Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 8652 ggr
mallanroos
0

Istället för sylt

vad kan ni rekommendera istället för sylt och färska bär till kokspannkakor???+

dufva
0

Grädde förstås!Glad

Sindri
0

Fryst mango, ananas eller papaya i bitar.

Smör. Man kan göra kryddsmör med olika kryddor som kardemumma, kanel, ingefära, lite rivet apelsin/citronskal, vanilj.

Vispad grädde, ev. smaksatt, se ovan.

Egen glass.

Jag kryddar kokospannkaka med saffran, det är gott som det är.

[Pennylane1]
0

nu var det väl nåt LCHF-aktigt som önskades? Till det hör väl knappast vare sig mango, ananas eller papaya!?

Jag tinar bär och tar sukrin i så blir det sylt men det ville du ju inte ha… då har jag inget mer förlag heller tyvärr!

cream1
0

kanel är lite sött om man är ute efter något sött till. Hackade mandlar och valnötter är också en favorit.

Tål du lite mer kolisar är det gott med vaniljsås gjord på grädde, äggula och vaniljsocker. Man kan även tillsätta kanel / kardemumma i såsen om man tkr om det =)

Wildrat
0

Jag har vanilj i smeten och grädde till.

[Anega]
0

Jag gillar lite syrligare än grädde så creme fraiche med vanilj gillar jag. Med rostade nötter, kanel och kardemumma.

Sindri
0

#3 Hoppsan! Just här tror jag jag läst att mango har lite kolhydrater, och man äter ju väldigt lite. För mig funkar det bra i alla fall.

Fiana
0

#7 Mango ligger en bra bit högre än ananas även - ungefär som potatis, väger dessutom mer än man tror. Drygt 15 gram kolhydrater per 100gram. Jordgubbar (som i sig ligger bra bit högre än hallon) har bara hälften så mycket samt är mycket mindre kompakt. Så skulle gissa du får i dig ungefär 4 gånger så mycket kolhydrater på samma volym mango som färska jordgubbar som ett överslag. Har ingetdera att provväga, men sist jag använde mango tror jag den var tyngre per volym än banan, vilket med sina ca 20 gram kolhydrater per 100 gram borde då bli liknande per volym.  Så det är nog mer ovanligt att mango funkar än att det inte gör det.

SirfalasEmy
0

Nu har du redan nämnt färska är, men vi brukar värma upp bär på spisen, med lite lite vatten + smaksättning (ex. vailjpulver). Blir en smaksig "sås" när det fått koka ihop en stund.

Internettan
0

Jag äter skagenröra eller västkustsallad till. Det är mums, det!

"Every point of view is a view from a point."

greensis
0

Mikrade hallon.

Annars är guacamole eller gravlaxröra inte så dumt till

Fabricati diem, pvnc!

Lisabet
0

Jag tar majonnäs, tärnade skinkbitar och lite mikrade hallon. Lingon skulle nog vara gott också.

Miyu
0

#12 um… majonäs och skinkbitar som syltsubstitut?

Torparmor
0

Min mor åt sill till pannkaka. Jag har aldrig varit så intresserad av sylt, så jag har rullat in smör och ost i varm pannkaka så osten smälter lite eller korv- och/eller skinkstrimlor till. Det fungerar även med kokospannkakor

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Internettan
0

#13:

"Istället för" kan nog både innebära något liknande sylt och något helt annorlunda. Bara det blir gott.

(Istället för kaka till kaffet kan man äta en ostbit. Istället för kolhydrater äter man fett… osv. Något helt nytt är inte alltid så dumt.)

"Every point of view is a view from a point."

ullisbullis
0

Det finns många olika smatsättningsdroppar i lchfbutiken.

Jag har provat vanilj, banan, jordgubb. Alla goda!

Jag använder det i bakverk och drinkar. De är eg. till vatten tror jag men de ger mycket mer smak än smakdroppar som finns till Sodastrem t.ex

Det kan du smaksätta vispgrädden med t.ex.

Här hittar du dem:

http://lchfbutiken.noxshop.se/?category_id=52

Miyu
0

#14 Okay, men det är inte normalt eller speciellt vanligt :P

Blandar helt enkelt upptinade bär med lite sötningsmedel. blir bra sylt.