Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 5963 ggr
MegN
0

"Kroppen behöver inget fett"...?

Vad har ni hört för märkliga myter om mat?

Själv läste jag nyss på Facebook; en vän hade "paltkoma" efter äkta palt och fick "skäll" för att han åt så onödiga saker som fläsk:

"Det mättade fettet kan kroppen själv tillverka och det behöver vi inte äta över huvudtaget nästan."

Zepp
0

FN: Nej det är inte farligare än något annat eventuellt överintag av kalorier. För det skall man ju undvika. Det är ju energitätt med fett så på så sätt kan det vara lurigt. Men å andra sidan ger det mycket mättnadskänsla.

Mättat fett är inte farligt. Det vore väldigt konstigt om det skulle vara farligt eftersom det är det vi gör själva i kroppen, när vi bildar fett från exempelvis kolhydrater. Det är också det som finns i bröstmjölk i ganska stor utsträckning. Det känns ganska konstigt att säga att våra mammor skall ha förgiftat oss som har haft lyxen att ammas som små.

http://www.kostdoktorn.se/professor-mattat-fett-naturligt-och-ofarligt

Vi behöver framförallt essentiella fettsyror resten kan kroppen göra själv av kolhydrater och/eller protein, men varför gå den krångliga vägen som dessutom ställer till det med hormoner och annat.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essentiella_fettsyror

För övrigt så brukar kroppen som favorit tillverka Palmitinsyra, och våra fettceller består till stora delar av palmitinsyra, likaså hos andra djur, varför vi kan äta detta direkt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ulf-S
0

Kroppen lagrar ju kolhydrater som palmitinsyra, vilket är mättat fett, så visst kan man klara sig utan att äta mättat fett.

Men vill man ha mättat fett i sin kost är det förstås bra mycket smartare att äta fett direkt. Man slipper svängande blodsocker och insulinnivåer som sliter på kroppen och lätt leder till sug och hunger.

Lynxx
0

När jag åt alldeles för lite fett - slutade mina muskler att fungera - jag orkade absolut ingenting!

Så den som påstår ngt annat vet inte vad den pratar om!

/L

Zepp
0

Äter man för lite fett äter man sanolikt för lite enegi, det är antagligen hela grejen.

Det är rätt stora volymer man skall äta av protein och kolhydrater för att komma upp i normalt energiintag.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.