LCHF - GI?
Har förstått att flera av er har provat att äta enligt GI-metoden innan ni började med LCHF. Själv har jag bara "fuskat" åt GI-hållet, utan att göra allt för stora ingrepp i mathållningen, typ ersätta vanlig pasta med fullkornspasta och liknande. Och mitt lilla "fusk" gav ingen effekt på något alls.
Sedan 4 veckor har jag ätit enligt LCHF och tycker det är skönt att leva med jämnt blodsocker och en mage utan jäsiga gaser. Jag har läst era listor med olika må-bra-vinster ni gör genom att äta enligt LCHF och det är mycket positiv läsning.
Jag är ändå lite nyfiken på om ni som verkligen ätit enligt GI innan inte upplevde en del bra effekter även av den kosten?
Jodå, jag gjorde det men inte lika stora. Jag fick jämnare blodsocker (efter vad jag upplevde) och blev allmänt piggare och starkare. Gick också ner i vikt. Bäst att nämna att jag inte menar GI Viktkoll uan jag använde GI tabeller med lite sunt förnuft = mindre holhydrater och långsammare kolhydrater, surdegsbröd o.s.v. De andra hälsovinterna som jag fått med LC märktes inte av när jag körde GI.
Jag åt också mer likt GI innan jag hittade LCHF. Jag gick ner mina kilon med den kosten, men jag fick för mycket fibrer i mig och magen blev helt tokig. Gaser, kramper, buller usch. Det vill jag inte ha och slipper med LCHF.
Jag åt mycket grönsaker, frukt, bara fullkornsris/råris och fullkornspasta när jag åt dessa. Ofta åt jag bara grönsaker till maten. Högst 2 små skivor fullkornsbröd om dagen. Jag var vegetarian när jag åt detta, det var mycket quorn och soja. Nästan ingen ost och ganska fettsnålt. När jag sedan började med fisk så åt jag mer fett i form av lax och lite mer feta såser.
Jag märkte inga större förbättningar mot tidigare, kanske lite piggare men det kan också varit motionen som gjorde det. Jag började motionera och träna då, jag gick varje dag och styrketränade 3 gånger i veckan och cyklade motionscykel.

Jag åt nog en sorts hemmagjord GI tidigare. Jag åt fullkornspasta kanske en dag av 10 och åt någon sorts grönsaker till kött och fisk de andra dagarna. En skiva fullkornsbröd någon gång ibland och massor av frukt. På den kosten kunde jag bli av med en evig magkatarr (nästan). Jag läste om biverkningarna på magmedicinen jag fått och tog bort sådant som förvärrade. Eftersom jag älskar frukt var det svårast att lämna den.
Sedan juli 06 när jag började med LCHF har jag inte känt någon mage alls - utom vid vissa syndafall.
Dessutom mår jag bättre i största allmänhet numera.

Jag baserade min GI på grovt spannmål, magra proteinkällor och raps-/olivolja…inga hälsovinster alls för min del!
Håller med Mervi och Pasi, jag åt efter listor och höll möjligen vikten, men gick inte ner och blev framförallt urdålig i magen/tarmarna.
Sämre än någonsin innan och för mig är det så att jag tror att fullkorn är VÄRRE än vanliga spannmål. Hellre vanlig pasta än fullkorn om jag skulle välja mellan pest och kolera. Köper inte fullkorn till barnen längre utan "vanligt" bröd. Tekaka och sånt.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag började oxå med GI, åt linser kikärter bönor o fullkorn, frukt o grönsaker,
ja tyckte att ja blev friskare men efter ca 6 mån blev ja mer o mer hungrig o ville ha mat väldigt ofta ja gick oxå upp i vikt,
då hittade ja LCHF o blev mätt o belåten på 3 mål om dan o hälsan blev bara bättre,
Jag har ätit så här sen maj -06 ja mår bra men vikten är den samma. Jag har ca 10 kg övervikt.