Motsägelsefullt?
Jag är ordentligt förvirrad. Jag är inne på min andra vecka med lchf och försöker läsa på mer och mer om detta.
Men där är en sak som konfunderar mig och som jag hoppas att någon av er vänliga själar kan reda ut.
I många (de flesta?) av lchfrecept jag hittar på nätet och i kokböcker verkar grädde vara en av huvudingredienserna.
Men när jag läser på detta forum så är det en del som säger att flytande mejerier kan vara viktnedgångsstoppande och inte vara bra när man vill gå ner i vikt.
Hur kan detta gå ihop?
Hur ska man få i sig fet mat om man tar bort grädde från många recept? Smör kan man ju bara ha till en viss gräns ungefär. Jag hoppas det är någon som förstår vad jag menar.

Matlagningen blir ju klart lättare om man använder grädde och cf i sina recept och kolhydratmässigt är det ju sällan några problem med mejerierna.
Har man inga problem med laktosen så är det ett ypperligt livsmedel
Flytande kött kan man nästan säga
Tyvärr är ändå ganska många av oss känsliga för mejerier i övermått om målet med kosten är att tappa i vikt.
Mejerier(flytande) driver trots sitt låga kolisinnehåll upp insulinet antagligen genom proteinerna i mjölken.
Hos en del blir det då viktstopp men det är individuellt hur man påverkas av det.
Det blir alltså till att testa själv och se hur det går ihop för just dig
De allra flesta går ner i vikt fastän de äter grädde. Det är bara ett fåtal som måste dra ner på mjölkprodukter och då brukar man ha ätit kosten ett bra tag.
Vissa går ner först sen hamnar de på en platå och för att börja gå ner i vikt igen kan de behöva dra ner på mjölkprodukter men de har också ätit kosten ett tag.
Du som nybörjare behöver alltså inte bekymra dig om grädden. Däremot går det ju inte att äta hur mycket grädde som helst. Grädde innehåller kolhydrater och äter man mycket grädde så blir det ganska mycket kolisar men håller man sig till gräddsås och en skvätt i kaffe/te så är det lugnt.
inte kan jag tycka att grädde är en huvudingrediens i de flesta recept? Däremot ingår det i många och jag har för mig att gräddproblemet är värst när man t.ex. äter vispad grädde och bär, alltså otillagad grädde, i maten har det oftast inte samma viktbromsande effekt brukar det sägas.

Man skall inte behöva ha någon grädde för att få upp fetthalten utan det är alltid bättre med fett kött.
Grädde är en smaktillsats, en stor del i vår matkultur.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag använder kokosgrädde i alla recept där det står grädde. Creme fraiche har jag inte hittat någon ersättare för dessvärre.
Använder inga mjölkprodukter alls och äter därför inte strikt LCHF i vardagslag(blir för tråkigt helt enkelt ), bara när de fem överviktskilona smygit sig på. Då äter jag strikt under någon vecka för att gå ner dom igen och det är alltså då jag använder mycket kokosgrädde och kokosfett men så varierat blir det ju inte.
Jag uppfattar LHCF -maten som väldigt mjölkrik, 90 procent av alla recept grundar sig på mjölk, dvs creme fraiche, ost i alla former, grädde, smör, turkisk yoghurt. Utelsuter man allt detta så återstår det inte mycket att variera maten med. Under tiden man vill uppnå resultat fungerar det ändå bra men för livet…nej.
Med mjölk går det säkert utmärkt att äta såhär alltid.
kan ändå inte hålla med om att så många recept grundar sig på mjölkprodukter,nog är det väl kött, fisk, fågel eller ägg som är huvudingrediensen för det mesta? Skulle maten bestå av mest mjölkprodukter bleve det väl ingen lowcarb?
Hmm…så mycket mejerier är det väl inte i grundmaten? Ex kött med lite grönskaker/sallad? Variera smakerna gör man väl genom kryddor, eller genom att blanda köttslag,tillex äta salami med kyckling. Men det är klart, ska man undvika smör också kanske det blir lite torrt? men det verkar fungera bra med oljor och cocosfett med.
Jag tror det bara är fantasin som sätter gränser, i veckan har jag till ex ätit detta utan mejerier fast dock med smör:
pizzasallad (egen) med rostbiff
kycklingfileé i ugn med currysmak
köttfärsbiffar med räksallad
och lax med skirat smör och gröna bönor
Tack för alla svar, kul med lite respons.
Jag tycker det är rätt trist att "bara" äta kött,kyckling eller fisk med sallad eller liknande. Därför försöker jag göra mer ordentliga rätter (i mitt tycke) som även kan bli rester över till lunch etc. Nej grädde är inte oftast huvudingrediensen men i många recept finns det med. Det kan mycket väl vara så att det är i vispad konsistens den har en icke viktminskande effekt. Jag provar och ser efter hur det går.
De rätter jag har gjort har bland annat varit lchf-pannkakor, en sorts köttfärslåda, kyckling i ugn med sås i.. etc.
Ja inte vet jag om det här ger någon sorts reda..
Vet inte om det hör hit, men jag har ersatt mjölken helt nu, med vispgrädde blandat med vatten. (ca 2-2,5dl till 6-7dl vatten). Vet inte hur gott det är att dricka rent (har inte provat) men på så vis kan jag kyla ner och smaksätta mitt kaffe och te utan att få i mig lika mycket kolhydrater och så. Blir fortfarande fetare än mjölk, men just vispgrädde känns lite för fett för mig att dricka (har svårt att släppa mängden kalorier, speciellt med hur mycket jag dricker av det..). Däremot har jag det fortfarande ''rent'' i mat. :3
Mjölken har jag iaf skippat helt, det är ju alltid något.
Har läst om äggmjölk men det får nog vänta lite…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
För mig innehåller inte en vettig low carb diet stora mängder mejerier, det verkar för en del blivit en "grej" att ha mängder av feta mejerier för att man äntligen "får" det.
Tyvärr stämmer det att det finns många inte särskilt vettiga eller ens särskilt low carb recept ute på många sidor, att bara plocka recept från en sådan sida och inte ha någon grundkunskap själv leder oftast inte till något bra om man är någorlunda känslig.
Det man får tänka på också är att nog många laddar upp sina "speciella" recept, dvs inte det de äter varje måltid och varje dag samtidigt som de går ner i vikt, så tar man sådana recept och tror man kan äta den typen av mat både lunch och middag varje dag så kan det helt enkelt bli lite "för mycket av det goda".
mejerierna är inte heller vad man generellt ska få fettet från, det verkar ganska ofta bli lite missuppfattning bland nybörjare om det där med fettet, att det dels måste "vräkas" på och att det ska vara från feta mejerier (bara för att de inte längre är "förbjudna" och light inte längre ska användas). Grunden är att man använder naturligt feta råvaror och tillagar dem med fullfeta tillbehör, det blir alldeles tillräckligt fett ändå, man hamnar bara i problem med fett delen om man väljer uteslutande magra animaliska varor som mager fisk och kyckling/fläsk/nöt-filé.
Bara för att mejerier kan bli problem i stora mängder betyder det inte man inte kan använda dem alls, de flesta klarar alldeles utmärkt en vettig mängd. Några exempel:
Mejeribaserad frukost på yoghurt/fil/turkisk yoghurt där man äter flera deciliter funkar oftast bara om man inte är känslig eller behöver vara särskilt strikt. Däremot kan man göra en utmärkt dressing till sin sallad etc. baserad på bland annat turkisk yoghurt och mängden då snarare blir kanske 0.5 dl.
En liten skvätt grädde i äggröran eller omeletten funkar för det mesta finfint, att äta stora mängder ren gräddsås till lunch och middag varje dag och dessutom ha den dl-vis i te/kaffe etc. alternativt äta skålvis med vispad grädde varje dag leder mycket mer sällan till viktnedgång.
Bara för att ett recept är listat på en "lchf-site" eller bok betyder det inte att det är lämpligt för "alla" eller för viktnedgång eller ofta till vardags, de kanske snarare var tänkt till fest. Sen är det ju också så att det finns en hel del som tycker de äter lchf men inte får de resultat de vill, och ibland är det också för att de äter fel.
Låter man bli att basera hela måltider på flytande mejerier oavsett sort och inte använder stora mängder extra i te/kaffe/desserter ovanpå maten är de sällan ett problem, som smaksättning är de utmärkta.
Ett tips om man gör rätter med äggstanning i är att ersätta en del av grädden med vatten eller buljong, då smakar det oftast godare också.
# 8 ursäkta var lite otydlig, jag menade inte att det är just vispad grädde som kan ställa till det utan ren grädde som inte ingår i lagad mat.