Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 11420 ggr
ovkyhn
0

banta med piller

Är det någon som använt HOPE ett piller som suger upp fett?

Wildrat
0

Varför ska du suga upp fett? Det är ju kolhydraterna som gör dig fet…

ovkyhn
0

Ja vet de men ja har gått upp 10 kg på 5 år sen ja börja med lchf ja överäter.

starhawk
0

Jag har testat två olika piller som skulle försvåra kolhydratupptaget, trots att jag inte ändrade mina vanor ett dugg så hade dom ingen effekt, jag stod still på samma vikt precis som förut. Att försvåra fettupptaget låter ju korkat, man blir ju inte fet av fett, det är ju den äldsta myten av alla. Om du överäter får du väl se till att stoppa i dig saker som inte innehåller så mycket energi-kolhydrater

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[ErikSvensson]
0

Överäter du fett blir du fet.

Fett lagras bra även 'utan insulin', däremot är det av egen erfarenhet i princip "omöjligt" att överäta sig på fet mat på samma sätt som man kan med kolhydratmat (energilagarna gäller dock, annars skulle man dö av svält om energin bara "försvann"..)

LCHF-tina
0

om du har problem med överätning så kommer inte problemet försvinna bara för att du börjar med ett piller. Överätning är ingen kul grej, du får ta tag i de istället…

Tinas Taiwan - min blogg

hemul
0

Erfarenheterna skiljer sig åt. Jag är din motpol Erik. Jag mår illa om jag äter för mycket kolhydrater, särkilt utan mycket annat till, har alltid varit så. Däremot är min kapacitet för fett stor. Inga problem för mig att överäta på lowcarb inte, särkilt som jag aldrig riktigt kommit över den där hungern många får i början. Det har faktiskt tagit mig 5 år att bli så pass ohungrig på en så pass liten mängd att jag går ner i vikt. Innan nån frågar, jag forsatte för hälsans skull, där har det funkat mycket bra. Att lowcarb för mig inte var nån räkmacka att glida till smalhet på stod klart för mig ganska omgående.

Ja, fett kan vad jag förstår lagras utan insulin, men inte lika lätt tror jag. Jag har överätit massor på lowcarb och jag har gått upp, men inte alltför många kilo. Skulle jag ha ätit den energimängd jag gjort på tallriksmodellen hade jag varit stor som en elefant nu.

Så jag har inga problem alls att tro ovkyhn på hennes(?) ord, att hon överäter.

Det är inte till hjälp för någon som har problem med kosten att bara få höra att det ska funka annorlunda än det gör för den individen. Kanske borde man i stället ta till sig ett det inte funkar enligt boken för alla. Flört

[ErikSvensson]
0

Ja det var nog klumpigt skrivet av mig, alla har ju olika erfarenhet givetvis. Skrattande Kunde själv lätt trycka en kebabpizza med pommes på för att sedan äta 300 gr chips, 200 gr choklad och dip i gräddfil inom loppet av två timmar (6000-6500 kcal..) Däremot är det svårt att äta t.ex. en hel tacogratäng utan att bli spyfärdig (~2-2500 kcal.)

Jag växte upp med mycket socker omkring mig och desto mindre fett, kanske är därför man lockas mer av detta? Hur var det för dig Hemul? Mycket fett kanske? Flört

MimLan
0

#2 Varför överäter du? För att du fortfarande har sug? Äter sådant du inte tål? Är stressad? Har sjukdomar? Är uttråkad?

Är det fettvikt du har gått upp eller är det muskelvikt?

ovkyhn
0

Ja äter helt enkelt för mycke, när ja viktväckta var ja tvungen o komma under 1000 kcal för att överhuvetaget gå ner i vikt, ja har fibro o kan inte röra på mig så som ja vill o borde sover oxå mycke, kan vara kortisol kanske på grund av stressen i kroppen på grund av värken, ska ja gå ner måste ja vara hungrig jämt, ja har dovk hållt fast vid lchf då ja får mindre värk än tidigare och de är mycke lättvindigare med matlagning, ja klarar inte längre att röra i grytorna skala potatis o allt som ja gjorde förut, men skulle behöva gå ner minst 15 kg.

Zabbio
0

Tappade 15kg på 6 månader  när jag började äta flouxetin :P Fast  flouxetin är ett receptbelagt antidepp-piller, så det är nog inte så bra bara för bantning..

Sen hade det biverkningen på mig att jag blev apatisk och inte kunde drömma på nätterna och tappade kreativitet… >_> Annars funkade det bra…

ovkhyn; under 1000kcal bör du inte hålla dig, även om du (eventuellt) är liten och helt stillasittande ligger ditt basala (det kroppen förbränner även om du sitter still) energibehov på minst 13-1500kcal.. Jag hade provat att öka proteinet, eller iaf se till att du får i dig lite mer än rekommenderat proteinbehov per person.. (Jag väger ca 70kg, om jag lägger upp min mat så att jag får i mig runt 85g protein per dag, går jag ner i vikt utan att göra nåt annat. Annars går  jag upp i vikt.. diverse godisätande osv har inte påverkat det resultatet mycket och antalet kcal har legat på runt 1600/dag både när jag var noga med proteinet och när jag nte var det. Motionen var också ungefär densamma.)

Sen finner jag det lättare att inte småäta när jag äter om jag vänjer magen vid flera små mål om dagen. Då 'ska' jag äta så pass ofta att jag inte hinner bli uttråkad/hungrig/få blodsocker fall osv, och jag blir mätt av lite så jag har svårt att överäta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

OneManArmy
0

Piller är skit.. Kcal underskott är det enda som gäller om du ska ned. Och överskott om du ska upp.

MimLan
0

Ditt problem är ju inte överätning, det är fibron och värken. Jag tror inte att du märker hur du motsäger dig? En frisk kropp behöver inte gå under 1000 kcal för att gå ner i vikt.

Ingenting blir tyvärr bättre av att du går omkring hungrig hela tiden. Kroppen kommer bara att lära sig att bli än jävligare mot dig då.

Möjligen att du kan justera kosten så att den inte alls bidrar till inflammtionen, samt hitta verktyg som gör att du klarar av hantera värken bättre på ett sätt som gör att stressen i kroppen minskar.

Minorca
0

När jag var med VV, så hade jag ett enormt sug efter mat, jag drömde om att äta. Mina portioner blev större och större med grönsaker , till slut åt jag drygt ½kg till varje mål mat. Min kropp skrek efter något att stoppa i munen, men nu förstår jag att det var fett min kropp behövde.  När jag hittade LCHF så efter en månad så slapp jag suget som jag hade haft i drygt 15år, men suget har jag överätit inte alltid grönsaker men de töjde ut magsäcken. Jag var enort fettskrämd efter VV.

Tar man bort kolhydraterna och äter fett, så tror jag att suget efter mat minskar.

ovkyhn
0

Det är 8 år sen ja var med i VV och åt 1000 kcal, ja har ju ätit LCHF i 5 år nu o går stadigt upp i vikt, nu mer äter ja kött fisk ägg grädde smör, lite grönsaker o ibland lite mörk choklad o nötter, är inte hungrig heller nu men något gör att ja går upp i vikt, kcal ca 2500.

Zabbio
0

#14 Dra ner till 16-1700 kcal, med samma typ av mat då?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ovkyhn
0

15. Det är ju det ja inte kan det blir heltenkelt för lite mat för mig med så lite kcal på så energität mat, de funkar inte det känns som ja inte har fått någon mat och då åker allt som finns ner fram på kvällen.

MimLan
0

#16 Ät enbart kött/fisk/ägg och fett?

hemul
0

#7 Intressant tanke. Det stämmer faktiskt till en del. Vi åt så klart potatis och bröd, men det var nog mycket fett kött. Mamma kokade ofta fläsklägg och då satt lilla jag och gnagde fettet av svålarna och ingen tyckte det var nåt konstigt med det. Skrattande

Mamma gillade inte att baka, så kaffebröd förekom aldrig utom när det var fint kalas. Kanske ligger det något i att man inte är så förtjust i smaker man inte vant sig vid som mycket liten. Det fanns tanter som gav mig små godispåsar när de kom på besök, det var nog vanligt på den tiden (50-60-tal). De stod orörda tills godiset började vitna och då åt pappa upp det. De slutade t.o.m. ge mig påskägg p.g.a. detta, till mint stora förtret - jag ville inte äta det, men jag ville ju kunna berätta i skolan vad jag fått i mitt påskägg.

Men jag är nog konstig också. Jag gillade redan som liten sånt barn inte brukar gilla, som fisk, lever, njure och som sagt fett och svål och sånt. Bespisningstanternas favorit - när andra grinade och bad att slippa så bad jag om extra mycket. Så för mig var den här kosten verkligen att komma upp i smöret. Flört Tyvärr blev jag också väldigt hungrig istället för tvärtom som det är meningen. Rynkar på näsan

hemul
0

#16 ovkyhn, jag förstår precis. Precis sådär har jag känt mig. Man blir inte mätt. Som jag uppfattar det hade du inte de problemen innan lowcarb och det hade inte jag heller. Undrar vad det beror på?

I mitt fall tror jag det ivf delvis kan vara så att min kropp inte är något vidare på glukoneogenes. Jag blir mätt på mindre om jag äter lite mer kolisar. Inga mängder, men inte så lite som det ofta rekommenderas inom LCHF. De gånger jag testat extremt lågt kolhydratintag har jag fått ett enormt köttsug, Jag har under flera år käkat mellan 30 och 50 g kh, men numera har jag insett att om jag ser till att verkligen få i mig de 50 g som den diet jag föröker följa säger att man ska äta, så klarar jag mig mycket bättre utan att äta för mycket. Så numera är jag noga med att få i mig mina kolhydrater. Lite ovanligt kanske i detta sammanhang, men så funkar det för mig.

gun92884
0

Suger upp fett?

Har har vi annonser for 'Alli' som ar ett piller som ska 'mota' fett i grinden … men Alli suger inte upp fett … det framkallar (oftast okontrollbart lackage) diarre om man ater for mycket fett … alltsa nar fettet nar triggerpunkten for att Alli ska borja verka.

Detta medel introducerades for ett tiotal ar sedan … i chips! Nu kan man kopa piller … ye gods.

Intressant koncept … folk ska inte bara ma illa for att de tycker de ar for stora och inte passar in i normerna, de ska ocksa fa stressen att inte veta om diarren borjar nar de inte kommer at en toalett …

ullisbullis
0

#ovkyhn

Jag funderar också på vad jag ska göra för att gå ner i vikt.

Jag har gått också gått upp i vikt de senaste åren.

Tidigare år jag GI kost och gick ner ca 10 kg. Gick över till LCHF för drygt två år sedan för att gå ner de sista 5 men det verkar vara tvärstopp.

Vill inte gå tillbaka till GI för jag mår bra och slipper sötsug och gaser.

Har provat olika varianter som fakir, mer fett mm men inget händer och jag tror också att jag överäter ibland. Även om man inte ska räkna kalorier så är det väl ändå så att kroppen MÅSTE göra av med energin man stoppar in på något sätt..? Vissa verkar det gå lättare för.

Ang. piller: Jag ska nu prova med Glucomannankapslar* ett tag för att kunna minska portionerna lite utan att vara hungrig.Jag vill verkligen också gå ner i vikt!

Läste om HOPE förut. Man undrar ju hur det blir i kroppen om fettet sugs upp. Det blir ju liksom tvärtemot LCHF känns det som, men bara den som provat vet ju. Kanske funkar?

*Glucomannan är fiber från Konjak Glucomannanplantan. Dessa fibrer är de som ökar i volym mest av alla fibrer. Kapslar med dessa fiber sväller i magen tillsammans med vätska och bildar en gelé och man äter mindre för att bli mätt. Jag har använt rent glucomannanpulver och blandat i dryck men det blir så tjockt att dricka och blir lätt geléklumpar i munnen(typ tjockt tapetklister). Har ingen lust att slabba med det på jobbet. Kapslarna sväller ju först nere i magen.

gun92884
0

Varfor inte forsoka atlig fiber som fiberhusk innan du betalar for piller? Fiberhuskbrod fyller valdigt bra och da far du dessutom litet naring i dig:

4 agg

7 matsk Fiberhusk

1 matsk bakpulver

salt, brodkryddor

1 - 1 1/2 dl vatska (ta halften fett/halften vatten)

Blanda fiberhusk & salt, brodkryddor och bakpulver.

Vispa upp agg, hall i vatskan.

Ror i torra ingredienser (vispa inte, det klumpar sig).

7 - 8 minuter i micro … beror pa mangden av vatska.

Jag delar detta i 4 bitar.

En del av detta brod (med palagg eller utan) och ordentligt med onskad dryck och du behover nog inte kopa nagra piller.

ullisbullis
0

#22 Tack för tipset men jag äter redan fiberhusk varje morgon i min frukostgröt/ostkaka. Har testat många brödrecept med fiberhusk, mer eller mindre bra.

Vill bara förtydliga att det bara är fibrer i Glucomannan-kapslarna.Det är alltså inga bantningspiller. Betalar ca 60 kr/180 st. så det är överkomligt.

gun92884
0

Vad jag protesterar emot ar att du betalar for piller som innehaller vad du kan fa mycket billigare genom att ata matvaran, alltsa fiberhusk. Hur mycket fiberhusk ater du? Det ar antagligen inte tillrackligt … det blir liksom 'renare' effekt i brodet an om det blandas med en massa andra saker. Har du provat det receptet jag skickade? Jag litar inte pa broden som innehaller ost och dylikt for att halla igen aptiten … manga far 'mersmak'.

Har du forsokt frokex? De ar ocksa bra nar man vill ha na't att ata … och eftersom frona inte ar malda sa gar de nastan rakt igenom :0)

Frokex:

2 1/2 dl linfron

1 dl sesamfron

2 matskedar fiberhusk

3/4 dl Pofiber

5 dl vatten

2 matskedar Chia fron (inte nodvandigt, men ar bra for det innehaller nyttiga saker, omega-3 bland annat)

salt och brodkryddor efter onskan

Blanda allt detta och lat det svalla 15 - 20 minuter.

Jag sprider ut smeten (den ar tjock och litet seg, inte rinnande) pa en tallrik med en stekspade som jag doppar i kallt vatten. Det blir som en rund, tunn kaka. Tjockleken ar ungefar 3 mm … micro 4 - 5 minuter … lat svalna och bryt i bitar.

lizzzie86
1

*24 Vad jag protesterar emot är att du fortsätter att tjata när du har fått svar, lite patronising faktiskt.Vad hon vill lägga ner sina pengar på är väl hennes ensak.

ullisbullis
0

#Jag äter ca två msk fiberhusk i min morgongröt. Jag tycker att det räcker och det har ju samma funktion som i brödet.

Nej, jag har inte bakat just efter ditt recept, men andra liknande.

gun92884
0

Det ar fritt fram for dig att tycka precis vad du vill eftersom det inte var till dig jag skrev :0)

Sa lange Ullisbullis inte tog illa upp - jag antar har eftersom hon svarade mig - at vad jag foreslog sa tror jag inte att jag lat alltfor patronising i hennes oron :0)

Kanske jag har fatt det hela om bakfoten men fungerar inte KiF som ett forum dar man kan fraga, fundera, ge svar (pa det man kan) och aven foresla/ifragasatta saker som har fungerat/inte fungerar langre. Alltsa, tjat ar val knappast fraga om … gick du upp pa fel sida idag? :0)

ullisbullis
0

#25 Nejdå, jag tog inte illa upp…

men det räcker med brödrecept nuFlört

Och visst kan vi på detta forum ifrågasätta saker och ting så länge vi inte klankar ner på varandras idéer och visar förståelse för att vi är olika….

MimLan
1

#21 Jag skulle snarare undra om de där fem kilona är värda fokus och energi alls?

gun92884
0

… ingen fara, jag har inga mer :0) …

Vive la Difference! :0)

Fiana
1

Att det skulle funka att bulka upp med fibrer och därmed inte bli hungrig går ju ganska tvärt emot teorierna med lchf, en stor del varför kaloriräkning och light inte funkar så bra, just för att man försöker lura kroppen, utan att hungern och suget kommer för kroppen inte får tillräckligt när man försöker nå mättnad från fyllnad av magsäcken istället från tillräckligt med näring.

Men placebo-effekt kan vara oerhört stark, så ur den synvinkeln kan nog i princip vad som helst fungera.

Gäller det att fylla magsäcken funkar väl även vatten alldeles utmärkt.

Varken fiberbulkpulver eller pulver som ska hindra fettupptag går särskilgt bra ihop med lchf, då kan man ju lika gärna äta på något helt annat vis om det är bulk och att äta saker man ändå inte tar upp man är ute efter.

Varför inte fylla tallriken med rejält med spenat till exempel? Då får man dessutom massa vitaminer och mineraler på köpet.

ullisbullis
0

#29 Jag har som sagt gått upp i vikt av lchf och har nog ca 10 kg. över nu….

gun92884
0

… visst gar det emot ren LCHFlara men hur manga kan folja den till punkt och pricka?

Om man laser inslagen pa de olika tradarna sa ar det ju manga som faller gang pa gang eftersom de forsoker gora strikt men se'n langtar efter na't som de inte kan specificera. For manga tycks inte svaret vara att ata MER eftersom de har gatt upp i vikt, nar de onskar ga ner …

Jag har inga svar for det finns ju sa manga olika orsaker till overvikt/undervikt och ibland maste man kanske valja det som ar minst daligt … for en del kan det racka med en tallrik spenat, ibland vatten … och ibland behovs na't mer fyllande …

Jag har ingen overvikt och antagligen inget metabolt problem, men sadesslag gor ont i magen och diabetes finns i familjen … Att vara normalviktig betyder inte att jag inte blir sugen ibland pa annat an LCHF och da fungerar fiberhuskbrod for mig … sarskilt som jag ocksa gor versioner som har saffran eller pepparkakskryddor …