Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5891 ggr
Bryggerifrun
0

Protein

Jag nu har jag varit nybörjare i en vecka och har blivit av med sockersuget:D Jag har i stort sett bara hållt fokus på att stoppa i mig fett och undvika kolhydrater men nu måste jag skärpa till mig gällande proteinet.

Jag slarvar med köttet och om jag inte har varken kött eller fisk till middag. Vad kan man då använda mer än bönor och ägg?

Finns det någon lista över vad som innehåller mycket protein och lågt med kolhydrater?

Ligonskrutt
0

Det beror nog på hur strikt du är med kolhydrater. Jag har förstått det som att många inte tycker tex bönor är så bra bla pga att det innehåller en hel del kolhydrater.

Ost innehåller väl annars en hel del protein? Keso tex innehåller 12 gram protein per 100 gram. Det går tex att vara vegeterian på lchf, men det är svårare och man får tolerera att det blir mer kolhydrater om man varierar sina proteinkällor, eller basera sitt proteinupptag främst på ägg. 

Jag söker själv tips eftersom jag nyligen börjat med den här kosten och är semivegiterian (vegeterian som äter fisk, skaldjur, mejeriprodukter och ägg) Mycker ägg och fisk blir det :)

Grattis till att du blivit av med sockersuget! :)

Bryggerifrun
0

Hittade själv en lista på nätet.

http://www.proteinperkrona.se/

är väl till lite hjälp men får kolla kolhydraterna på mycket av det som finns på listan.

Bryggerifrun
0

Hittade själv en lista på nätet.

http://www.proteinperkrona.se/

är väl till lite hjälp men får kolla kolhydraterna på mycket av det som finns på listan.

Bryggerifrun
0
Wildrat
0

Fineli (finska livsmedelsverket) har en bra sökfunktion på livsmedel.

De har även en funktion med "mest och minst". Då kan man välja tex en vitamin och sen kolla vilka som innehåller mest eller minst av detta. Tyvärr får man med en massa maträtter också men ofta blir det väldigt intressanta listor. Kolla tex de 100 mest c-vitaminrika livsmedlen

Bryggerifrun
0

Ah, den var ju jättebra! Tusen tack Wildrat!!

Wildrat
0

#6 Jag använder Fineli hela tiden, SLVs sidor är hopplösa. Enda gången det kan bli lite problem är vissa maträtter eller ingredienser där de heter annorlunda på finlandssvenska men det händer inte så ofta…