Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3088 ggr
Sara40
0

60%-ig turkisk ost

Jag köpte en 60%-ig Turkisk ost på min lokala stormarknad i dag. Tyvärr står det inget om kolhydrater på förpackningen och då jag inte hittar något liknande i Cal-Counter så ställer jag frågan här. Vad tror ni, hur mycket kolhydrater/protein kan det vara i denna ost per 100g?

Står så här på förpackningen: Äkta vitost i saltlag, 60% fett. Innehåll: pastöriserad komjölk, salt, jäst, vegetabilisk löpe och kultur. Vegetabilisk löpe, vad tusan är det? Låter inget bra…

Pasi
0

Det är nog inget fel på den osten. Smaka nu så vi får reda på om den är god istället för å oroa dig! Räcka ut tungan

PaulaW
0

Vegetabilisk löpe kan vara ättika eller vinäger, någonslags syra i varje fall som osten inte tar upp, den hjälper mjölken att koakulera. En fet ost av den typen med kultur i innehåller nog inte speciellt mycket kolhydrater. Jag föreslår som Pasi, oroa dig inte, ät och njut.

Sara40
0

Osten är mycket god, precis som jag trodde typ feta men med en mjukare lite mildare smak. (Jag tycker att den påminner mer om den mildare Bulgariska fetaosten snarare än Turkisk.)

Jag räknar för tillfället att om jag äter 100g av den får jag i mig 60g fett (glädjekalkyl?)- hur lätt som helst att få upp fettmängden med hjälp av denna ost kan jag tala om för er som har svårt med att få i er fett.

Pasi
0

Jag vill också ha, tycker om bulgarisk! *purken kille*

magma
0

60% fett… Närmar sig ju smör i fetthalt! Något att doppa i kaffet, måhända?

Oluf-56a
0

Var låg den osten? I kyldisken bland feaostar eller bland vanliga ostar? Hur är den förpackad?

Tänkte leta efter den i affärn.

Margareta
0

Låter häftigt… vill också testa…

Numer pensionär i Nynäshamn

Amiechan
0

Fota! Fota!
Vi vill se bild! *hoppar jämfota*

justanne
0

det är mycket märkligt det här… efter åratal av svårigheter att hitta magra varor är det nu svårt att hitta feta sådana… Fundersam

den här osten vill jag också hitta!

hemul
0

Osten innehåller nog inte 60% fett. Det är nog det gamla 60+. Fetthalt i torrsubstans brukar det stå ibland. Det är ibland det enda som anges utomlands. Gräddost är 60+, så ungefär 38%.

Mervi
0

Det kanske är som osten vi åt i turkiet, jättehärligt smörig konsistens och mycket gott. Hoppas jag kan hitta den här.

Margareta
0

hemul, jo så är det nog men 38% är inte fel och rätt svårt att hitta förutom de två gräddostar jag känner till.

zeretki
0

#12  Åhh, gräddost! :) Margareta, undrar om det inte finns en Brie som är 40%? Vet inte om du gillar sånt men den kan nog vara rätt fet. :)

Pasi
0

Det finns väl fetaost gjord på grädde som är 60% oxå, eller!?

Skaldeman
0

Detta är mager feta! Vanlig fetaost innehåller 20 gram fett och 60 gram vatten på 100 gram ost. 70 procent av energin kommer från fett!
Jag rekommenderar min bok med frågor och svar. Där reder jag ut dessa frågor.
Ett citat: Låt oss ta ett exempel.
Du letar i köttdisken och hittar 15-procentig nötfärs. Hur i hela fridens namn ska du få upp detta till 70 procent? tänker du. Hur mycket smör måste du lägga till? Men det är faktiskt inget större problem!

15-procentig nötfärs innehåller drygt 60 energiprocent fett! (Nötfärsen innehåller en massa vatten också, det är därför det står 15 procent fett på paketet, men vattnet tillför ingen energi.)

Du kan räkna på samma sätt när det gäller andra matvaror. 28-procentig ost har ca 67 procent fett, ägg och stekt lax har drygt 60 procent fett. Gröna oliver har 95% fett! Svarta oliver i olja ligger ännu högre. Kombinationen fet ost och oliver ger ofta över 80 energiprocent fett. En vanlig fet köttbit med kryddsmör till ger 75 procent fett.

Det är alltså enkelt att komma upp i åtminstone 70 energiprocent fett när man utgår från feta köttbitar."

Sten Sture

Mervi
0

Tack SSS att påminner oss om detta. Har läst i din bok.Glad

Sara40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hemul och Skaldeman har nog helt rätt. Hade på känn att det var en glädjekalkyl att räkna 60g fett per 100g ost… Fundersam

Om någon trots det är intresserad så lägger jag in en bild här.

hemul
0

Ja, men bättre än 60+ finns nog inte så du kan ju vara glad ändå. Flört

Pasi
0

Sara40 - Jag tror inte den osten är bra för dig….men om du skickar den till mig så ska jag försöka deportera den till de sälla jaktmarkerna!Räcka ut tungan

Margareta
0

Nu är Du väl elak Pasi - du är ju bara avis…. jag vill gärna ha den…skicka den hit istället…

Katarina2
0

Kan vi ha auktion???

Pasi
0

Här försöker man vara hjälpsam…då kommer alla och vill roffa åt sig av det gottiga!Flört

Katarina2
0

jupp…sådana är vi..Glad

Kia
0

Ni är så roliga *skrattar*

Sara40
0

Skrattande Skrattande