan dock vara värt att tänka på att en ask vindruvor är lika mycket kolhydrater som samma vikt med potatis - eller två rejäla potatisportioner. Blir ganska meningslöst att undvika t ex potatis då som är betydligt nyttigare än frukt. Eller kanske choklad eller annat godis för den delen. Fruktens nyttighet är lätt en myt att falla för fällan i.
Eller att undvika grönsaker men äta mycket frukt, då får man oerhört mycket mindre nyttigheter än om man valt grönsakerna.
Men så länge man är medveten om att stora mängder frukt blir ett rejält avsteg och att om man inte får de resultat man öskar kan det vara just det oavsett hur mycket man tycker om frukt.
(det säger inte att det inte kan funka med mindre mängd frukt som efterrätt etc. - men då får nog portionerna vara betydligt mindre än "normalt")
#0: Hmm, ägg? Riven ost funkar till viss del.
#18: Finns ju iofs grader i helvetet också. Man kan ju välja bort sockerstinna frukter som vindruvor (hmm, bär?) till förmån för bättre alternativ.
#19 Självklart, det var ju ett svar till ett specifikt inlägg där hon påpekade att hon inte visste hur mycket det var i grönsaker och frukt och ursäktade att hon ville ha grönsaker till maten och i snitt en halv grönsak om dagen, men satte gärna i sig en hel ask med vindruvor etc. Då blir det lite konstigt.
Många har ju svårt att släppa att frukt ju är "så nyttigt" att det knappt räknas eller så. Vindruvor är ju lite extremexempel på att dels vara förvånadsvärt tunga och dessutom innehålla lika mycket kolhydrater som potatis.
Alla tål ju olika mycket, men jag tycker det är viktigt att man är medveten om vad man äter och inte bara struntar i att titta närmare på saker som man "lärt sig" är så nyttiga de inte "behöver räknas" eller "ju mer desto bättre", vare sig det är "klassisk" frukt eller mer lchf-variant av grädde i mängder. Och äter man lågkolhydratskost är de flesta frukter närmare jämnställda med godis än vad man ville tro på med kampanjen "frukt är godis", även om de nog innehåller färre e-nummer och några få fler vitaminer än de flesta färdiga "godis" man kan köpa ;)
Har inte läst hela tråden så ingående, det jag skrev baserade sig på det du svarat till inlägg nr 17, ser inte att det stod något om vindruvor där.
Och jo, jag vet att devisen "frukt är godis" är mer sann än någonsin när man äter LCHF. Började med LCHF 2006, och har väl provat de flesta varianter.
Ska jag personligen hålla mig på banan så fungerar inte frukt överhuvudtaget, men det finns ju som sagt grader… Och vi har alla olika bevekelsegrunder för att äta ursprunglig kost, och går igång på olika livsmedel.

Förlåt ts… Men detta angående vindruvor.
Ett vanligt paket (500g) vindruvor innehåller ca 75-80 g kolhydrater.
Det här är ju en sajt för oss som äter lchf, mer eller mindre strikt. Frukt tillhör inte lchf på nåt sätt och det kan förvirra "nybörjare" om det rekommenderas….
#21 Mm och det i 17 var ett svar på ett annat svar jag apropå ett annat inlägg som var just det…. så första svaret var mot #9 där just vindruvorna var med.
#22 Precis, det var just det jag menade, det är en hel del mycket mer än vad flera normalportioner av livsmedel som vi utan tvekan tycker är "långt utanför banan".
En del kan säkert tåla det, men jag tror man gör ett hälsomässigt dåligt val om man väljer så stora mängder kolhydratsrik frukt men utesluter många andra nyttiga livsmedel (värt att tänka på att stärkelse som inte är från spannmål i alla fall är hälsosammare än socker som har den problematiska fruktosen i). Det gäller att veta vad ens val innebär och eventuella konsekvenser för att kunna göra ett bra val för en själv tror jag.
#23 Frukt i mindre mängder kan väl visst ingå, det har att göra med portionsstorlek och vilken frukt och hur ofta. Jag skulle nog säga att det har mer sin plats än exempelvis finn crisp och stora mängder mjölk.