OT: Honung vid förkylning - hur gör ni?
Hur gör ni när ni har ont i halsen? De senaste dagarna har jag haft varmt honungs te, 3-4ggr/dag. Honung är väl knappast bättre än socker näringsmässigt, men det lindrar ju halsontet.. Alternativet är väl diverse halstabletter, men har jag det hemma så ''knarkar'' jag tabletter tills påsen/arna är slut, och tycker inte att det brukar hjälpa speciellt heller. Sen känns honung aningens mer naturligt..
Hur gör ni? Lider i det tysta? Äter halstabletter, sockerfria kanske? Eller..?
Problemet är ju att sötsuget ökat, men jag får ta tag i det senare. Har inget sött hemma annat än blåbär.. fast köpte faktiskt nötter i yoghurt idag.. >_> Tyvärr. Jajja.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det är väl inte honungens söttma som gör det utan dess antiseptiska effekt.
Tugga rå vitlök och/eller rå ingefära.. håller både baciller och keliga karlar på avstånd!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Blanda ut salt i ljummet vatten och gurgla så långt ner i svaljet du kan (utan att svälja).
Står inte ut med skarpa smaker som ingefära (eller peppar etc, känslig för 'hettan'' i det.. ingefärs-te är det närmsta jag kommer, fast inte nu för det gör ont i halsen…) och avskyr vitlök :P Annars är det nog goda ideer :9
Honungen lenar direkt, vet inte om det är det antiseptiska eller sötman, men något är det.
#2 Salt vatten? Kan ju prova..

Honung är som du säger mest socker.
Inte nog med det utan det är rikare på fruktos än vanligt socker
Effekten av allt socker är snarast att man blir mer utsatt för infektioner
Många av de bakterier som man kan få som följdsjukdom efter en förkylning tycker också att det söta är smaskens.
Den antisrptiska effekten är nog mest ett smart marknadsföringstrick av dom som vill få ut mer honung på marknaden.
Satsa på echinacea och d-vitamin för att förkorta förkylningen och lchf + rejäla D-vitamindoser för att slippa dom i framtiden
Det är bevisat att D-vitamin stärker immunförsvaret. Ett bra imunförsvar gör att man kanske slipper få ont i halsen alls. Man kan ju få D-vitamin genom solen, kosten och D-vitamintillskott.
Den mörka årstiden här i landet går det inte att få tillräckligt med D-vitamin genom solen. Det är svårt att få tillräckligt genom kosten också. För att få dagsbehovet (minst 2000 IE för vuxen) skulle man daligen behöva äta minst 35 ägg eller minst 350 g fet fisk eller dricka minst 13 l lättmjölk. Enklast är då att få tillräckligt genom D-vitamintillskott.
Sedan jag började ta D-vitamintillskott (2000 - 4000 IE/dag) för ett drygt år sedan, har jag knappt drabbats av något virus. Och har jag det, så har jag haft mycket lindriga besvär i bara 1-2 dagar.
När jag tidigare kände att en förkylning var på gång (4-8 gånger om året), tog jag chockdoser av C-vitamin genom kosttillskott.
Med chockdos menar jag 4 gram C-vitamin, fördelat på ett dygn. Det hjälpte oftast. Så gjorde jag under runt 40 år och fick bort 8 begynnande förkylningar av 10.
Gurgla mig i saltvatten har jag också gjort under åren. Det kan också hjälpa bra, men kan kännas lite obehagligt. Ska det göra någon nytta, så bör salthalten vara ganska hög.
D-vitamin kan hjälpa för mycket mer än att bara stärka immunförsvaret, läs gärna på denna webbadress:
Jag tar redan D-vitamin för att utesluta det som bidragande orsak till Depression, har gjort i några månader :)
Grejjen med honungen är att jag känner att det onda försvinner. Direkt. Inte att det blir bättre över en vecka, utan jag kan sova på natten istället för att hosta mig igenom den..
Jag ska prova saltvatten också.
Solhatt /echinacea har jag provat innan, men det har varken gjort till eller från.
Intressant att se vad ni gör, ska som sagt prova saltet, men tror på något sätt att honungen lenar bättre ändå..

Mnja.. tror att det är den varma vätskan som lindrar, honungen gör den nog mest lättare att dricka.
Själv bälgar jag kaffe vid halsont, det går lika bra.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Enligt vad jag hört från vetenskapligt håll så är det varm dryck som lindrar, inte vad den består av
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Bälgar både te och kaffe normalt sett, utan samma effekt.
Normalt sett har du ju inte ont i halsen heller 
echinaceadroppar varannan timme så fort jag känner mig förkyld, då brukar det vara borta efter ett eller två dygn. Jag dricker desutom te med en liten tsk honung i, oavsett hur sött det är så är det en ren naturprodukt och absolut bättre än mediciner. Däremot räcker det med en kopp på kvällen, just så man får sova. Du är väl inte alltid förkyld så honung på kvällen i några dagar gör inte någon skada, tror det är värre för kroppen att inte få ro och vila.
#10 Nej, men dricker jag te och kaffe både med och utan honung när jag har ont i halsen, så nmärker jag nog skillnaden.. ;)
Jo, det så klart .. duh
var rätt seg igår
#13 hehe, man blir ju det av allt fett! :O :P
Är nog på bättringsvägen.. men det jag borde sluta med är antagligen att springa runt och jobba på gården, med hästarna och allt annat flängande jag normalt sett inte gör ändå.. xD Blir tydligen överaktiv när jag är sjuk; har städat, tvättat, styckat får, renat fett, kokat salva, mockat/släpat vatten(sprungit runt med hästar, kört och handlat, ridit osv osv.. normalt sett latar jag mig hela dan, tar stallet och hästarna och skjuter på städningen tils imorron (städar alltid samma dag; 'imorgon'..) Dessutom är jag dålig på att klä mig rätt när det är sånt här väder. ''ska ju bara ut i stallet'' så jag behöver ingen jacka, osv..
Hehe jag är inne på min 3e dag nu idag efter ett halvårs "problem" så är rätt slö ja