Jojjobanta neråt!
Hej!
Jag vet att alla reagerar olika på olika sätt att äta, att alla fungerar olika osv. Men nu tänkte jag ge ett tips på ett sätt som funkat för mig, nämlingen att "jojjobanta neråt".
Mina principer går ut på att jag bestämt mig för att kolhydrater är något ont, och behandlar min kropp illa, något smutsigt som måste tvättas bort om det fläckat ner mig..
Men..
Äter jag kolhydrater är det ingenting att stressa upp mig för utan gör jag avsteg så måste jag köra ett hårt träningspass morgonen därpå, och äta strikt lchf resten av dagen vilket då brukar lyckas, eftersom jag då oftast fortfarande har dåligt samvete över föregående dag då jag syndat.
Har man ständigt koll på hur man ska hantera ett avsteg, samt acceptera att det faktiskt händer då och då blir det inte samma anspänning till maten och avhållsamhet för frestelser.
På så vis har jag jojjobantat neråt. Tillåtit avsteg (dock inte varje dag!), för att dagen därpå kompensera och vara ännu mer strikt. Detta har funkat bra och jag har gått ner i vikt sakta men säkert.
Ett plus för min del är att jag alltid varit träningsnarkoman (och sockernarkoman) så därför är träning ingen big deal.
Kanske inte fungerar för alla men det har funkat för mig. Blir inte heller lika ångestfylld efter en kolhydratfrossa, utan tänker istället att jag kommer orka träna hårt och länge dagen efter.
Pröva gärna på detta om ni vill. Det är en väldigt avslappnad, bekväm och o-strikt viktminskningsmetod och funkade iallafall för mig!
"Kärleksfullt men bestämt" skulle väl vara en passande fras ;)
Saken är ju den att kroppen reagerar negativt på kolhydrater. Att gå ner i vikt av att ändra till LCHF är en positiv "biverkning". Äter man efter LCHF vill man till slut inte ha kolisarna för man mår inte bra då. Man måste ha lite tålamod bara och inte ge efter för sockersuget man kan ha i början.
Jojobantning handlar inte om enstaka avsteg vilket du verkar tala om?
Det kan vara bra att vara försiktig med att hitta på nya definitioner på begrepp som är allmänt kända, snart så kommer det någon som klagar på att jojobanta neråt inte funkar för denne just jojobantade, och gjorde inte ett enstaka avsteg..

#0 Jojobantning nerat existerar inte.
Jojobantning ar ett antaget begrepp (atminstone har) som beskriver en person som bantar ner sin vikt, se'n slutar banta med medfoljande viktuppgang, vilket orsakar ny bantning for att ga ner. Detta ar en ond cirkel eftersom vikten OKAR for var gang.