LCHF Lattemjölk!!
Ni har säkert sett detta förr, men jag måste ändå skriva det! Jag hittade det här receptet och blev så glad, för det var så gott, så jag måste dela med mig!
Det smakar mjölk (kanske har jag vart utan mjölk för länge) , något vattnigare, men ändå slipper man den tjocka gräddiga smaken som man får av vispgrädde.
Och så blir det mindre kolhydrater =)
Själv använde jag någon/några deciliter
mindre vatten, och inget sötningsmedel, men
det är ju helt klart upp till var och en.
2 ägg
2 dl kokande vatten
6 msk ekologiskt kokosfett
1.5 dl vispgrädde
Mixa allt och fyll en på med kallt vatten
tills du har en liter.
"Den som vill kan hälla i ett par droppar vaniljarom
eller en msk SukrinMelis för lite smak/sötma.
Förvara i kylskåp, rör om med en sked innan
du tar av den. Håller 3-4 dagar i kylskåp"

Hej hopp!
Nu känner jag att jag måste göra ett litet inlägg så ingen blir dålig i onödan!
Ser att detta är mitt recept från min webshop LCHF butiken vilket är roligt men det är VIKTIGT att denna lattemjölk görs på rätt vis. Äggen skall mixas med det kokta vattnet FÖRST så äggen hettas upp ordentligt.
När detta är gjort tillsätter man kokosfettet (gärna i flytande form) samt den kalla vispgrädden. Slutligen fyller du på med kallt vatten tills du har en liter mjölk.
Anledningen till att jag använder kallt vatten på slutet är att man då tempererar mjölken (samma princip som när man tillverkar chokladpraliner) Detta gör att fettet i mjölken inte lägger sig "på toppen" så lätt, man får en "jämnare" mjölk.
Det går sedan bra att värma mjölken försiktigt utan att äggen koagulerar. Håller 3-4 dagar i kylskåp.
Lycka till alla som vill prova, en deciliter ger cirka 0,5 kolhydrater.
Ingela Jönsson
LCHF butiken - Stark utan stärkelse!
Tack för förtydligandet,
tänkte inte på att det kanske spelade så stor roll =)
Men jag undrar, varför är det då viktigt att
äggen hettas upp ordentligt?

För att tempereringen skall fungera måste det först vara hett för att sedan stegvis kylas ner, först av grädden och sist av det kalla vattnet.
Sedan försvinner ju de flesta bakterier vid 60-70 grader också! (Svenska ägg håller dock hög kvalitet men det skadar aldrig att vara försiktig)
Ingela Jönsson
det har ju också betydelse för att avidinet som förhindrar biotinupptagningen ska förstöras. Det finns oändliga trådar m detta om man söker på äggmjölk och avidin och/eller avidin + biotin

Ja, äggmjölk är ett av favoritämnena bland trådarna här. Jag är också noga med att hetta upp äggen ordentligt, och brukar därför koka upp vatten och osaltat smör (föredrar det framför kokosfett i det här sammanhanget) samtidigt som jag "förmixar" äggen, och sedan häller jag över stormkokande vatten och mixar samtidigt.
Dessvärre tror jag ändå inte det blir 70 grader, de gånger jag har lyckats få upp det till såna temperaturer har skummet känts tjockt och koagulerat och faktiskt lite småäckligt (säkert en vanesak), så det är något av ett dilemma. Löser det genom att lägga till en extra äggula och inte dricka ä gmjölk så ofta.
Alla medlemmar verkar ha sitt eget recept, men jag använder alltså
2 ägg (plus en äggula)
2-3 dl kokande vatten
50g osaltat smör (smält i det kokande vattnet)
Smaksättning, t.ex. kanel, kakao, vaniljextrakt. Vid speciella tillfällen kakao, vanlj, lite grädde (får då koka med vattnet så det blir ordentligt varmt) och en skvätt whisky. Hupp!
#5 nu var ju det här något annat än vanlig äggmjölk, läste du förklaringen i # 1 ordentligt, ang. hur det går att spara och värma igen utan att det koagulerar etc.?

Avidin förstörs vid 65-70 grader.
2 medelstora kylskåpskalla ägg som mixas med 2 dl KOKANDE vatten får en temperatur på ca 65 grader.
Genom att använda rumstempererade ägg (ägg är inte kylvara) i stället kommer temperaturen upp i minst 70 grader.
Ingela Jönsson
man kan också temperera äggen (om man nu vill ha dem i kylskåpet) genom att lägga dom i varmt vatten ett tag, jag har testat och kommer lätt upp i 70 grader, möjligt iofs att jag tar lite mer än 2 dl hett vatten.