Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5252 ggr
Lojs
0

När man är ute på uppdrag?

Jag ska precis påbörja en domarutbildning inom min sport och kommer förhoppningsvis att börja åka på domaruppdrag under våren.

När man dömer ingår mat, hur ska man så enkelt som möjligt få på ett ungefär vad man vill ha? Jag vill inte vara jättekrånglig så att jag inte blir inbjuden igen. ;)

Jag funderar på att säga att jag inte äter spannmål, socker, pasta, ris eller potatis. (Och tillägga att det beror på att jag äter LCHF, om nu någon råkar veta vad det innebär.)
Alltså strunta i om maten är fettsnål, stekt i margarin, innehåller onödiga tillsatser eller vilken sorts grönsaker det är. (Jag har inte viktproblem, numera äter jag LCHF mest för hälsan och för att slippa sockerberoendet.)

Det känns som att man ska ta med hela listan på hur man äter hemma så blir det onödigt komplicerat för stackaren som fixar mat.
På tävling är det lite olika om funktionärsmaten är inköpt eller lagad i klubbens kök.

Jag tänkte att man kan tillägga att det helt enkelt betyder att jag gärna äter kött, sås och grönsaker, istället för kött, potatis, sås och grönsaker.

Ett annat alternativ är ju att bara peta undan potatis och liknande, men det går ju inte om det till exempel är en gryta med kolhydratsdelen istoppad.

Eller att man helt enkelt gör som en domare jag är vän med, hon har många matallergier och vågar inte lita på andras matlagning, inte så kul att få magsjuka bara för att någon stoppat i fel krydda. Hon undanber sig maten och tar med sig egen matlåda. (Blir dock jobbigt på flerdagarstävlingar.)

Några andra i liknande situation, som blir bjudna på mat, inte av privatpersoner, utan klubbar, jobb osv? Vad har ni för bra variant?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

jenso
0

Jag var på kurs i höstas där mat ingick. Jag gjorde så att jag sa inget alls om min diet, utan tog med mig några kokta ägg till kursen varje dag. Sedan åt jag vad jag kunde och fyllde på med ägg efter behov. Varje dag lyckades jag nog få i mig något. Glad

Lojs
0

Mm, det är faktiskt ett bra alternativ det med, tack!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

sussie
0

Det beror ju på hur strikt du är. Jag brukar äta det jag vill ha när jag blir bjuden (kanske en liten sked ris eller en halv potatis), sen beror det ju självklart också på hur ofta det blir om det är "riktig mat" eller korvmojjen/pizzerian man hamnar på.

Minorca
0

När jag är kurs eller dyligt, brukar jag informera att jag äter LCHF allstå inte spannmål,potatis, ris eller socker.Jag brukar oftast ta med mej en brieost för att fetta upp kosten. Om det lite hastigt på att man ska på flerdagskurs ,så brukar jag kontakta den som har hand om maten. Fråga vad det tänker servera. I våras när jag var på kurs skulle de serveras lasangen så jag frågade  om den var färdig, det var den inte så jag sa att jag kunde ta lite köttfärssås till salladen, oftast kan man äta något om de inte blandat ihop maten.

När jag är på klubbtävlingar så har de ofta hamburgare eller varmkorv som jag köper men utan bröd, ofta får man det lite billigare. Någon gång har jag har jag petat ur pasta ur en pastasallad som jag blev bjuden på. Jag tycker det går bra att äta ganska kolhydrat snålt påkurs och i föreningslivet om man informera vad man äter. Det är inte optimalkost men hyglig.

illernettan
0

Jag brukar ta med mig mat på mina utställningsdagar. Det är svårt att få till maten på ett bra sätt annars. Oftast blir det tacosallad Rynkar på näsan. Är något trött på den men det får gå. Tyvärr är jag väldigt dålig på att äta under själva dagen så jag får verkligen tvinga mig till att sätta mig och äta. Kvällsmaten på vägen hem blir kanske inte sådär jättebra. Jag försöker tänka LCHF men är oftast så jättetrött att jag inte orkar. Är vi i Norge så tannar vi på Peppes Pizza för att jag ska få någotsånär ok mat. Dom har en hel del att välja på så att både jag och kärbon blir nöjda (mätta blir vi också).  

När vi är ute på längre utställningsresor så att vi sover över o dyl har vi alltid med oss mat. Allt för att underlätta för mig. Sover vi hos kompisar så äter jag det som bjuds.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Lojs
0

Jättetack för svaren! Både ägg och brieost är ju perfekt att ha med sig. Och tacosallad var även det en väldigt bra tanke, om jag orkar göra i ordning det dagen innan, det är ju väldigt gott.

Medis på akvariefisk.

Sugiyama
0

När jag är funktionär brukar jag ta med mig ägg och makrill på burk som reserv ifall maten inte funkar. Det är inte så jobbigt att förbereda och man blir mätt. En sak till jag brukar ha med är en burk ischoklad ifall det drar ut på tiden. Då har man till fikat också.

Jag har faktiskt fått LCHF-anpassat, en gång när den allt för vanliga pastasalladen kom fram fick jag en sallad utan pasta och med extra bacon och majo. Sådana arrangörer återkommer man gärna till :)